تفاوت بین کندانسور و اواپراتور

تفاوت بین کندانسور و اواپراتور

کشف دنیای جدید تجهیزات

اگر یک تاجر صنعتی هستید یا به هر طریقی با تجهیزات صنعتی مواجه شده اید، احتمالاً قبلاً نام کندانسور و اواپراتور را شنیده اید. این وسایل نزدیک شما هستند و شما بدون اینکه متوجه شوید از آنها استفاده می کنید و هر روز آنها را لمس می کنید! اما آنها چه هستند؟ چگونه عمل می کنند؟ در کدام دستگاه ها می توان آنها را یافت؟ و مهمتر از همه، تفاوت آنها چیست؟

برای درک این دستگاه‌های مفید و تفاوت‌های آن‌ها، باید بیشتر در جهان آن‌ها کاوش کنیم و اسرار آنها را کشف کنیم. داشتن این دانش می تواند برای کسانی که در مشاغل صنعتی کار می کنند بسیار حیاتی باشد، زیرا آنها اجزای مشترک تجهیزات صنعتی هستند. بنابراین به خواندن ادامه دهید و چیزی را از دست ندهید. زیرا تفاوت بین کندانسور و اواپراتور را با Linquip کشف می کنیم.

آیا تفاوتی بین کندانسور و اواپراتور وجود دارد؟

تفاوت بین کندانسور و اواپراتور را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد. برای شروع، حتی اگر اواپراتورها و کندانسورها هر دو دارای ویژگی هایی هستند که باید تجهیزات تبادل حرارتی در نظر گرفته شوند، اواپراتور گرما را جذب می کند، در حالی که کندانسور گرما را آزاد می کند. با این اوصاف، هر دو بخش ضروری سیستم تبرید هستند. اما به اینجا ختم نمی شود!
اواپراتورها و کندانسورها مکانیسم های کاری متفاوتی دارند. در حالی که اواپراتورها تبخیر و جذب گرمای محیط هستند، کندانسورها آن را مایع کرده و گرما را حذف کرده و در محیط اطراف آزاد می کنند. از طرف دیگر اواپراتورها گرمای خارجی را جذب کرده و حالت مبرد را از گاز به سیال تغییر می دهند. در طول فرآیند گرمازایی تراکم، معمولاً فشار داخلی بسیار زیاد است. در همین حال، تغییر حالت ماده از مایع به گاز در اواپراتورها فرآیند گرماگیر تبخیر است و فشار داخلی معمولاً پایین است.

کندانسور چیست؟

یکی از اجزای سیستم تبرید کندانسور است. کندانسورها نوعی مبدل حرارتی در نظر گرفته می شوند. هدف آنها تبدیل ماده از حالت گاز به مایع است و با این کار گرمای لوله را سریع و سریع به هوای اطراف آن می رسانند.
مکانیسم کار کندانسورها یک فرآیند گرمازا است، بنابراین می توانید در حین کار کندانسورها دمای بالایی را انتظار داشته باشید. یک نمونه عالی از کندانسورها در صنعت در نیروگاه ها است. نیروگاه ها چند کندانسور دارند و وظیفه متراکم کردن بخارات توربین ها را به آنها محول می کنند. سیستم های تبرید نیز در هنگام مطالعه کندانسورها نمونه ای قابل استفاده هستند. کندانسورها در فریزر وظیفه تغلیظ بخارات تبرید مانند فریون و آمونیاک را دارند.

کندانسور را می توان در صنعت پتروشیمی نیز یافت. در اینجا از آنها برای متراکم کردن بخارات شیمیایی مختلف مانند هیدروکربن ها در طول فرآیند تقطیر استفاده می شود. حالت دیگری که در آن اصطلاح کندانسور به کار می رود، اشاره به وسیله ای برای تبدیل ماده بخار به حالت مایع است. به طور کلی، تمام کندانسورها فرآیند جذب گرمای بخار یا گاز را انجام می دهند.

آشنایی با کندانسورها

یکی از وسایل مبادله حرارتی اساسی در سیستم تبرید کندانسور است. این دستگاه به عنوان یک دستگاه خنک کننده عمل می کند و این کار را با برداشتن بخار فوق گرم از چیلر و متراکم کردن آن به مایع مبرد در حین انتشار گرما به سیستم خنک کننده انجام می دهد. هوا و آب به طور کلی رسانه های خنک کننده مورد استفاده هستند. کندانسورها اجزایی هستند که گرما را آزاد می کنند.

فرآیند اصلی آنها گرفتن مبرد گازی با فشار و دمای بالا است که توسط کمپرسور فشرده شده و آن را به یک سیال پر فشار و دمای پایین تبدیل می کند. در طی این فرآیند، تبدیل گرما حاصل می شود زیرا گرما به محیط بیرونی بیرون زده و توسط اواپراتور مکیده و دفع می شود. بر اساس ساختار آنها می توان آنها را به گروه های زیر طبقه بندی کرد:

  • نوع پوسته و لوله
  • نوع پوشش
  • نوع بشقاب
  • نوع آبیاری

اواپراتور به طور خلاصه

در حالی که تفاوت بین کندانسور و اواپراتور را در نظر می گیرید، ممکن است شباهت هایی را مشاهده کنید که می تواند شما را شگفت زده کند، با این وجود، تفاوت ها واضح و قابل مشاهده است. اواپراتورها یکی از مهمترین وسایل در چهار بخش اصلی تبرید هستند. در طی فرآیند داخل اواپراتور، مایع متراکم شده با دمای پایین از طریق اواپراتور حرکت می کند. در اینجا مایع گرما را با هوای خارجی مبادله می کند و تبخیر می شود و گرما را جذب می کند. با این کار نتیجه خنک کننده مطلوب در سیستم تبرید حاصل می شود.

به طور کلی، اواپراتورها از یک محفظه تبخیر و یک محفظه گرمایش تشکیل شده اند. وظیفه اتاق گرمایش تامین مایع و گرمای لازم برای تبخیر است. در این قسمت مایع به جوش آمده و تبخیر می شود. محفظه تبخیر برای جداسازی دو فاز گاز-مایع وجود دارد. می‌توانید نمونه‌ای از آن را در اواپراتور فورد فوکوس خودکار پیدا کنید، که مانند این فرآیند عمل می‌کند.

آشنایی با اواپراتورها

اواپراتورها همچنین یکی از اصلی ترین دستگاه های تبادل حرارت در سیستم های تبرید هستند. اواپراتور ابزاری است که حرارت را در یک آرایش تبرید بین یک منبع گرما با دمای پایین و یک مبرد تبادل می کند. اواپراتورها سیال مبرد را تبخیر می کنند و گرما را در دمای پایین و فشار کم جذب می کنند. در طی این فرآیند، در فشار کم و دمای پایین، مایع مبرد به بخار بیش از حد گرم شده یا بخار اشباع خشک مبرد تبدیل می‌شود. این فرآیند یک تعادل خنک کننده را از طریق دستگاه تبرید ایجاد و آزاد می کند.

اگر می خواهید اواپراتور را در یخچال قرار دهید، می توانید آن را در یک مکان یا اتاق سرد که در آن انجماد یا خنک کردن ضروری است، جستجو کنید. اواپراتورها را معمولاً می‌توان بین لوله‌های هوای برگشتی دستگاه جداسازی بخار-مایع و منبع مایع یا بین هدر هوای برگشتی یخچال و دریچه گاز پیدا کرد.

اواپراتورها دستگاه های جاذب گرما هستند که هدف آنها تبرید است. آنها با تبدیل مبرد مایع با دمای پایین به بخار و جذب گرمای محیط خنک کننده به این هدف دست می یابند. این هدف به دلیل فرار بودن مایع مذکور در شرایط کم فشار قابل دستیابی است.

بر اساس ساختار آنها می توان آنها را به گروه های زیر و انواع مختلف دیگر دسته بندی کرد:

  • نوع جعبه
  • نوع لوله
  • نوع بشقاب

سوال بیشتر در مورد تفاوت بین کندانسور و اواپراتور؟!

اگر این مقاله را تا اینجا خوانده‌اید، به این معنی‌است که اکنون می‌توانید کندانسورها، اواپراتورها و تفاوت‌های آنها را تشخیص‌دهید. اما یادگیری پایانی ندارد و دانش کلید رشد و شکوفایی کسب و کار صنعتی است. پس حتما مطالب دیگر ما را بخوانید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *