انواع رطوبت گیر

انواع رطوبت گیر دستگاه رطوبت گیر در قالب دو نوع دستگاه رطوبت گیر مکانیکی و دستگاه رطوبت گیر الکتریکی ارائه می شود البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که دستگاه رطوبت گیری ممکن است به صورت پرتابل و ثابت طراحی شده باشد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

دستگاه رطوبت گیر الکتریکی

رطوبت گیر الکتریکی طراحی بسیار ساده ای دارد و فاقد هر گونه قطعه مکانیکی می باشد. این مدل از دستگاه رطوبت گیری یک سطح سرد برای میعان بخار آب موجود در هوا ایجاد می کند، اما به دلیل راندمان پایینی که دارد معمولا در ظرفیت های کوچک تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه رطوبت گیر مکانیکی

نحوه عملکرد دستگاه رطوبت گیر مکانیکی به این صورت است که هوای مرطوب در ابتدا به درون دستگاه رطوبت گیر کشیده می شود و پس از عبور از کویل های سرد اواپراتور، رطوبت هوا گرفته شده و دمای آن کاهش پیدا می کند. پس از آن رطوبت گرفته شده به حالت مایع تغییر یافته و در سینی درین دستگاه جمع آوری می شود. در نهایت هوا کشیده شده به داخل دستگاه از روی کندانسور عبور داده شده و به دمای مناسب می رسد. برای مثال رطوبت گیری در ایران در تمامی استخر های خانگی با استفاده از دستگاه های رطوبت گیری مکانیکی انجام می شود.

اجزای دستگاه رطوبت گیر

دستگاه رطوبت گیر، سیستمی است که دارای اجزای زیر می باشد:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • رسیور
  • اواپراتور
  • شیر انبساط
  • فن سیرکولاسیون هوا
  • سینی درین
  • بدنه
رطوبت استاندارد استخر

در استخرهای شنا برای کنترل میزان رطوبت، باید چهار عامل دمای هوا، رطوبت نسبی، کیفیت هوای محیط استخر و سالن های جانبی همچنین میزان جریان هوای در گذر را کنترل کرد. مهم ترین عامل در بین موارد یاد شده میزان رطوبت نسبی است. رطوبت نسبی موجود در استخر ناشی از تبخیر سطحی ایجاد شده از محوطه استخر، دمای آب، دمای هوای استخر، سونای بخار، جکوزی و مواد شیمیایی موجود در آب می باشد. مقدار ایده آل رطوبت نسبی، طبق استاندارد Ashrae باید در محدوده 50 تا 60 درصد نگاه داشته شود. لازم به ذکر است که این دستگاه با رطوبت سنج استخر متفاوت است اما از رطوبت سنج نیز به عنوان یکی از اجزای دستگاه رطوبت گیر استخر می توان نام برد.

دلیل اهمیت کنترل رطوبت استاندارد استخر در رنج 50 تا 60 درصد این است. که افزایش بیش از 60 درصد میزان رطوبت نسبی، سبب بیشتر شدن میزان رشد قارچ، جلبک و کپک روی دیوارهای محیط استخر و همچنین رشد میزان نرخ تقطیر بخار آب روی سطوح و تجهیزات استخر می شود. به عبارت بهتر باعث ایجاد قطرات شبنم روی تجهیزات شده و در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را به تجهیزات و سازه ساختمان وارد می کند. کاهش میزان رطوبت نسبی به زیر 50 درصد هم سبب تبخیر سریع آب از روی بدن شناگران در حین خروج از استخر شده. و ضمن ایجاد حس ناخوشایندی از سرما، موجب خشکی پوست آنها نیز می شود.

نکات خرید دستگاه رطوبت گیر

انواع رطوبت گیر انتخاب رطوبت گیر مناسب، تاثیر بسزایی در کاهش میزان مصرف انرژی و کاهش اثرات مخرب رطوبت بالا بر تجهیزات دارد. عوامل متعددی در انتخاب دستگاه رطوبت گیر متناسب با فضای شما تاثیر گذار هستند، اما در انتخاب این دستگاه ها معمولا به ازای هر 30 متر مربع یک تن تبرید در نظر گرفته می شود. در خرید دستگاه رطوبت گیر باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه دارای شرایط زیر باشد:

  • طراحی پرتابل
  • بدنه ضد زنگ و مقاوم در برابر رطوبت
  • دستگاه رطوبت گیری باید مجهز به رطوبت سنج و دستگاه تنظیم رطوبت محیط باشد.
  • فاقد سر و صدا
نکات استفاده دستگاه رطوبت گیر

استفاده از فن اگزاست و هواساز با ظرفیت مناسب در کنار دستگاه رطوبت گیر جهت تخلیه هوای مرطوب محیط و جایگزینی هوای خشک، تاثیر بسیاری در کنترل رطوبت دارد. البته باید توجه داشته باشید که هر کدام از موارد یاد شده، مناسب نوع خاصی از محیط های مختلف هستند که آن هم نیاز به بررسی کارشناسی دارد. با این حال اما استفاده از دستگاه های هواساز استخر در کاربری های خانگی مقرون به صرفه نبوده و برای تهویه استخر خانگی معمولا از رطوبت گیر خانگی استفاده می شود.

مزایای دستگاه رطوبت گیری

دستگاه های رطوبت گیری ضمن کاهش رطوبت فضای محیط از رشد قارچ ها و جلبک ها بر دیواره های استخر جلوگیری نموده. و کیفیت هوا را بهبود می بخشند. همچنین باعث کاهش هزینه های مربوط به تخریب تجهیزات ناشی از خوردگی نیز می شوند.

شرایط نگهداری از رطوبت گیر

انواع رطوبت گیر یک رطوبت گیر قابل حمل می تواند برقی در حدود 160 کیلووات ساعت در ماه مصرف کند. با این حال، انرژی کمتری نسبت به تهویه مطبوع معمولی می سوزاند که حدود 300 کیلووات ساعت در ماه می شود. همچنین، از آنجایی که رطوبت نسبی بیش از حد باعث می‌شود دما را بالاتر از آنچه هست درک کنیم، خشک‌تر نگه‌داشتن خانه‌تان ممکن است باعث شود کمتر به ترموستات برسید، که می‌تواند منجر به مصرف انرژی کمتر شود. برای اینکه واقعاً در قبوض آب و برق خود صرفه جویی کنید روی به حداکثر رساندن کارایی رطوبت گیر خود کار کنید.

  • آن را در تمام طول روز روشن نگه ندارید، رطوبت گیر را در سطح معقولی تنظیم کنید.
  • اکثر دستگاه های رطوبت گیر هوا را از بالای دستگاه تخلیه می کنند. اما اگر دستگاه شما تخلیه بالایی ندارد، مطمئن شوید که دور از دیوارها و مبلمان قرار گرفته است تا هوا آزادانه در گردش باشد.
  • رطوبت گیر را از گرد و غبار یا کثیفی دور نگه دارید، زیرا می تواند به سرعت دستگاه را مسدود کند. برای این موضوع، حتماً فیلتر رطوبت‌گیر خود را مرتباً بررسی و تمیز کنید، زیرا این کار به عملکرد بهتر رطوبت گیر شما کمک می‌کند.
  • علاوه بر صرفه جویی در انرژی، ممکن است بتوانید آبی را که دستگاه رطوبت گیرتان جمع آوری می کند، بازیافت کنید. آبی که در سطل رطوبت گیر شما ظاهر می شود. آب خاکستری در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که برای نوشیدن مناسب نیست، اما می تواند برای آبیاری گیاهان آپارتمانی و گل ها عالی باشد. زیرا نمک کمتری نسبت به آب لوله کشی دارد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *