معرفی انواع فن کویل

معرفی انواع فن کویل همانطور که می دانید. گرمایش زمین در دهه های اخیر به عنوان یک معضل جهانی شناخته شده است. و بسیاری از مردم جهان با این مشکل مواجه هستند. کشور عزیز ما ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست. و همواره شاهد مشکلاتی در این زمینه هستیم.
تجهیزات تهویه مطبوع حداقل در فضاهای بسته که در حال انجام کارهای روزانه و استراحت شبانه روزی هستیم. می تواند راه حل خوبی برای رفع این گونه مشکلات باشد. یکی از تجهیزات تهویه مطبوع که در محیط های مسکونی. و مکان های مختلف مانند ساختمان های اداری، تجاری و … برای بهینه سازی هوا استفاده می شود. فن کویل است.
در این مقاله به کاربرد. مزایا و عملکرد این تجهیزات پرداخته شده است. برای آشنایی با انواع و بهترین نوع فن کویل در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فن کویل چیست؟

فن کویل وسیله ای مکمل سیستم گرمایش و سرمایش است. که از اجزای مختلفی مانند فن تهویه، موتور فن، سینی تقطیر، کویل (لوله های مسی و پره های آلومینیومی)، فیلتر، بدنه و … تشکیل شده است. آب سرد چیلر یا آب گرم دیگ موتورخانه که وارد کویل آن می شود. و با دمای آب و هوای عبوری از روی کویل (حاوی آب سرد یا گرم) هوای محیط را خنک یا گرم می کند. فن و کویل همانطور که از نامشان پیداست. دو جزء اصلی این محصول هستند. فن کویل ها در انواع دیواری، کفی، سقفی، کانالی و سقفی تولید و عرضه می شوند. که بیشترین کاربرد را دارند.

انواع فن کویل

همانطور که گفته شد فن کویل ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می شوند. که هر کدام می توانند عملکرد خوبی در شرایط محیطی و نصب مناسب داشته باشند. در ادامه انواع فن کویل ها و نحوه عملکرد هر کدام به اختصار شرح داده شده است.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی یکی از پرکاربردترین مدل های این محصول است. که در دو نوع توکار و روکار طراحی و تولید می شود. فن کویل سقفی توکار معمولاً بالای سقف کاذب نصب می شود. و تنها یک دریچه قابل مشاهده است. که از طریق آن هوای تازه سرد یا گرم وارد محیط می شود. این ویژگی دستگاه پنهان است. و اشغال نکردن فضای اطراف باعث شده. تا نوع سقفی این تجهیزات طرفداران زیادی پیدا کند.
فن کویل سقفی هوای محیط را از پایین می مکد. و پس از عبور هوا از روی کویل آن را دوباره به محیط پرتاب می کند. و سرعت موتور فن کویل توسط ترموستات محیط قابل تنظیم است. بدین ترتیب دمای محیط به خوبی کنترل می شود.
نکته حائز اهمیت در مورد فن کویل های سقفی .ابعاد و به خصوص ارتفاع آنها از نظر امکان قرارگیری و نصب لوله های مربوطه در بالای سقف کاذب می باشد.

فن کویل دیواری

معرفی انواع فن کویل فن کویل های دیواری ظاهری مشابه یونیت های دیواری اسپلیت دارند. بر روی دیوار نصب می شوند. و نیازی به اختصاص فضا در کف یا سقف محیط ندارند. مصرف کنندگان خانگی و سازندگان پروژه های ساختمانی به این مدل فن کویل توجه زیادی دارند زیرا نسبت به مدل های دیگر جدیدتر است. و صدای کمتری دارد و معمولاً نیازی به ترموستات دیواری ندارد. اما عملکرد و سرعت فن آنها قابل کنترل است. توسط کنترل از راه دور به راحتی قابل تنظیم است.

فن کویل روی زمین

فن کویل کفی در مدل های مادگی بالا. رو به جلو و شیبدار تولید می شود. و دارای ظرفیت تهویه تا 1200 فوت مکعب در دقیقه می باشد. عملکرد این فن کویل ها توسط ترموستات قابل تنظیم است. از مزایای فن کویل زمینی می توان به نصب آسان. دسترسی آسان و قیمت مناسب. نسبت به سایر انواع فن کویل اشاره کرد.
لوله کشی فن کویل های زمینی به صورت روکار و توکار انجام می شود. که در لوله کشی روکار لوله ها بر روی دیوار نصب می شوند. و دیده می شوند. اما در لوله کشی توکار لوله ها در داخل دیوار یا کف قرار می گیرند. زیباتر است. و فقط دستگاه فن کویل در محیط دیده می شود قیمت مقرون به صرفه نصب آسان و عملکرد این دستگاه باعث شده. تا این مدل رایج فن کویل همچنان برای مصارف اداری یا مسکونی ترجیح داده شود.

فن کویل کاست

فن کویل کاست را می توان مدرن ترین و جدیدترین نوع فن کویل نامید. در مورد کویل ها فن کویل کاست داخل سقف کاذب نصب می شود. فقط صفحه تخت آن در سقف دیده می شود. و مانند فن کویل های سقفی فقط شیر آن دیده می شود. و نیازی به اشغال اطراف ندارد. فضا و همچنین ظاهری زیبا و مدرن ارائه می دهند. از نظر تهویه فن کویل ها به دو مدل تقسیم می شوند. که به شرح زیر می باشد.

یک طرفه (مناسب برای استفاده در کناره های سقف)
چهار طرفه (مناسب برای وسط سقف)

های کستی نیز از نظر لوله کشی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

کاست دو لوله ای (آنها لوله های برگشتی به کویل دارند)
چهار لوله ای (دارای دو لوله خروجی و دو لوله برگشت برای دو کویل سرد و گرم)

معرفی انواع فن کویل این نوع فن کویل (چهار لوله ای) باید مجهز به شیر برقی روی لوله آب ورودی به فن کویل باشد. آب سرد یا گرم در یکی از دو کویل تحت کنترل ترموستات جریان دارد. و هوا از شبکه داخلی مکیده شده. و هوا از سطح کناری پنل فن کویل سقفی دمیده می شود.
در ضمن فرمان و عملکرد و تغییر دور موتور تهویه فن کویل یا با ریموت کنترل دستی انجام می شود. و یا مانند فن کویل های سقفی توسط ترموستات های سه سرعته دو فصلی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع دستگاه تصفیه اب خانگی

فن کویل کانالی

این نوع فن کویل ها معمولا قدرت و پرتاب باد بیشتری دارند و برای محیط های بزرگتر مانند بیمارستان ها، مدارس، ادارات، کارخانجات مختلف و … استفاده می شوند.ظرفیت تهویه فن کویل های کانالی از 600 تا 2000 فوت مکعب در دقیقه و با مناسب می باشد. فشار استاتیک و در محیط هایی که می خواهیم هوای سرد یا گرم را بدون آلودگی به اتاق های همسایه ارسال کنیم، فن کویل های کانالی گزینه مناسبی هستند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *