اشنایی با فن کویل های کاستی

فن کویل کاستی چیست ؟

اشنایی با فن کویل های کاستی فن کویل کاستی چهار طرفه و یک طرفه نوعی از فن کویل های سقفی است. که هوای سرد و گرم را از بالا به پایین و به صورت یکنواخت توزیع می کند. برای استفاده از این نوع فن کویل ها بایستی. که حتما از سقف کاذب در ساختمان مورد نظر استفاده شده باشد. تا فقط دریچه خروجی هوا از آن نمایان باشد. مطابق شکل زیر فن کویل کاستی. چهار طرفه با و بدون سقف کاذب نصب شده است. که اگر از سقف کاذب استفاده نشود. این دستگاه در معرض دید قرار می گیرد. برای ساختمان های فاقد سقف کاذب می توان به جای نوع کاستی از نوع سقفی توکار استفاده کرد.

مهمترین اجزای فن کویل کاستی یک طرفه ، فن کویل کاستی چهار طرفه و دو طرفه عبارتند از :

۱ . فن های سانتریفیوژ با لبه انحنا دار و کم صدا

۲ . موتور فن چند سرعته (با دو سرعت تند و کند و یا سه سرعت کند، متوسط و تند) و یا موتور کاملا سرعت متغیر یا همان اینورتر

۳ . کویل های مسی (لوله های مارپیچ) با پره های آلومینیومی دو، سه یا چهار ردیفه (هر چه بیشتر خاصیت انتقال حرارت و رطوبت گیری بیشتر)

۴ . بدنه دربرگیرنده اجزای فن کویل

۵ . دریچه خروجی

۶ . لوله های ورودی آب سرد و گرم یا مبرد هم از نوع ۲ لوله ای و هم ۴ لوله ای

۷ . سیستم کنترل دستی و اتوماتیک

۸ . مجرای هوا در مدار آب برای جلوگیری از ایجاد حباب هوا در مدار آب

۹ . سینی استیل با عایق برای جمع آوری و زهکشی بخار آب کندانس شده (چگالش) در پایین دستگاه

۱۰ . فیلتر دائمی یا قابل شستشو و نیز فیلتر متناسب نیاز برای هر ساختمان

اجزای فن کویل در سایر طرح ها مانند زمینی و دیواری نیز شامل همین قطعات است.

نحوه عملکرد فن کویل کاستی چهار طرفه و انواع دیگر آن

اشنایی با فن کویل های کاستی نحوه عملکرد فن کویل کاستی چهار طرفه یا انواع دیگر آن بسیار ساده است و در واقع از مبدل حرارتی به نام کویل سرمایشی و یا گرمایشی به همراه فن تشکیل شده است‌. این دستگاه در واقع یک بخش از کل سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان مسکونی، تجاری، صنعتی و … محسوب می شود که به دستگاه های دیگری چون چیلر یا مینی چیلر (تولید کننده آب سرد) و بویلر یا پکیج (تولید کننده آب گرم) با لوله کشی متصل می شود تا بتواند هوای ورودی به ساختمان را از نظر دمایی و رطوبتی به مقدار دلخواه برساند. این دستگاه با یک سوئیچ ON و OFF و یا با ترموستات کنترل می شود که اجازه و یا عدم اجازه ورود آب یا مبرد به مبدل حرارتی کویل و یا تغییر سرعت موتورفن، آن را کنترل می کند.

فن کویل کاستی چهار طرفه بر روی سقف نصب و تفاوت آن با فن کویل کاستی یک طرفه این است که هوای خروجی از آن از چهار سمت خارج و پخش می شود. بخاطر همین سادگی و انعطاف پذیری آن است که این دستگاه ها از نظر اقتصادی نسبت به سیستم های کانالی با ۱۰۰ درصد هوای تازه از بیرون (VAV) یا نوع مرکزی کانالی مانند هواساز مقرون به صرفه تر هستند و به کانال کشی نیازی ندارند و اگر در ساختمان به تامین هوای دائمی از بیرون نیاز باشد می توان از نوع فن کویل سقفی کانالی استفاده نمود.

عملکرد فن کویل از نظر دمایی و رطوبتی

عملکرد فن کویل به اختلاف دمای ورودی و خروجی از آن و دبی جریان هوا در آن بستگی دارد. آب سرد و گرم یا مبرد با جاری شدن اشنایی با فن کویل های کاستی در کویل ها و هوا با جاری شدن در اطراف کویل ها، با هم مبادله گرمایی انجام داده و در نهایت دمای هوا کاهش یا افزایش می یابد. نحوه عملکرد فن کویل کاستی ۴ طرفه و انواع دیگر آن از نظر رطوبتی نیز به این شکل است که وقتی آب سرد در کویل جاری می شود (فصل گرما) سطح کویل خاصیت رطوبت گیری از هوا را پیدا کرده و قطرات آب در سطح آن جمع و در سینی کف چکه می کند و از طریق یک دریچه تخلیه، آب گرفته شده از هوا یا همان رطوبت به بیرون تخلیه می گردد.

انواع فن کویل های کاستی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

برای فن کویل های کاستی سه نوع تعریف می­شود که هم (به صورت جزئی) از لحاظ عملکرد و هم از لحاظ ظاهر فیزیکی آنها را از یکدیگر متمایز می­کند. یکی از آنها فن کویل کاستی یک طرفه، دیگری فن کویل کاستی چهار طرفه و دیگری فن کویل مدور 360 درجه است. کاستی یک طرفه همان طور که از نامش پیداست هوا را از یک جهت پخش می­کند. به همین ترتیب معمولاً در گوشه سقف اتاق و در جنب دیوار و همچنین نزدیک به در یا پنجره قرار می­گیرد تا در معرض جریان هوا باشد. کاستی یک طرفه دارای یک کویل است.

فن کویل کاستی چهار طرفه چهار دریچه در چهار سمت اصلی بالا، پایین و چپ و راست دستگاه دارد و از هر چهار تا هوا را وارد فضا می­کند. به همین علت این نوع از فن کویل معمولاً در وسط و میانه سقف نصب می­شود که بتواند در تمام جهات عمل کند. در تقابل با یک طرفه قبلی، این مدل دو نوع کویل را درون خود جا داده است.

سومین شکل فن کویل که مدور 360 درجه است، شکل ظاهری دایره را دارد. به این شکل که دریچه آن به شکل دایره است و در قالب این شکل هوا را بیرون می­دهد و دیگر جهت جغرافیایی خاصی مطرح نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت شیر چهار طرفه و شیر برقی در دستگاه تصفیه اب خانگی چیست؟

نحوه نصب فن کویل کاستی

فن کویل کاستی در سقف ساختمان قرار می گیرد که می تواند زیر سقف کاذب یا بدون سقف کاذب نصب شود. که معمولا در اکثر موارد زیر سقف کاذب نصب می شود زیرا ظاهری زیبا تر به ساختمان می بخشد و فقط شبکه یا فیلتر دستگاه قابل مشاهده است و این یک ویژگی بسیار خوب محسوب می شود زیرا از لحاظ اقتصادی به صرفه است و دیگر نیاز به کانال کشی ساختمان نیست و به راحتی در سقف قرار می گیرد. به همین دلیل در برخی موارد جهت صرفه جویی اقتصادی از فن کویل کاستی چهار طرفه به جای فن کویل سقفی تو کار استفاده می شود.

همچنین در صورتی که تمایل به خرید کولر گازی دارید، میتوانید از صفحه آن دیدن فرمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *