ده چیزی که مصرف کنندگان باید در مورد تهویه مطبوع بدانند

اکثر خانه ها در آب و هوای گرم دارای تهویه مطبوع هستند. برای برخی، تهویه مطبوع ممکن است یک لوکس باشد، اما برای بسیاری، یک ضرورت است. با توجه به هزینه تجهیزات و قدرت راه اندازی آن، ASHRAE می خواهد که مصرف کنندگان در مورد سیستم های تهویه مطبوع خود مطلع شوند. این ده نکته باید باعث شود مصرف کننده بیشتر از سیستم تهویه مطبوع آگاه شود و بتواند بهتر از آن مراقبت کند و به خوبی از آن استفاده کند. در صورت نیاز به تعویض آن سیستم، به دنبال یک متخصص تهویه مطبوع واجد شرایط باشید.
1. یک کولر گازی چگونه کار می کند

 2. ” تن” خنک کننده چقدر است

3. چه چیزی اشتباه می کند

4. این فیلترها چه کاری انجام می دهند

5. سیستم را حفظ می کنند. بار شما 9. تهویه کنید 10. این گرما نیست، رطوبت است

تهویه مطبوع چیست؟

اولین تعریف کاربردی از تهویه مطبوع در سال 1908 ایجاد شد و به GB Wilson نسبت داده شد. این تعریفی است که ویلیس کریر، “پدر تهویه مطبوع” مشترک آن است:

  • حفظ رطوبت مناسب در تمام قسمت های ساختمان
  • در فصول خاصی هوا را از رطوبت بیش از حد آزاد کنید
  • تامین تهویه ثابت و کافی
  • میکروارگانیسم ها، گرد و غبار، دوده و سایر اجسام خارجی را به طور موثر از هوا حذف کنید
  • خنک کردن موثر هوای اتاق در فصول خاص
  • گرم کردن یا کمک به گرم کردن اتاق ها در زمستان
  • دستگاهی که خرید و نگهداری آن مقرون به صرفه نیست

یک کولر گازی چگونه کار می کند

وظیفه کولر گازی خانه شما انتقال گرما از داخل خانه به بیرون است و در نتیجه شما و خانه شما را خنک می کند. دستگاه های تهویه مطبوع با بیرون کشیدن گرمای آن هوا، هوای خنک را به خانه شما می دمند. هوا با دمیدن آن روی مجموعه ای از لوله های سرد به نام کویل اواپراتور خنک می شود. این کار درست مانند خنک کننده ای است که هنگام تبخیر آب از پوست شما اتفاق می افتد. کویل اواپراتور با مایع خاصی به نام مبرد پر می شود که با جذب گرما از هوا از مایع به گاز تبدیل می شود. مبرد به بیرون از خانه به سیم پیچ دیگری پمپ می شود و در آنجا گرمای خود را از دست می دهد و دوباره به مایع تبدیل می شود. این سیم پیچ بیرونی کندانسور نامیده می شود زیرا مبرد از گاز به سیال تبدیل می شود، درست مانند رطوبت در یک پنجره سرد. پمپی به نام کمپرسور

انرژی برای انجام همه این کارها توسط موتوری که کمپرسور را راه اندازی می کند مصرف می شود. کل سیستم به طور معمول حدود سه برابر انرژی خنک کننده ای که کمپرسور استفاده می کند، می دهد. این واقعیت عجیب به این دلیل اتفاق می افتد که تغییر مبرد از مایع به گاز و بازگشت دوباره به سیستم اجازه می دهد تا انرژی بسیار بیشتری نسبت به مصرف کمپرسور حرکت کند.


چه “تن” از خنک کننده است

قبل از اختراع سیستم تهویه مطبوع سردخانه، خنک سازی با صرفه جویی در بلوک های بزرگ یخ انجام می شد. هنگامی که ماشین‌های خنک‌کننده شروع به استفاده کردند، ظرفیت خود را با مقدار معادل یخ ذوب شده در یک روز ارزیابی کردند، جایی که اصطلاح “تن” از اندازه‌گیری تهویه مطبوع گرفته شد.

اکنون یک تن خنک کننده به عنوان ارائه 12000 BTU / ساعت خنک کننده تعریف می شود. BTU مخفف British Thermal Unit است (و واحدی است که بریتانیایی ها از آن استفاده نمی کنند) BTU واحد گرمایش – یا در این مورد، سرمایش – انرژی است. با این حال، مهم تر این است که در نظر داشته باشید که یک کولر گازی پنجره ای معمولا کمتر از یک تن است. یک تهویه مطبوع مرکزی خانه کوچک حدود دو تن و یک کولر گازی بزرگ حدود پنج تن خواهد بود.


چه اشتباهی پیش می آید

برخلاف اکثر کوره ها، سیستم های تهویه مطبوع سیستم های مکانیکی پیچیده ای هستند که برای عملکرد صحیح به شرایط بسیار متنوعی بستگی دارند. اندازه آنها به گونه ای است که “بار” خاصی را در خانه برآورده می کنند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که مقدار معینی از مبرد داشته باشند که به عنوان “شارژ” شناخته می شود. آنها به گونه ای طراحی شده اند که مقدار مشخصی جریان هوا در سراسر سیم پیچ ها داشته باشند. وقتی هر یک از این موارد تغییر کند، سیستم دچار مشکل می شود.

اگر گرمای بیشتری را در داخل خانه تولید کنید، یا به دلیل داشتن افراد یا وسایل بیشتر یا به دلیل تغییرات در خانه، تهویه مطبوع ممکن است نتواند آن را حفظ کند.

اگر شارژ مبرد سیستم به بیرون نشت کند، ظرفیت سیستم را کاهش می دهد. شما به سادگی خنک کننده کمتری خواهید داشت و وقتی بار زیاد می شود سیستم نمی تواند خود را حفظ کند.

اگر جریان هوا در سراسر سیم پیچ (کندانسور) فضای باز کاهش یابد، توانایی دفع گرما در فضای باز کاهش می یابد و ممکن است دوباره ظرفیت سیستم کاهش یابد، به خصوص در دمای بالاتر بیرون.<

در آب و هوای خشک مانند جنوب غربی ایالات متحده، مسائل مشابهی در مورد سیم پیچ داخلی (اواپراتور) اتفاق می افتد: جریان هوای بیشتر کمک می کند، جریان هوای کمتر آسیب می رساند. در آب و هوای مرطوب، وضعیت پیچیده تر است. در جریان‌های هوای بالاتر، رطوبت‌زدایی کمتری وجود خواهد داشت که منجر به رطوبت بالای داخل می‌شود. با این حال، اگر جریان هوا خیلی کم شود، سیم پیچ اواپراتور ممکن است یخ بزند. این کار عملکرد را بدتر می کند و می تواند به کمپرسور آسیب برساند تا زمانی که از کار بیفتد – هزینه تعمیر گران قیمت و بدون خنک کننده را برای شما به همراه خواهد داشت!


آن فیلترها چه کاری انجام می دهند

تقریباً هر سیستم تهویه مطبوع دارای یک فیلتر در بالادست کویل اواپراتور است. این می تواند در توری برگشت یا در شکاف های ویژه در سیستم کانال باشد و می تواند یک فیلتر کاغذی تا شده یا مبهم باشد. این فیلتر ذرات را از جریان هوا حذف می کند تا هم سیستم تهویه مطبوع را تمیز نگه دارد و هم ذرات را از هوا حذف کند.

همانطور که فیلتر کار خود را انجام می دهد، با ذرات بیشتری بارگیری می شود. این در واقع باعث کارآمدتر شدن آن می شود، اما باعث افزایش مقاومت و کاهش جریان هوا نیز می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، زمان تعویض فیلتر است. اینکه چقدر طول می کشد این اتفاق بیفتد بستگی به کثیف بودن هوا و بزرگی فیلتر دارد.

اگر فیلتر را عوض نکنید، جریان هوا کاهش می یابد و سیستم عملکرد خوبی نخواهد داشت. نه تنها این، بلکه اگر فیلتر بیش از حد کثیف باشد، شروع به تبدیل شدن به یک منبع یا خود آلودگی هوا می کند.

اگر فیلتر را به طور کامل خارج کنید، مشکل جریان کم هوا را حل می کنید، اما این پیروزی کوتاه مدت خواهد بود. ذراتی که فیلتر بیرون می‌آورد اکنون روی سیم‌پیچ اواپراتور شما جمع می‌شود و در نهایت باعث از کار افتادن آن می‌شود. فیلتر جدید بسیار ارزان تر است.

وقتی فیلتر جدیدی می‌خرید، ASHRAE توصیه می‌کند فیلتری با حداقل ارزش رتبه‌بندی کارایی MERV 6 یا بالاتر تهیه کنید.


سیستم را حفظ کنید

تعمیر و نگهداری معمولی مانند تعویض فیلترها توسط اکثر مصرف کنندگان انجام می شود، اما سایرین نیاز به خدمات حرفه ای دارند.

ایده خوبی است که در شروع هر فصل خنک‌کننده، کثیفی‌ها و موانع موجود در کویل‌ها و زهکشی‌ها را تمیز کنید. بسته به سیستم و مصرف کننده، این ممکن است نیاز به تماس سرویس از یک متخصص داشته باشد.

اگر سیستم به اندازه معمول هوای سرد تولید نمی کند، می تواند نشانه شارژ مبرد یا مشکلات جریان هوا باشد. این مشکلات ممکن است نیاز به سرویس داشته باشند.


کانال ها مهم هستند

دلیل دیگری که ممکن است به نظر برسد که سیستم ها هوای سرد کافی تولید نمی کنند، نشت کانال است. نشتی کانال می‌تواند 20 تا 40 درصد انرژی را حتی از یک دستگاه تهویه مطبوع که به خوبی کار می‌کند، کاهش دهد، اگر کانال‌ها از فضای خنک‌شده عبور کنند (این شامل اتاق زیر شیروانی، فضاهای خزنده و گاراژ می‌شود). کانال های بیرونی باید به خوبی عایق بندی شوند. محصولات مختلفی به طور خاص برای کانال های عایق وجود دارد که می تواند توسط یک صاحب خانه مشتاق یا یک پیمانکار حرفه ای نصب شود.

اگر کانال های نشتی خود را آب بندی کنید، ممکن است بتوانید نیم تن ظرفیت اضافی کولر گازی را به صورت رایگان دریافت کنید. اگر مجراها در دسترس باشند، مصرف‌کنندگان مفید می‌توانند مجاری را با ماستیک ببندند – آن مواد چسبنده سفیدی که می‌توانید روی مجراها رنگ کنید. در غیر این صورت به یک متخصص برای آب بندی کانال ها نیاز خواهید داشت.


چگونه می توان بازده انرژی را افزایش داد

آب بندی کانال های نشتی ممکن است بزرگترین کاری باشد که می توانید برای بهبود کارایی انجام دهید، اما بسیاری از موارد ذکر شده در بالا نیز به شما کمک می کند: فیلترهای کثیف را تعویض کنید، شارژ و جریان هوای مناسب را حفظ کنید، سیم پیچ ها را تمیز کنید.

کار دیگری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید واحد بیرونی (کندانسور) آنقدر از دید پنهان نیست که جریان هوای آن مسدود شود یا برگ ها یا مواد دیگر آن را مسدود نکنند.

اگر قصد تعویض کولر گازی را دارید، به دنبال خرید تجهیزات با راندمان بالا باشید. شناخته شده ترین رتبه بندی بهره وری فصلی بازده انرژی (SEER) است. SEER 13 حداقل بازدهی است که باید در نظر بگیرید، اما راندمان بالاتر احتمالاً مقرون به صرفه خواهد بود.

بسته به آب و هوای شما، ممکن است بخواهید اعداد دیگری را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در آب و هوای گرم و خشک باید به رتبه بندی بهره وری انرژی (EER) نگاه کنید که نشان می دهد سیستم در شرایط اوج چقدر خوب کار می کند. اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید، باید در نظر بگیرید که دستگاه چقدر می تواند رطوبت را رفع کند.<


بار خود را سبک کنید

می توانید با کاهش اندازه کاری که باید انجام دهد، کولر گازی خود را بهتر کار کند. شما می توانید این کار را با بهبود ساختمان یا کاهش بارهای تولید شده داخلی که تهویه مطبوع شما باید با آن مقابله کند، انجام دهید.

بهبود “پاکت” ساختمان شامل مواردی مانند افزایش سطح عایق یا سایه زدن پنجره ها یا کاهش نشت هوا است. چنین بهبودهایی انرژی مصرف شده برای گرمایش و سرمایش را کاهش می دهد، اما ممکن است به زمان یا سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز داشته باشد. هنگام قرار دادن سقف جدید یا پنجره های جدید، معمولاً استفاده از محصولات با راندمان بالا مقرون به صرفه است. به عنوان مثال، سقف “خنک” می تواند نیم تن خنک کننده و انرژی زیادی را در طول سال ذخیره کند.

کاهش بارهای داخلی می تواند ساده تر باشد. وسایل برقی غیر ضروری، چراغ ها و تجهیزات را خاموش کنید. استفاده از دستگاه (مانند ماشین لباسشویی و خشک کن) را به زمان های خنک تر از روز تغییر دهید. برای از بین بردن گرما و رطوبت از آشپزخانه و حمام از فن های اگزوز محلی استفاده کنید. خرید انرژی استار یا لوازم خانگی با کارایی مشابه نیز کمک می کند.

در برخی از آب و هواها می توان از تکنیک های دیگری برای کاهش بار کولر گازی استفاده کرد. در آب و هوای خشک، شرایط هوای تبخیری (نسخه مدرن چیزی که قبلاً “کولرهای باتلاقی” نامیده می شد) می تواند خنک کننده قابل توجهی را فراهم کند. در اقلیم هایی با نوسانات دمایی زیاد، مانند آب و هوای گرم و خشک، می توانید با وارد کردن مقدار زیادی هوای خنک در فضای باز، بار را کاهش دهید. چنین سیستم هایی را می توان “خنک کننده شبانه” “خنک کننده تهویه ای” یا “اقتصاد سازهای مسکونی” نامید.


تهویه کنید

نکات قبلی بر خنک کننده متمرکز شده است، اما تعریف اصلی تهویه مطبوع بیش از آن را شامل می شود. یک تهویه مطبوع ایده آل باید برای تامین سلامت و راحتی، گرم، خنک، تمیز، تهویه، مرطوب کننده و رطوبت زدایی کند. در واقع دومین هدف مهم تعریف اصلی، فراهم کردن تهویه است. چه تجهیزاتی که ما آن را تهویه مطبوع می نامیم آن را فراهم کند یا نه، تهویه لازم است.

بدون تهویه کافی، آلاینده های تولید شده در داخل خانه می تواند منجر به مشکلات سلامتی و راحتی شود. ASHRAE توصیه می کند که بسته به طراحی خانه، حداقل تهویه کافی برای تبادل هوای داخل خانه هر چهار ساعت یک بار وجود داشته باشد.
خانه های قدیمی معمولا دیوارها و مجاری نشتی تری دارند و عمدتاً از طریق چنین نشتی تهویه کافی دریافت می کنند. چنین نشت و نفوذی ممکن است کارآمدترین روش برای تهویه نباشد و فرصتی برای صرفه جویی باشد.

اکثر خانه‌های جدید و برخی از خانه‌های موجود نسبتاً تنگ هستند و بنابراین برای برآوردن حداقل شرایط تهویه به تهویه مکانیکی نیاز دارند.


این گرما نیست، رطوبت است

کنترل رطوبت مشکلی بود که در ابتدا نیاز به تهویه مطبوع را برانگیخت. عدم کنترل رطوبت به ویژه در آب و هوای گرم و مرطوب می تواند منجر به رشد کپک و سایر مشکلات مربوط به رطوبت شود. رطوبت زیاد داخل خانه می تواند منجر به مشکلات سلامتی و راحتی شود.

سیستم های تهویه مطبوع مدرن هنگام خنک شدن رطوبت را از بین می برند. شما می توانید آن را از طریق آبی که تخلیه می کند، مشاهده کنید، اما این رطوبت زدایی به کار اصلی آنها یعنی کنترل دما مربوط می شود. آنها نمی توانند به طور مستقل دما و رطوبت را کنترل کنند.

در آب و هوای گرم و مرطوب، رطوبت زدایی اتفاقی که رخ می دهد ممکن است همیشه برای قابل قبول نگه داشتن شرایط رطوبت داخلی کافی نباشد. (ASHRAE حداکثر رطوبت نسبی 60% را در دمای 78 درجه فارنهایت توصیه می کند.) حداکثر رطوبت زدایی نه در زمان های گرم سال – زمانی که کولر گازی زیاد کار می کند – بلکه در زمان های معتدل سال که تهویه هوا بسیار کم کار می کند اتفاق می افتد. .

اگرچه برخی از سیستم‌های تهویه مطبوع پیشرفته وجود دارند که به طور مستقل رطوبت را کنترل می‌کنند، سیستم‌های معمولی ممکن است نتوانند به اندازه کافی مشکل را کنترل کنند و در شرایط خاص باعث ایجاد مشکلات راحتی یا کپک زدن شوند. برخی از سیستم‌های پیشرفته کنونی رطوبت‌گیری را افزایش داده‌اند، اما زمانی که سیستم موجود نمی‌تواند به اندازه کافی رطوبت زدایی کند، ممکن است لازم باشد یک رطوبت‌گیر مستقل خریداری شود.


مواردی وجود دارد که مصرف کنندگان می توانند برای کاهش نیاز به رطوبت زدایی انجام دهند:

ترموستات خود را روی حالت «فن روشن» قرار ندهید. در این حالت، فن همیشه هوا را می‌دمد، چه سیستم خنک‌کننده شما کار کند یا نه، و یکی از تاثیرات کلیدی این است که مقدار زیادی از رطوبتی که سیستم شما به تازگی از هوا خارج کرده است، قبل از اینکه بتواند تخلیه شود، به داخل خانه باز می‌گردد. .

در طول فعالیت های تولید رطوبت از فن های خروجی استفاده کنید. آشپزی، حمام کردن، شستن و فعالیت های مشابه رطوبت زیادی در داخل خانه ایجاد می کند. این رطوبت را مستقیماً با استفاده از یک فن در فضای باز تخلیه کنید. به همین ترتیب، از خشک کردن لباس‌ها در داخل خانه خودداری کنید، مگر با خشک‌کنی که مستقیماً در خارج از منزل تخلیه می‌شود.

وقتی بیرون خیلی مرطوب است پنجره ها را باز نکنید یا از خنک کننده تهویه استفاده نکنید.


10 نکته برای کمک به مصرف کنندگان

این 10 نکته به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا از سیستم‌های تهویه مطبوع خود آگاهی بیشتری داشته باشند و بهتر بتوانند از آنها مراقبت کنند و به خوبی از آنها استفاده کنند. در صورت نیاز به تعویض آن سیستم، به دنبال یک متخصص تهویه مطبوع واجد شرایط، ترجیحاً، البته عضو ASHRAE باشید.

ASHRAE پیشروترین انجمن فنی جهان در زمینه های گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع و تبرید است. انجمن کمک می کند تا محیط های داخلی راحت و سازنده باشد، غذای سالم را به مصرف کنندگان برساند و محیط بیرون را حفظ کند. بنیاد فنی ASHRAE توسط حدود 50000 عضو داوطلب از جمله مهندسان مشاور، پیمانکاران، تولیدکنندگان، نمایندگان تولید/فروش و معماران ساخته شده است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *