تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود

تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود هود به انگليسي Fume hood است که مکنده اي موضعي در قسمت ابتدايي سيستم تهويه بوده و در اشکال مختلف با توجه به نيازهاي مختلف تهويه به‌ کار برده مي‌شود. کار اساسي هود تأمين گستره‌اي از مکش هوا به منظور دريافت مؤثر آلاينده و انتقال آن به درون هود مي‌باشد.

هود در آشپزخانه کاربردهاي زيادي دارد. مهم ترين کار آن خارج کردن بو، دود و بخاري است که در هنگام آشپزي بلند مي شود. به عبارت ديگر هود رطوبت، گاز و چربي معلق در هوا را به بيرون از منزل مي کشد و ميزان رطوبت را در حد مناسبي ثابت نگاه مي دارد. در عين حال، چربي و رطوبت روي سقف و ديوارها نمي نشيند و آشپزخانه براي مدت زمان بيشتري تميز مي ماند. اگر هود يا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، افزايش رطوبت شرايط را براي رشد ميکروب ها، قارچ ها و کپک ها فراهم مي کند و سلامت اعضاي خانواده را به خطر مي اندازد.

هودهاي خانگي يا همان هود آشپزخانه در حقيقت به دو دسته تقسيم مي شوند:

1-    هودهاي تصفيه کننده هوا: اين مدل از هودها خاصيت هايي نظير مکش بو، جذب ذرات معلق در هوا و انتشار هواي تصفيه شده در فضاي آشپزخانه را دارند.
2-    هودهاي داراي خروجي هوا: اين نوع هودها بوهاي ناخوشايند را از طريق يک کانال خارجي به بيرون مي فرستند.

هودهاي داراي کانال خروجي هوا به چند دسته تقسيم مي شوند:

2-1: هودهاي زير کابينتي:

اين هودها، زير کابينت نصب مي شوند و جزء اولين مدل هاي طراحي هود مي باشند و عملکرد ساده اي دارند. هودهاي زير کابينتي معمولا تک موتوره و يا دوموتوره هستند. اين هودها داراي قيمت مناسب بوده و فضاي کمتري اشغال مي کنند اما صداي زيادي توليد مي کنند.

2-2: هودهاي شومينه اي:

اين هودها به صورت قيف برعکس هستند و روي ديوار و گاهي هم سقف نصب مي شوند. نوع موتور و قدرت مکش در اين نوع هودها توسعه داده شده است. اين نوع هودها صداي کمتري ايجاد مي کنند. البته هودهاي شومينه اي به دو دسته هود شومينه اي مدرن و هود شومينه اي کلاسيک تقسيم مي شوند.

2-3: هودهاي جزيره اي:

هود جزيره از لحاظ ظاهري، زيبا، فانتزي و در غالب مکعب، استوانه و کره مي باشد؛ اين نوع از هودها از نظر کارايي بيشتر مناسب آشپزخانه هايي هستند که در آن پخت و پز کمتري انجام مي گيرد؛ هود جزيره حالت دکوري و لوکس دارد؛ علت آن هم طراحي خاص برخي از مدل هاي هود جزيره با صفحه مکش کوچک است البته در مدل هايي که صفحه مکش کوچک نيست همان کارايي هود فلت و مورب را نيز مي توان از هود جزيره انتظار داشت.

2-4: هودهاي مخفي:

هود مخفي يا توکار کاملا زير کابينت قرار مي گيرد و در واقع هيچ نمايي از هود در آشپزخانه وجود ندارد. مزيت هود مخفي اين است که فضايي را در آشپزخانه اشغال نمي کند. از نظر مکشف صدا و ساير ويژگي ها، هود مخفي با هود فلت و هود مورب تفاوتي ندارد.

2-5: هود هاي مورب:

هود آشپزخانه مورب با زاويه 45 درجه نسبت به صفحه گاز قرار مي گيرد، هودهاي 45 درجه، به علت اينکه کاملا بالاي اجاق گاز قرار نمي گيرند ممکن است کمي از بو را پخش کنند اما بسياري از افراد به خاطر ظاهر زيبا و متفاوت با هودهاي قديمي اين دسته را انتخاب مي کنند.

تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود

فیلترها:

تمامی هودها فیلتری دارند که مقدار زیادی از چربی و گرد و غباری که گاهی وارد کانال هواکش می‌شود را جذب می‌کند. در صورتی که به هر دلیلی امکان نصب هواکش برای شما مقدور نیست، از فیلترهای ذغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را بهتر به خود جذب می‌کنند و گر چه به اندازه هودهای دارای هواکش موثر نیستند اما به هر حال موجب پاک‌تر شدن هوای آشپزخانه می‌شوند.
فیلترهای متالیک طول عمر زیادی دارند و در صورتی که همراه با فیلتر ذغالی استفاده شوند می‌توانند بسیار کاربردی باشند. فیلترهای چربی فقط چربی را جذب می‌کنند و فیلترهای ذغالی بوهای نامطبوع را جذب می‌کنند ولی به تنهایی چندان کارآمد نیستند.

لامپ:

تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود تقریبا تمامی هودها مجهز به لامپی هالوژنی هستند که به شما کمک می‌کند تا اجاق گاز و غذایتان را بهتر ببینید.

حسگر:

برخی از هودها به حسگرهایی مجهز هستند که اجازه می‌دهد قدرت مکش هود با مقدار آلودگی موجود در هوا هماهنگ شود.

کلید تنظیم‌کننده دور موتور:

هودها دارای چند سرعت هستند که میزان قدرت دور موتور را برحسب میزان آلودگی هوا تنظیم می‌کند. برای آنکه قدرت مکش یک هود را آزمایش کنید، کافی است یک برگ کاغذ یا تکه‌ای نخ را زیر آن قرار دهید.

مکان مناسب برای نصب:

تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود بهترین مکان برای نصب هود بالای اجاق گاز و در فاصله ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متری است. به همین دلیل به نظر می‌رسد هودهای معمولی کارآمدتر از نسل جدید هودهای شومینه‌ای و جزیره‌ای‌اند.

نکاتي درباره هود خانگي:

• مهم است که يک هود به همان اندازه که ظاهري شيک و زيبا دارد، کاربردي هم باشد.
• به طور کلي هودهاي داراي مجراي تهويه از هودهاي فيلتردار مناسب تر هستند، اما نصب آنها پيچيده تر است.
توجه داشته باشيد که هميشه هود بزرگ تر بهتر نيست، بلکه هود بايد به اندازه صفحه اجاق گاز، عريض باشد.

هودهاي صنعتي


در هودهاي صنعتي عموماً فن هود در خارج از سيستم قرار مي‌گيرد و هواي آلوده را از طريق دهانه هود و سپس کانال به بيرون منتقل مي‌کند. هودهاي صنعتي به دو دسته زير تقسيم مي‌شوند:

هودهاي محصور کننده

هودهايي هستند که منبع توليد آلاينده و يا فرايند را به طور کامل يا نسبي محصور مي‌کنند. هودهاي آزمايشگاهي يا اتاقک‌هاي رنگ پاشي نمونه‌اي از هودهاي محصور کننده‌ است که بخشي از فرايند را فرا مي‌گيرند.

بیشتر بخوانید: روشن نشدن پمپ استخر

هودهاي بيروني

هودهايي هستند که در نزديک منبع آلاينده و بدون محصور کردن آن قرار مي‌گيرند. شکاف‌هايي که در طول لبه مخازن يا دهانه‌هاي باز مستطيل شکلي که در بالاي ميزهاي جوشکاري قرار مي‌گيرند نمونه‌اي از هودهاي بيروني محسوب مي‌شوند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *