داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یک سیستم گرمایشی_سرمایشی محلی است به این معنا که می توانیم  هزینه های مصرفی، تعمیرات و نگهداری و حتی تنظیمات دستگاه را برای هر کدام از واحد های ساختمان به صورت جداگانه و مستقل  انجام دهیم. 

سیستم سرمایشی داکت اسپلیت بر مبنای سیستم تبرید است و از دو قسمت تشکیل شده است : یونیت بیرونی و یونیت داخلی .

یونیت بیرونی :

یونیت بیرونی باید در فضای آزاد قرار بگیرد و گردش هوای کافی در اطراف آن وجود داشته باشد . یونیت بیرونی شبیه دستگاه های اسپلیت دیواری است. تفاوت اصلی این دستگاه این(یونیت داخلی و خارجی) این است که کانال وصل می شود و باد دهی و فشار هوای خروجی  بیش تری نسبت به دستگاه اسپلیت دیواری دارد .

یونیت داخلی :

یونیت داخلی در داخل آپارتمان معمولا در سقف های کاذب نصب می شود و یک کانال به این یونیت متصل می شود .

سیستم های تبرید دارای چهار جز می باشند :

کمپرسور و کندانسور ( از اجزای یونیت بیرونی )_ اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویی(از اجزای یونیت داخلی )

اجزای یونیت بیرونی :

اگر به یونیت بیرونی از بالا نگاه کنیم طبق عکس مشاهده می کنیم که :

یونیت بیرونی دارای یک کمپرسور یک کندانسور و یک موتور فن که کار آن خنک کردن کندانسور می باشد است.

 

اجزای یونیت داخلی :

اگر به یونیت داخلی از بالا نگاه کنیم طبق عکس مشاهده می کنیم که :

داخل آن یک کوئل dx ( اواپراتور ) وجود دارد که از طریق لوله مسی به دستگاه بیرونی متصل شده و گاز مبرد داخل این فضا جریان دارد .

معمولا یونیت های داخلی دارای کوئل آبی می باشند . کوئل آبی روی داکت اسپلیت قرار دارد و وظیفه آن ایجاد گرما است. و این گرما در زمستان از طریق آبی که داخل پکیج یا موتورخانه گرم می شود و در کوئل آبی در جریان است تامین می شود.

بهتر است بدانیم بعضی از داکت اسپلیت ها قابلیت گرمایش از طریق تبرید(هیت پمپ) را دارند ولی این روش متحمل هزینه برق بسیار بالا می شود . به همین دلیل یا روی آن ها کوئل آبی قرار دارد یا به صورت خارجی آن را به قسمت بیرونی متصل

می کنند.

جز بعدی یونیت داخلی موتور فن می باشد که گردش هوای روی کوئل dx و  داخل آپارتمان را انجام میدهد و انتقال گرمایش یا سرمایش از طریق موتور فن می باشد. بعضی از موتورفن ها در قسمت جلو دستگاه قرار می گیرد و برخی دیگر در قسمت پشت. این فن، هوا را از پشت یا زیر می کشد و از روی کوئل dx و کوئل آبی عبور می دهد و سپس از قسمت جلو خارج شده و به داخل کانال رفته و تقسیم می شود.

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *