تفاوت آبگرمکن دیواری و پکیج دیواری

به طور یقین در روز های سرد زمستانی متوجه  اهمیت لوازم گرمایشی در هر محیطی خواهید شد. امروزه با توجه به رشد جمعیت و سبک زندگی افراد هر روزه انواع مختلفی از این وسایل گرمایشی تولید و به بازار عرضه می شود. پکیج ها به عنوان یکی از این وسایل محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های آبگرمکن دیواری و پکیج دیواری و ویژگی های آن ها را شرح دهیم ، با ما همراه باشید.

آبگرمکن دیواری چیست؟

آنچه از نام آبگرمکن بوتان دیواری مشخص می باشد. دستگاهی برای تولید آب گرم مصرفی , در جهت استفاده های روزانه همچون شستشو , استحمام و مصارف دیگر آب گرم می باشد . از آنجا که آبگرمکن دیواری مخزن یا منبع تولید آبگرم ندارد. و ابعاد کوچکتری نسبت به آبگرمکن مخزنی یا زمینی دارد به آن آبگرمکن فوری هم می گویند .

عملکرد آبگرمکن دیواری به این صورت می باشد. که آب سرد ورودی از کویل یا لوله های مسی آبگرمکن دیواری عبور کرده و توسط شعله مشعل آبگرمکن گرم شده تا در این سیکل حرارتی آب گرم تولید گردد .

به طور معمول آبگرمکن های موجود در بازار توسط  گاز تغذیه می گردند. اما آبگرمکن های دیواری هم وجود دارند که انرژی آن ها توسط برق تامین شده و کلا کارایی آنها متفاوت است . استفاده از این نوع آبگرمکن ها محدود بوده. اما در برخی موارد واقعا کارایی مفیدی دارند .

پکیچ چیست و چه نقشی دارد؟

 پکیج یک موتورخانه کامل می باشد که از  بالاترين بازدهی و کیفیت و کمترين مصرف انرژی و فضا برخوردار است  و  از نظر خطر پذیری هم بدلیل استفاده استانداردهای مطلق اروپایی و تامین گرمایش با آب گرم و رادیاتور ،خطر پذیری ساختمان توسط بخاری و آبگرمکن حذف شده. و دیگر هیچ نیازی به آبگرمکن و بخاری در ساختمان نیست. و این اصلی ترین تفاوت پکیج و آبگرمکن است.

ویژگی پکیج دیواری چیست ؟

 اولین وظیفه پکیج دیواری بوتان تولید آب گرم مصرفی می باشد ، درست شبیه به همان کاری که آبگرمکن انجام می دهند. در این عملیات تفاوت خاصی بین پکیج و آبگرمکن وجود ندارد. وظیفه بعدی پکیج، گرم کردن فضای ساختمان است یعنی همان نقشی که داخل ساختمان های دیگر بخاری انجام می‌دهد. پس پکیج در واقع ترکیبی از آبگرمکن و بخاری است. از یک طرف آب گرم مصرفی برای ما تولید می‌کند و از طرف دیگه، فضای خانه را گرم می‌کند. شاید برایتان جالب باشد, پکیج چطوی کار بخاری رو انجام میدهد.

پکیج دو مدار برای عبور آب دارد. از یکی از این مدارها، آب سرد مصرفی عبور می‌کند و گرم می‌شود و برای حمام کردن و شستشو و …  استفاده می‌شود. از مدار دیگر، آب سرد وارد می‌شود و دمای آن بالا می‌رود و به سمت رادیاتورها هدایت می‌گردد.

این آب گرم داخل رادیاتورها گردش می کند و از طریق گرم کردن رادیاتورها، باعث گرم شدن خانه می‌شود. با گرم کردن رادیاتورها، آب مدار کم کم گرماش خود رو از دست  می دهد  و خودش سرد می شود و دوباره برای گرم شدن وارد پکیج می شود.

تفاوت آبگرمکن دیواری و پکیج دیواری چیست ؟

  • بطور کلی پکیج، یک موتورخانه کامل با بالاترين بازدهی و کیفیت و با کمترين مصرف انرژی و فضا می ‌باشند و به صرفه ‌تر از آبگرمکن‌های دیواری می باشند چرا که می توان از مزاحمت موتورخانه و شوفاژ راحت شد و همچنین اینکه به کمک پکیج علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، گرمایش مطبوع نیز برای محیط فراهم می گردد.
  • ممکن است فکر کنید که پکیج ‌ها به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به آبگرمکن دارند، به صرفه نیستند؛ اما به این نکته توجه کنید که شما با خرید پکیج با یک تیر دو نشان می‌زنید و دیگر نیاز به پرداخت هزینه برای بخاری و آبگرمکن ندارید.( مصرف گاز پکیج)
  • حذف لوله کشی گسترده در ساختمان‌ها و استقلال واحدهای هر ساختمان از جهت تامین آب گرم مصرفی از مهمترین مزایای پکیج‌های دیواری است.
  • به کارگیری تجهیزاتی مثل پرشر سوئیچ هوا در انواع پکیج شرایط را برای دسترسی کامل به آب گرم فراهم آورده و توجه به وضعیت این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • اشغال فضای کم از دیگر مزیت‌های پکیج‌های دیواری و آبگرمکن‌های دیواری است، اما باید به این نکته مهم توجه کنید که پکیج را در محیط‌های کوچکتر از 60 متر نمی‌توانید استفاده کنید.

آبگرمکن‌های بدون مخزن معمولا یک مشکل بزرگ دارند و آن این است که بطور ناگهانی آب سرد شده و تشخیص علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن مخزنی گازی نیز گاها افراد را به دردسر می‌اندازد. اما در پکیج دیواری این مورد مشاهده نشده است. این مشکل بیشتر در فصل زمستان دیده شده که همین دلیلی بر ارجحیت پکیج‌های دیواری بر انواع آبگرمکن مخزنی خصوصا در مناطق سردسیر است. برخی مواقع این مشکل با بررسی وضعیتپیچ تنظیم شمعک آبگرمکن مخزنی برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: فن اکسیال چه کاربردی دارد

نحوه ی عملکرد پکیج

هر پکیج در بالای مشعل خود از لوله‌هایی است که از یک‌ طرف آب سرد به آن‌ها وارد می شود و از سوی دیگر، آب گرم خارج می گردد  و به سمت رادیاتورها می رود. این آب گرم داخل رادیاتورها می شود و از طریق گرم کردن رادیاتورها، خانه گرم می شود. با گرم شدن رادیاتورها بار دیگر، آب مدار سرد شده و باز برای گرم شدن وارد پکیج می‌ شود و این کار تکرار می ‌شود تا دمای محیط تغییر کند.

پکیج یا آبگرمکن

به طور کلی، عملکرد یک پکیج بوتان همانند موتورخانه ای است با مصرف انرژی کمتر، هزینه ی بهتر و آسان تر. یکی از رایج ترین تفاوت های پکیج و آبگرمکن این است که کار پکیج علاوه بر گرم کردن آب، کرم کردن خانه نیز است و شما از خرید و نصب موتور خانه های پر هزینه و پر سر و صدا، راحت می شوید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *