بخاری تابشی چیست و کاربرد ان به چه صورت است؟

بخاری های تابشی چیست و نحوه کار ان به چه صورت است

بخاری های تابشی چیست و نحوه کار ان به چه صورت است

مگر اینکه متخصصی باشید که در صنعت HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) کار می‌کند، این احتمال وجود دارد که هرگز در مورد انواع مختلف بخاری فکر نکرده باشید. به عنوان مثال، آیا می دانستید دو نوع اصلی بخاری وجود دارد؟ آیا می دانستید که نوع فضایی که می خواهید گرم کنید باید بر نوع بخاری انتخابی شما تأثیر زیادی بگذارد؟

در این پست، نگاهی دقیق‌تر به این خواهیم داشت که بخاری های تابشی چیست، چگونه کار می‌کند و انواع فضاهایی که احتمالاً در آن‌ها بهتر کار می‌کند. در پایان این پست باید بتوانید تشخیص دهید که آیا بخاری تابشی ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد یا خیر .

همان طور که به نظر می رسد، گرمای “تابشی” صرفاً گرمایی است که از یک منبع مرکزی – در این مورد، از یک واحد بخاری تابشی – ساطع می شود

بخاری های تابشی در مقابل همرفت

برای درک درستی که چگونه یک بخاری تابشی کار می کند، می توان به مقایسه با همتای جدیدتر آن، بخاری همرفت، کمک کرد .

بخاری تابشی. یک بخاری تابشی گرما را در داخل تولید می کند و آن گرما را به افراد و اشیاء مجاور تابش می کند .

بخاری کانوکشن. یک بخاری کانوکشن از مکانیزم داخلی (معمولاً یک فن یا دمنده) برای دمیدن هوای گرم شده به داخل اتاق استفاده می کند .تا زمانی که دمای هوای کل اتاق را افزایش دهد .

اکثر بخاری هایی که امروزه به فروش می رسند، بخاری های همرفتی هستند، از جمله بخاری های فضای کوچکتر که در بسیاری از اتاق ها و ادارات استفاده می شود. بخاری های همرفتی معمولاً از یک واحد اصلی واقع در مرکز و مجموعه ای از مجراها کار می کنند. که از طریق آنها هوای گرم می تواند به دورترین گوشه های هر اتاق دمیده شود .

 

چه زمانی یک گرمکن کانوکشن در مقابل بخاری تابشی انتخاب کنیم

انتخاب نوع بخاری برای نصب زمانی می تواند به راحتی انجام شود که بدانید هر نوع بخاری در کجا بهترین کار را دارد. تطبیق بخاری مناسب با فضا می تواند به شما کمک کند تا در قبض آب و برق خود صرفه جویی کنید و همچنین کیفیت هوای بهتری را برای خانواده خود فراهم کنید .

چه زمانی یک بخاری کانوکشن انتخاب کنید

بخاری های کانوکشن انتخاب خوبی در فضاهای بسته هستند. این به دلیل نحوه عملکرد بخاری های کانوکشن است. هوای گرم شده به داخل فضا دمیده می شود تا زمانی که تمام هوای اتاق به دمای مورد نظر گرم شود. چون خود فضا بسته است، هوا برای مدت طولانی تری گرم می ماند .

چه فضایی که گرم می شود بزرگتر باشد یا کوچکتر، این امر صادق است. تا زمانی که به نحوی محصور شده باشد تا هوای گرم شده در اتاق بماند و به طور معمول با هوای سردتر از پیش نویس ها و غیره مواجه نشود، یک بخاری همرفت می تواند یک انتخاب کم مصرف باشد .

چه زمانی یک بخاری تابشی انتخاب کنیم

از طرف دیگر، یک بخاری تابشی زمانی که در مناطق نزدیک به افراد یا اشیایی که نیاز به گرم ماندن دارند قرار گیرد بسیار کارآمدتر کار می کند. در اینجا، باز یا بسته بودن اتاق چندان مهم نیست، زیرا این افراد یا اشیاء هستند که به جای خود هوا گرم می شوند .

همچنین، از آنجایی که بخاری‌های تابشی برای گرم کردن فضا به هوای دمیده‌شده متکی نیستند. و در نتیجه هیچ جریانی ایجاد نمی‌کنند، می‌توانند برای افرادی که از آلرژی، آسم یا سایر مشکلات مربوط به تنفس رنج می‌برند، صرفه‌جویی واقعی برای سلامتی داشته باشند .

در نهایت، بخاری‌های تابشی معمولاً گزینه‌های ایده‌آلی برای اتاق‌هایی هستند که هدف خاصی را انجام می‌دهند. از نظر اندازه کوچک‌تر هستند و ممکن است برای مدت طولانی در طول روز یا شب استفاده نشوند. حمام و اتاق خواب نمونه‌های خوبی از این نوع اتاق‌ها در فضای داخلی هستند. زیرزمین‌ها، گاراژها، سوله‌های ذخیره‌سازی که نیاز به کنترل دما دارند، پاسیوها و کارگاه‌ها نیز نمونه‌های خوبی از اتاق‌هایی هستند که گرمای تابشی می‌تواند انتخابی عالی و کم مصرف باشد

مدل های بخاری تابشی

بازار امروز طیف گسترده ای از سبک ها و مدل های بخاری تابشی را ارائه می دهد. در اینجا برخی از رایج ترین سبک هایی که می توانید انتخاب کنید آورده شده است

بخاری های تابشی دیواری

بخاری های تابشی دیواری افزوده جدیدتری به بازار هستند و دارای مزایای خاصی هستند، از جمله مهمترین آنها این است که فضایی را اشغال نمی کنند و باریک هستند. آنها همچنین گرمای تابشی را ارائه می دهند که از سر تا پا متعادل تر است. (اگر تا به حال در نزدیکی بخاری کف تابشی ایستاده اید یا نشسته اید و پاهای شما بسیار داغ شده است، از قبل همه چیز را در مورد این اثر می دانید). از نظر ایمنی، بخاری های تابشی دیواری نیز برای خانه هایی که شامل کودکان کوچک و/یا حیوانات خانگی هستند، بسیار بهتر هستند .

بخاری های تابشی کف دائمی

. در اینجا، سیستم حرارت تابشی مستقیماً در زیر سطح کف نصب می شود. یکی از کاربردهای بسیار رایج این نوع مدل ها در حمام است، جایی که کاشی ها در زمستان تا حدی سرد می شوند که باعث ناراحتی می شوند .

بخاری های تابشی سقفی دائمی

. در اینجا پانل های حرارتی تابشی در سقف نصب می شوند که سپس گرما را به سمت اقلام و افراد زیر تابش می کنند .

بخاری های فضای کف ایستاده

مدل‌های بخاری تابشی فضای کف ایستاده کوچک‌تر از مدل‌های دیواری هستند و می‌توانند به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شوند، که اگر تنها گزینه شما این باشد که گرمای خود را با خود ببرید، می‌تواند یک مزیت واقعی باشد. آنها همچنین برای تامین گرما در فضاهای بسیار کوچک ایده آل هستند .

 

 

انواع اصلی بخاری های تابشی

بخاری های تابشی می توانند انرژی را از منابع مختلف برای تولید گرما بگیرند. سیستم های بخاری تابشی امروزی می توانند از تمام انواع انرژی زیر برای تولید و تابش گرما استفاده کنند:

هوا

برق

نیروی خورشیدی.

آب (هیدروپونیک)

یک نوع هیبریدی اضافی از بخاری تابشی شامل یک عنصر همرفتی برای تولید گرما از طریق جریان هوای گرم شده. و گرم کردن افراد یا اشیاء نزدیک است.

تا زمانی که نوع فضا را به درستی با سیستم گرمایش تابشی تطبیق دهید. از سیستمی لذت خواهید برد که از انرژی بهینه استفاده می کند، منبع گرمای سریعی را فراهم می کند و می تواند به صورت جداگانه برای هر اتاق در صورت نیاز کنترل شود ..

 

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *