تفاوت بین دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال

تفاوت بین دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال

تفاوت بین دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال

تا مدت های طولانی دوربین های مداربسته آنالوگ (Analog Security Camera) پیشرفته ترین نسل از دوربین های مداربسته بودند. تا موقعی که دوربین های مداربسته دیجیتال به بازار دوربین ها آمدند و پیمانکاران متعددی به دنبال خرید و نصب و راه اندازی سیستم دوربین های مداربسته دیجیتال رفتند. تجهیزات و کیفیت بالای دوربین های مدار بسته دیجیتال، هر کارفرمایی را وادار به نصب دوربین مدار بسته در انواع مختلف می کند.

 

شاید خود شما نیز در این دو راهی قرار گرفته باشید. از طرفی با قیمتی مناسب و هزینه های کم دوربین های مدار بسته آنالوگ مواجه هستید؛ از طرفی دیگر امکانات جدید دوربین های مدار بسته دیجیتال همراه با ضبط با کیفیت بالای تصاویر از نظرتان دور نمانده است. در این مقاله تلاش کردیم که شما را با تفاوت های دوربین های آنالوگ و دیجیتال آشنا کنیم تا بر اساس نیازها و ملزومات ساختمان یا محیط خود، دوربین مدار بسته متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

 

 

·        کیفیت ضبط

ضبط تصاویر در دوربین های دیجیتال، بسیار با کیفیت تر از دوربین های مدار بسته آنالوگ است. این تفاوت را در بازه ای حدود 1 تا 5 مگاپیکسل در دوربین های دیجیتال می توانید در اختیار داشته باشید، در حالی که دوربین های آنالوگ کمتر از یک مگاپیکسل کیفیت دارند. البته قدرت تشخیص بهتر چهره و رزولوشن بالاتر در دوربین های دیجیتال نیز قابل توجه است. به گونه ای که اغلب اماکنی که از حساسیت بالایی برخوردارند، اقدام به راه اندازی دوربین های مدار بسته دیجیتال می کنند و انواع دوربین های مداربسته آنالوگ را از سیستم حفاظتی خود حذف کرده اند.

 

 

·        گیرنده های دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته دیجیتال، تصاویر ضبط شده را بر روی سیستمی با نام NVR ذخیره می کنند. در حالی که در سیستم دوربین های مدار بسته آنالوگ، تصاویر ضبط شده خود را در دستگاه DVR ضبط و ذخیره می کند. طبیعتا نحوه نمایش این تصاویر در هر دستگاه نمایشگری متفاوت است و نیازمند مبدل های خاص خود می باشد. در حالی که تصاویر ضبط شده از دوربین های مداربسته دیجیتال به خوبی و با وضوح و کیفیت بالا می توانند بر روی هر نمایشگر تلویزیونی بدون نیاز به مبدل نمایش داده شوند. ضمنا قدرت بزرگنمایی و وضوح تصاویر دیجیتال بسیار بالاتر از مدل آنالوگ آن است.

 

·        جست و جو در تصاویر ضبط شده

دوربین های مدار بسته دیجیتال، برای محیط های شلوغ و پر رفت و آمد کارآمد تر هستند. برای مثال می توان محل خاصی را نشانه گذاری کرد و از طریق سیستم مرکزی دوربین ها، کوچکترین اتفاقی که در آن ناحیه افتاده است را در مدت زمان کمی مورد بررسی و بازبینی قرار داد. این قابلیت برای گشتن به دنبال جسمی که گم شده بسیار اهمیت دارد. چون که تصاویر باکیفیتی که ضبط شده به همراه قابلیت های مرکزی سیستم، در پیدا کردن آن جسم کمک بهتری خواهد کرد.اغلب بانک ها و سازمان های مهم دولتی و خصوصی، برای نصب دوربین مداربسته خود از دوربین های مدار بسته دیجیتال به دلایل امنیتی استفاده می کنند که اصلی ترین و مهم ترین دلیل آن، همین قابلیت سامانه مرکزی سیستم است.

 

·        ارسال تصاویر به صورت آی پی

یکی از نکاتی که حتما باید مورد مشاوره و بررسی قرار بگیرد، مقدار نیاز کاربران به دوربین مدار بسته است. برای مثال کارفرمایی قصد دارد که دوربین های متعددی را بدون سیم کشی در ساختمان مورد نظر نصب کند. و تصاویر ضبط شده را توسط آن ها بدون محدودیت زمانی و به شکل آنلاین از طریق اینترنت مشاهده کند. این قابلیت در دوربین مدار بسته دیجیتال وجود دارد.

با استفاده از این قابلیت، کارفرما بر سازمان خود مسلط خواهد شد. و توانایی دریافت کلیه اطلاعات ضروری را در هر ساعتی از شبانه روز دارد. لاکن باید به این مورد توجه کرد که مدل دوربین استفاده شده. و قابلیت های آن در به راه اندازی سیستم نظارتی و هوشمند سازی خانه و اماکن بسیار مهم است.

اینکه دوربین مدار بسته دیجیتال ما از قابلیت دید در شب برخوردار باشد یا خیر. یا آنکه توانایی مخابره و ضبط صدای محیط  در یک لحظه را داشته باشد. همگی در انتخاب و خرید دوربین مدار بسته مهم هستند. حتی در برخی موارد، بعضی از کسب و کار ها مانند گلخانه های به روز و مدرن دنیا از طریق دوربین های مداربسته دیجیتال و سنسورهای متعلق به آن نظارت و بررسی می شوند. ویژگی مخابره آنلاین اطلاعات دوربین مدار بسته دیجیتال همراه با کیفیت بالای تصاویر باعث شده که این مدل از دوربین ها حتی با وجود قیمت بالاتر، توجه بیشتری را به خود جلب کنند.

·        نصب یک دوربین به جای چند دوربین

مدل طراحی دوربین های مدار بسته دیجیتال و زاویه دوربین، باعث شده که هر دوربین مداربسته دیجیتال، به اندازه چندین دوربین مدار بسته آنالوگ کارایی داشته باشد. این ویژگی مهم، بعضی اوقات در برآورد هزینه نهایی نصب دوربین های مدار بسته نیز مهم می شود. اما به طور کلی در اکثر مشاوره ها گفته می شود که به راه اندازی دوربین های مدار بسته آنالوگ. بسیار اقتصادی تر از دوبین های مدار بسته دیجیتال است.

شاید این طرز تفکر در یک مشاوره کلی درست باشد. اما با بررسی محیط ساختمان و مکان های مورد نیاز نصب دوربین. گاهی با هزینه ی مقرون به صرفه تری دوربین مدار بسته دیجیتال برای کارفرما پیشنهاد شود. به همین دلیل اغلب اوقات، نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته آنالوگ اقتصادی تر از سایر مدل های مدرن تر دوربین های مدار بسته نیست.

 

به طور کلی، دوربین های مدار بسته دیجیتال به نیروی متخصص مجرب تری نیاز دارد. و زمان بیشتری را برای نصب و راه اندازی از شما می گیرد. البته کارایی آن نیز بالاتر خواهد بود.

پس اگر خواهان تغییر دوربین های مدار بسته آنالوگ خود به دیجیتال هستید. پیشنهاد می کنیم که قبل از هر چیز، انواع مدل دوربین مدار بسته را بررسی کرده و محل نصب آن ها را مشخص نمایید. می توانید جهت دیدن مقاله های مشابه به مجله سایت ما مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *