تفاوت های فن کویل و رادیاتور چیست؟

تفاوت فن کویل و رادیاتور چیست ؟

تفاوت فن کویل و رادیاتور چیست ؟

آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده اید که چه تجهیزاتی گرمایش لازم را در سوله های بزرگ تامین می کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، مطالب ذکر شده را تا پایان این مقاله بخوانید تا با دو مدل پرفروش ترین تجهیزات گرمایشی آشنا شوید .

از دستگاه های توزیع هوای سرد و گرم می توان به فن کویل و رادیاتور اشاره کرد که تقریباً عملکرد مشابهی دارند. هر دو از سیم پیچ ها (لوله های پر پیچ و خم با باله ها) و فن ساخته شده اند که آب سرد یا گرم در داخل کویل ها جریان دارد و هوا توسط فن از اطراف (سطح بیرونی) سیم پیچ ها عبور می کند تا ذرات با یکدیگر برخورد کنند. هوای با سطح سرد یا سطح داغ کویل، هوای سرد یا گرم وارد محیط داخل ساختمان می شود. فن کویل هم برای سرمایش و هم برای گرمایش استفاده می شود، اما یونیت هیتر بیشتر برای گرمایش استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تفاوت یونیت هیتر و فن کویل را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد این تجهیزات بیشتر آشنا شوید .

تفاوت بین عملکرد فن کویل و رادیاتور

در یونیت هیتر، آب گرم یا بخار مورد نیاز کویل های یونیت هیتر از موتورخانه مرکزی ساختمان با راه اندازی و نصب لوله به کویل آب گرم هر واحد بخاری تامین می شود. اما در فن کویل ها به دلیل امکان تامین سرمایش و گرمایش آب سرد از چیلر و آب گرم از دیگ حرارت مرکزی، دور زدن هوا از طریق کویل مسی که در زمستان حاوی آب گرم و در تابستان آب سرد است، گرم می شود. هوا و هوای خنک در فصول مختلف سال فراهم می کند .

نکته دیگر در مورد تفاوت یونیت هیترها و فن کویل ها در انتخاب آنها، توجه به فشار کاری قابل تحمل کویل آنهاست. زیرا با توجه به استفاده از فن کویل در آپارتمان های بلندمرتبه اداری و مسکونی (حتی تا 50 طبقه و بیشتر)، فن کویل انتخابی شما علیرغم استفاده از شیر فشار در لوله ها، باید در برابر فشار هوا مقاومت کند. ستون آب طبقات دارند .

 

تفاوت بین استفاده از هیترهای فن کویل و رادیاتور

مهمترین تفاوت یونیت هیتر و فن کویل در امکان تامین سرمایش (علاوه بر گرمایش) در فن کویل ها و همچنین قدرت هوای خروجی آنها می باشد. قدرت پرتاب باد بخاری یونیت به دلیل استفاده از فن محوری بیشتر از فن کویل است و به همین دلیل فقط برای گرمایش در سالن های بزرگ مانند سوله های صنعتی، سوله های ورزشی، سالن های نمایشگاهی و … و غیره که دارای سقف بلند هستند. اما فن کویل ها فقط در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و … که سقف کوتاه تا متوسط دارند استفاده می شود .

انواع یونیت هیتر و فن کویل

یونیت هیتر از نظر محل نصب، شکل ظاهری و کاربری دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه سعی می کنیم با انواع یونیت هیتر و فن کویل آشنا شویم.

انواع فن کویل

فن کویل های ساده: اکثرا تک کویل یا دو لوله هستند و نمی توانند همزمان از حالت سرمایش به گرمایش تغییر کنند .

نوع زمینی: هوای خنک یا گرم را به صورت جریان بالا یا بالا به محیط ساطع می کند و با ظرفیت هوادهی 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه عرضه می شود .

فن کویل سقفی: در مدل های بدون کابین و کابین دار تولید و عرضه می شوند و دارای ظرفیت تهویه 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه (CFM) می باشند. محل نصب فن کویل سقفی معمولا بالای سقف کاذب (در ورودی هر اتاق) می باشد .

فن کویل: یکی از انواع فن کویل سقفی هستند که قسمت کویل آن در داخل سقف کاذب تعبیه شده و دما و سرعت آنها علاوه بر ترموستات اتاقی با ریموت کنترل نیز قابل کنترل است .

فن کویل دیواری: فن کویل دیواری یکی از جدیدترین مدل های فن کویل است که بر روی دیوار نصیونیت هیتر و اجزای فن کویل

اجزای اصلی فن کویل

کویل با 14 پره در هر اینچ

الکتروموتور

دمنده هوا (سانتریفیوژ)

سینی تقطیر

یونیت هیتر و اجزای فن کویل

اجزای اصلی واحد بخاری

کویل با 8 پره در هر اینچ

فن تهویه محوری

کابینت یا محفظهب می شود و مورد توجه توسعه دهندگان پروژه های ساختمانی قرار گرفته است.

تفاوت اصلی این دو سیستم در این است

که فن کویل دارای جابجایی اجباری با کمک فن است و رادیاتور بر اساس انتقال گرما از طریق همرفت است. فن کویل دارای دمپر مسی با پره های آلومینیومی بسیار کوچکتر از رادیاتور است که عموماً از ورق فلزی ساخته شده است. مس 10 برابر بهتر از فولاد گرما را منتقل می کند و سطح بازشده واقعی یک رجیستر مس بزرگتر از سطح یک رادیاتور است.

مزیت واحدهای فن کویل این است که می توانند خنک شوند. ساخت آنها امکان قرار دادن سینی میعانات را در زیر رجیستر مسی فراهم می کند. رادیاتورها نمی توانند خنک شوند. بسیار مهم است که بدانید یک پمپ حرارتی، صرف نظر از منبع آن، خواه هوا / آب، خاک / آب، آب / آب باشد. تنها در صورتی که دمای جریان کمتر از 35 درجه سانتیگراد باشد، کارایی ویژه ای به دست می آورد. در تور بنابراین، مهم است که با کمترین دمای جریان ممکن کار کنید. اگر دمای جریان را بالاتر از این مقدار افزایش دهیم، عملکرد پمپ های حرارتی به شدت کاهش می یابد.

برای اندازه گیری صحیح رادیاتورها و فن کویل ها باید بدانیم:

توان مورد نیاز، دمای داخلی، دمای جریان و دمای برگشت پیشنهادی. مشکل اصلی ما با رادیاتورها این است که اندازه آنها بسیار بزرگ می شود و اغلب برای رسیدن به همان عملکرد فضایی برای نصب آنها نداریم. برای نشان دادن تفاوت واقعی بین این دو سیستم، مثالی از محاسبه می‌آورم.

مثال: اتاقی به مساحت حدود 40 متر مربع با نیاز گرمایش حرارتی 3 کیلو وات در دمای داخلی 24 درجه سانتیگراد. برای نیاز 3 کیلووات با دمای جریان / برگشت 35/30 درجه سانتیگراد و دمای محیط 24 درجه سانتیگراد یک رادیاتور نوع C 33 (عرض 160 میلی متر / طول 3 متر / ارتفاع 600 میلی متر) به توان متوسط ​​حدود 700 وات می رسد و با دمای 50/45 درجه سانتیگراد به تور می رود. حداقل به 4 رادیاتور به طول 3 متر و 0.6 متر ارتفاع معادل 1.7 متر طول فن کویل 0.52 متر ارتفاع هزینه ها: رادیاتور C33 600 x 3000 میلی متر حدود 2200 لیلی قیمت دارد و قیمت فن کویل سولیس بسیار نازک 1220x130x575 میلی متر برای این داده از 2.5 میلی متر شروع می شود .

نتیجه

مهمترین فاکتور برای انتخاب فن کویل و یونیت هیتر مناسب، توجه به ظرفیت، نوع و ابعاد محل نصب دستگاه است. زیرا این تجهیزات در انواع مختلف با ظرفیت های هوادهی متفاوت تولید و عرضه می شود و شما باید قبل از خرید اندازه و کاربری محیط خود را در نظر بگیرید تا بهترین خرید انجام شود. در سایت تاسیسات کلاب اطلاعات فنی ده ها مدل فن کویل و یونیت هیتر از برندهای معتبر با گارانتی اصلی ارائه شده است تا شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند لذت ببرید .

شما میتوانید برای خرید انواع فن کویل و رادیاتور به بخش تهویه مطبوع سایت تاسیسات کلاب مراجعه کنید.

 

 

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *