نکاتی مهم در طراحی و اجرای استخر

نکاتی مهم در طراحی و اجرای استخر

در بحث طراحی و اجرای استخر نکاتی مهم و اساسی وجود دارد که اگر این اصول و نکات مربوط به آن را به درستی اجرا نکنیم با مشکلات اساسی رو به رو خواهیم شد .

  • اولین نکته مهمی که وجود دارد بحث آب بندی استخر است . بسیار حائز اهمیت است که طراحی اصولی و درست برای سازه استخر داشته باشیم تا در طی سال های طولانی بدنه استخر دچار ترک نشود و از آب بندی خارج نشود و در ادامه خیلی مهم است که از مواد استاندارد همراه با روش درست برای عایق کردن بدنه استخر استفاده کنیم.
  • بحث بعدی که بسیار اهمیت دارد ، تصفیه استخر است . این نکته ارتباط مستقیمی با سلامت شناگران دارد و اگر نکات مربوط به آن را رعایت نکنیم سلامت شناگران تحت تاثیر قرار می گیرد . این اصل ارتباط مهمی با لوله کشی درست کاسه استخر دارد . مواردی مثل عدم جا نمایی درست نازل ها و یا استفاده از نازل های غیر استاندارد باعث راکد ماندن آب در بخش هایی از استخر شده و در نتیجه آب آلوده شده و سلامت شناگران به خطر می افتد . پس استفاده از نازل های مناسب در جانمایی درست و همچنین استفاده از تجهیزات استاندارد برای تصفیه آب استخر بسیار حائز اهمیت است.

نکات مهم در مورد نازل های استخر و جکوزی

در استخر و جکوزی به منظور هدایت درست و یا مکش آب باید از نازل ها و کف شور ها استفاده شود . نازل ها کمک می کنند تا جریان درستی از آب در نقاط مختلف ایجاد شود و در نتیجه کیفیت آب نیز حفظ شود.

نازل ها در شکل ها و ساختار های مختلف وجود دارند .

در اینجا سه مشخصه نازل ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • قسمت اول ، قسمتی است که رزوه دارد و قرار است روی کانکشن لوله کشی و یا روی رینگ جکوزی بسته شود .

سایز آن ممکن است 1و4/1 ، 1و2/1 و یا 2 اینچ باشد . سایز کانکشن بر اساس شرایط لوله کشی و طراحی و مقدار دبی که قرار است از آن عبور کند تغییر می کند.

  • مشخصه بعدی سایز در پوش نازل است که بر اساس شرایطی که قرار است نصب شود سایز آن تغییر می کند .

برای مثال اگر نازل قرار است کنار برآمدگی و یا کنار پله نصب شود از نازل هایی که درپوش آن ها کوچک تر است استفاده می کنیم و یا در شرایطی که اطراف کانکشن به درستی بسته نشده باشد و کاشی کاری تا لبه های آن نرسیده باشد ، در این شرایط اگر از کانکشن های کوچک استفاده کنیم ممکن است قسمت هایی که نباید دیده شود در معرض دید قرار بگیرد .

  • مشخصه بعدی قسمت برآمدگی و خروجی نازل است . برای مثال استفاده از نازل با برآمدگی زیاد در کف استخر اصولی نمی باشد زیرا به شناگر آسیب می رساند . اما در یک استخر اسکیمری استفاده از نازل با برآمدگی زیاد جهت نصب در دیواره استخر می تواند انتخاب درستی باشد زیرا یک جریان سطحی خیلی خوبی را در سطح آب ایجاد می کند . بنابراین قسمت برآمدگی نازل یک ویژگی مهمی است که بر اساس کاربری باید طراحی و اجرا شود .
  • برای انتخاب جتِ جکوزی باید از نازل هایی با خروجی باریک و کوچک استفاده کرد که می تواند با فشار خوبی آب را بیرون داده و شرایط ماساژ را به وجود آورد.
  • مسئله بعدی ایرجِت است که برای جکوزی استفاده می شود . از قسمت ورودی به رینگ یا لوله کشی استخر متصل می شود و از قسمت خروجی نازل به آن متصل می گردد. در قسمت وسط ایرجت ، لوله هوا متصل می شود که در نهایت در قسمت خروجی آب و هوا باهم خارج شده و یک شرایط ماساژ خوب فراهم می شود.
  • ایرجت ها در اندازه ها و ابعاد مختلف استفاده می شوند . همچنین در جنس های برنج ، استیل و پلاستیکی وجود دارند .

  • نکته بعدی در مورد اُریفیس  Orificeاست که در قسمت داخلی ایرجت می باشد.

اریفیس یکی از معمول ترین تجهیزات اندازه گیری فلو توسط ترانسمیترهای اختلاف فشار می باشد، معمولترين نوع اريفيس يك صفحه فلزي صاف با يك سوراخ هم مرکز در صفحه ميباشد كه عمود بر جهت جريان نصب ميشود. وقتي سيال از اريفيس عبور ميكند، به دليل كاهش سطح مقطع، سرعت آن افزايش مييابد و فشار آن كاهش مييابد. وقتي سيال از اريفيس خارج ميشود، سرعت آن دوباره كاهش يافته و فشار آن افزايش مييابد.

اریفیس مسیر باریک برای عبور آب به وجود می آورد پس ممکن است آشغال و یا آلودگی پشت آن جمع شود و نیاز به باز کردن و تمییز کردن آن وجود داشته باشد پس حتما اریفیس باید قابلیت باز شدن را از قسمت جکوزی داشته باشد. حال اگر امکان باز کردن اریفیس وجود نداشته باشد ،به دلیل اینکه ایرجت داخل قسمت دیواره جکوزی پشت کاشی کاری قرار دارد در صورت گرفتگی اریفیس مجبور به  تخریب دیواره جکوزی می شویم تا ایرجت را کاملا خارج کرده و تمیز کنیم که در نتیجه به کاشی کاری و آب بندی استخر آسیب وارد می شود .

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *