تفاوت فن کویل ۲ لوله و ۴ لوله چیست؟

تفاوت فن کویل ۲ لوله و ۴ لوله چیست؟

تفاوت فن کویل ۲ لوله و ۴ لوله چیست؟

آیا تفاوت بین سیستم های فن کویل ۲ لوله و ۴ لوله را می دانید؟ این دو از رایج ترین ترتیبات لوله کشی در سیستم های هیدرونیک برای گرمایش و سرمایش هستند . در اینجا نحوه عملکرد هر سیستم آمده است .

سیستم تهویه مطبوع 2 لوله

سیستم تهویه مطبوع 2 لوله در مجموع دارای دو لوله هیدرونیک برای گرمایش و سرمایش می باشد .

یک لوله تامین و یک لوله برگشت وجود دارد، به این معنی که کویل های گرمایش و سرمایش از یک لوله برای توزیع آب و هوا استفاده می کنند .

این بدان معناست که سیستم تهویه مطبوع 2 لوله ای نمی تواند کاندو را به طور همزمان گرم و خنک کند .

شما باید به صورت دستی حالت گرمایش یا سرمایش را برای کل ساختمان یا فضا انتخاب کنید .

سیستم تهویه مطبوع 4 لوله

سیستم تهویه مطبوع 4 لوله دارای دو لوله تغذیه و دو لوله برگشت برای گرمایش و سرمایش می باشد .

یعنی کویل های گرمایش و سرمایش دارای لوله کشی هیدرونیک مجزا هستند .

شما می توانید به طور همزمان یک کاندو را گرم و سرد کنید که امکان رطوبت زدایی را فراهم می کند .

 

فن کویل ۲ لوله و ۴ لوله کدام برای شما گزینه بهتری است؟

سیستم تهویه مطبوع 2 لوله هزینه کمتری دارد و نصب آن بسیار ساده است .

با این حال، اگر اغلب نیاز به جابجایی بین حالت گرمایش و سرمایش دارید، ممکن است خیلی راحت نباشد. تغییر از آب گرم به آب سرد و بالعکس چند روز طول می کشد .

وقتی صحبت از ساختمان ها می شود، تغییر حالت سیستم برای یک کاندو بدون تغییر آن برای بقیه به سادگی غیرممکن است .

به دلیل این دلایل، سیستم های تهویه مطبوع دو لوله ای ممکن است برای آب و هوای گرمتر که در آن نوسانات دمایی ثابت وجود ندارد، بهتر باشد .

سیستم تهویه مطبوع 4 لوله ای کمی گران تر است زیرا قطعات بیشتری دارد و نصب آن زمان بیشتری می برد .

با این حال، تهویه مطبوع 4 لوله انعطاف پذیری بیشتری نسبت به همتای خود ارائه می دهد، زیرا می تواند فضا را خنک کند و هوا را در همان زمان مرطوب کند. به همین دلیل است که این گزینه محبوب تر برای ساختمان ها و کاندوها است

همچنین به همین دلیل است که تهویه مطبوع 4 لوله ای گزینه بهتری برای آب و هوای قاره ای است. بیشتر سیستم‌های تهویه مطبوع تورنتو سیستم‌های 4 لوله‌ای هستند که می‌توانند به اندازه کافی فضا را در زمستان‌های سرد گرم کنند و در تابستان‌های گرم و مرطوب آن را خنک کنند .

سیستم های تهویه مطبوع 4 لوله ای کارآمدتر از سیستم های تهویه مطبوع 2 لوله ای هستند .

یا به عبارت دیگر، چرا نمی توانم همزمان گرما و هوا را به عنوان گزینه داشته باشم؟

دو نوع سیستم فن کویل/یونیت ونتیلاتور دو لوله ای و چهار لوله ای وجود دارد. نام دو یا چهار لوله ای به سیستم توزیع آب اشاره دارد که به تجهیزات کنترل آب و هوا در یک ساختمان خدمت می کند. به عنوان مثال، یک سیستم دو لوله تنها شامل یک خط تغذیه و تنها یک خط برگشت به واحد است. واحدهای فن کویل و هواکش های یونیت که توسط یک سیستم دو لوله ای سرویس می شوند، بسته به نوع سیستم، تنها دارای یک کویل هستند که به عنوان کویل گرمایش و سرمایش عمل می کند .

سیستم چهار لوله ای شامل یک سیستم توزیع است که هم شامل تامین آب گرم با خطوط برگشت و هم منبع آب سرد با خطوط برگشت است .

سیستم های دو لوله ای نسبت به سیستم های چهار لوله ای انعطاف کمتری دارند. کل ساختمان در حالت گرمایش یا سرمایش است. تغییر از گرمایش به سرمایش یا بالعکس به صورت دستی انجام می شود و همیشه این احتمال وجود دارد که الگوهای آب و هوایی غیرعادی ممکن است باعث ناراحتی ساکنین شود. به طور کلی، اکثر ساختمان های پردیس بر روی یک سیستم دو لوله هستند. این بدان معناست که وقتی زمستان شروع می شود، سیستم دو لوله ای باید از آب سرد به آب گرم تبدیل شود. اگر هوا تغییر کند و هوا برای چند روز گرم شود، ساکنان یک ساختمان دو لوله ای ممکن است ناراحت شوند. سپس می توان سیستم ساختمان را به آب سرد برگرداند، اما تعویض دستی به چند روز زمان نیاز دارد. تا زمانی که این کار انجام شود، هوا می تواند دوباره خنک شود. بنابراین همانطور که می بینید، وقتی صحبت از گرمایش و سرمایش یک فضا با سیستم دو لوله ای می شود، به خصوص در آب و هوای نوسان کنتاکی ما، یک بازی حدس زدن است.

مزایای فن کویل دو لوله ای

عملکرد عالی برای آپارتمان های مسکونی و هتل ها

نصب ارزان تر در مقایسه با فن کویل چهار لوله

بهره وری معقول انرژی

طراحی ساده

معایب فن کویل دو لوله ای

عدم امکان تامین گرمایش و سرمایش همزمان

باید به صورت دستی از حالت گرمایش به حالت سرمایش و بالعکس تغییر کند

مزایای فن کویل چهار لوله

همیشه در دسترس بودن آب سرد و گرم و امکان تامین گرمایش و سرمایش همزمان توسط فن کویل های مختلف در ساختمان

امکان شخصی سازی فعالیت فن کویل برای ساختمان به گونه ای که برخی از اتاق ها خنک و برخی دیگر گرم باشند

انعطاف پذیری عملکرد در یک ساختمان با نیازهای گرمایش و سرمایش متنوع

نیازی به تغییر موقعیت به صورت دستی نیست

بهره برداری آسان تر و هزینه های عملیاتی کمتر به دلیل راندمان بالاتر

معایب فن کویل چهار لوله

نصب گرانتر در مقایسه با فن کویل دو لوله ای

تعداد شیرها، کویل ها، کنترلرها و لوله کشی مورد نیاز از موتورخانه ساختمان به کویل هر فن کویل چهار لوله ای دو برابر شود

کالیبراسیون برای حفظ بهره وری انرژی ضروری است

عملکرد واحد فن کویل دو لوله چگونه است؟

اگر از فن کویل های دو لوله ای استفاده شود، ساختمان از یک چیلر مرکزی برای خنک کردن آب در سیکل سرمایش و از دیگ گرمایش برای گرم کردن آب در سیکل گرمایش استفاده می کند. به دلیل وجود لوله ورودی و لوله برگشت آب، تنها یک چرخه آب در سیستم لوله کشی سرمایشی یا گرمایشی ساختمان وجود دارد. در نتیجه فن کویل دو لوله ای بر اساس شرایط آب و هوایی فصلی در ساختمان شروع به کار می کند و فقط گرمایش یا سرمایش را تامین می کند به طوری که در صورت تنظیم سیستم برای گرمایش، امکان استفاده از قابلیت سرمایش همزمان وجود دارد. زمان. وجود ندارد و بالعکس. بنابراین ممکن است ساکنان ساختمان هر ساله در بهار و پاییز نوسانات دما را تحمل کنند. فعالیت فن کویل در حالت گرمایش یا سرمایش توسط ترموستات نصب شده در فضاهای ساختمان تعیین می شود .

فن مورد استفاده در فن کویل دو لوله ای دارای سه سرعت است. سرعت کم، متوسط و زیاد که برای انتقال مقادیر مختلف جریان هوا به داخل تنظیم می شوند . (حجم هوادهی فن کویل بر حسب متر مکعب در دقیقه) تنظیم می شود

عملکرد یونیت فن کویل چهار لوله چگونه است؟

هنگام استفاده از فن کویل چهار لوله ای، مانند فن کویل دو لوله ای، ساختمان از یک چیلر برای خنک کردن آب در چرخه سرمایش و یک دیگ گرمایش برای گرم کردن آب در چرخه گرمایش استفاده می کند. بنابراین دو چرخه آب جداگانه در ساختمان وجود دارد. یکی برای گرمایش و دیگری برای سرمایش. در این حالت یک فن کویل چهار لوله مجزا گرمایش و سرمایش مورد نیاز را تامین می کند. ترموستات نصب شده در فضاهای ساختمان تعیین می کند که آیا سیم پیچ سیکور گرمایش در فضای مورد نظر استفاده شود یا خیر ..

فن مورد استفاده در فن کویل چهار لوله نیز دارای سه سرعت می باشد. سرعت کم، متوسط و زیاد که برای انتقال مقادیر مختلف جریان هوا به داخل تنظیم می شوند . (حجم هوادهی فن کویل بر حسب متر مکعب در دقیقه)

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *