تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟

تفاوت چیلر و مینی چیلر در چیست ؟

تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ همانطور که در مقالات قبلی هم گفته شد. چیلر نوعی سیستم سرمایشی است. که با جذب گرمای آب و یا هوا و سپس انتقال گرما به واحد خنک کننده  باعث تعدیل و تنظیم دمای آب یا هوا می شود  .چیلر علاوه بر خنک کردن محیط ساختمان ، تنظیم رطوبت هوا را نیز بر عهده دارد . این نوع سیستم تهویه مطبوع در ساختمان های صنعتی ، تجاری ، سالن های اجتماعات، محیط های ورزشی و اداری که ممکن است. بر اثر دلایل مختلف، رطوبت محیط دچار تغییر شود. استفاده می شود و بسیار پر کاربرد است . کارکرد

مینی چیلرهم مشابه چیلر می باشد. این دستگاه‌ها فقط توسط کندانسور هوا را خنک می‌سازند. در نتیجه نیازی به برج خنک‌کن ندارند. این چیلرهای کوچک به طور کلی جمع و جور هستند و بدون نیاز به موتورخانه در اماکن مورد نیاز نصب می‌شوند.

چیلر و مینی چیلر هر دو دارای فرآیند و سیکل مشابهی هستند. هر دوی این سیستم های تبرید دارای یک کمپرسور، کندانسور و اواپراتور هستند. که عملیات مشابهی با یکدیگر را صورت می دهند. همچنین عملیات منبسط کردن مایع مبرد خروجی از کندانسور را از طریق یک نوع شیر انبساط انجام می دهند. . چیلرها و مینی چیلرها بهترین گزینه برای استفاده در دستگاه‌هایی هستند. که به کنترل دقیق دما نیاز دارند.

اما تفاوت هایی را می توان برای این دو سیستم سرمایشی در نظر گرفت. در ادامه به برخی تفاوت های چیلر و مینی چیلر اشاره می شود .

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر اندازه ( تناژ تبرید )

تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ اولین و مهم ترین تفاوت چیلر و مینی چیلر یا دستگاه خنک کننده ی خانگی در اندازه و ظرفیت آنهاست . تناژ این سیستم ها میزان خنک کاری آنها را مشخص می کند .  مینی چیلرها با ظرفیت، توان و تناژهای پایین برای خنک سازی فضای های محدودتری مثل ساختمان های مسکونی نسبت به چیلر استفاده می شود . مینی چیلرهابرای ظرفیت حداکثر ۱۰ تن تبرید و چیلر ها برای ظرفیت ۱۰ تن به بالا با قابلیت خنک کنندگی فوق العاده استفاده می شود که می تواند فضای ساختمانهای بزرگ تجاری ، اداری و … را خنک نماید .

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

در مینی چیلرها به دلیل اینکه تناژ کمتری دارند. از کمپرسورهای نوع اسکرال و در شرایط خاص آب و هوایی (گرم و مرطوب) از نوع پیستونی است. کمپرسور های اسکرال از کم استهلاک ترین و پرکاربردترین انواع کمپرسورها می باشند.از ویژگی های دیگر کمپرسور نوع اسکرال نسبت به انواع دیگر کمپرسور صدا، لرزش و قیمت بسیارکمتر می باشد .  از این کمپرسور برای مکان‌های دارای حجم تراکم گاز زیاد استفاده می‌شود. در این کمپرسورها اتلاف انرژی کمتری اتفاق می‌افتد.

و به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از قطعات کمتر دارای قابلیت اطمینان بالاتری هستند. گاز در این نوع کمپرسور به صورت دائمی و یکنواخت تخلیه می‌شود، به همین دلیل در هنگام استفاده لرزش و صدای کمتری تولید می‌کنند.هم چنین کمپرسور اسکرال دارای بازده بالا و طول عمر زیادی نیز می باشد ؛ اما در چیلرها از کمپرسور پیستونی، اسکرال، اسکرو و سانتریفیوژ استفاده می‌شود که باید هر کدام از آن‌ها با توجه به محیط و نوع کاربردی که برای چیلر تعیین شده است، انتخاب شوند .

تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در سیکل تبرید کمپرسور در انواع چیلر با تمامی کمپرسور ها توسط موتور الکتریکی یا توسط موتور احتراق داخلی و یا توسط موتور بخار و یا دوربین به گردش در می‌آید. در کمپرسورهای چیلر هر چه دمای تقطیر پایین ترطراحی گردد توان برودتی افزایش بیشتری خواهد داشت .

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر قطعات

با وجود اینکه تقریبا تعداد زیادی از قطعات بکار رفته در چیلر و مینی چیلر به یکدیگر شباهت های زیادی دارند و درآن ها مشترک هستند ولی باز هم تفاوت هایی را می توان در آنها پیدا کرد .یکی از این تقاوت ها در دو قطعه ی حیاتی پمپ آب سرد و منبع انبساط می باشد . در چیلر این دو قطعه جدای از دستگاه نصب می شوند در حالیکه در مینی چیلر در خود سیستم جاسازی ، نصب و به صورت یک پک کامل ساخته می شوند .

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

مینی چیلرها اکثرا دارای کندانسور هوا خنک هستند ( کندانسور مبدل حرارتی است برای تبدیل حالت ماده مبرد از گاز به مایع در سیکل‌های تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز گرم و پرفشار خروجی از کمپرسور وارد لوله‌های کندانسور می‌شود و گرمای خود را از دست می‌دهد و درنهایت به مایع تبدیل می‌شود. ) وبوسیله ی فن خنک می شوند ولی کندانسور چیلرها می تواند هوا خنک  وآب خنک باشد بطوری که توسط فن و یا آب برج خنک کننده ، خنک کاری شود بنابراین می توان گفت مینی چیلر و چیلر تراکمی  از نوع هوا خنک ( چیلر هوایی ) نیازی به برج خنک کننده  ندارند و مصرف آب در آنها وجود ندارد ولی چیلر تراکمی آب خنک ( چیلر آبی ) به برج خنک کننده و آب نیاز دارد .

بیشتر بخوانید:مزایای اینورتر در کولر گازی

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اتصال به هواساز و فن کویل

چیلر و مینی چیلر از نظر اتصالشان به یونیت های داخل ساختمان نیز با یکدیگر متفاوتند . ( اگر به عنوان سیستم سرمایشی ساختمان استفاده شود . ) در کل هوای سرد ویا گرم به دو روش درساختمان توزیع می گردد . در روش اول یک دستگاه هواساز به صورت مرکزی نصب شده وبا کانال کشی به اتاق ها ، سالن ها ، و واحدهای مختلف یک ساختمان متصل می شود . و در روش دوم در هر اتاق سالن یا قسمتی از ساختمان یک فن کویل نصب می گردد . آب سرد شده توسط چیلر ویا مینی چیلر  ( و یا اب گرم توسط پکیج یا بویلر ) با پمپ به لوله های متعدد هواساز یا فن کویل ها ارسال شده و در آنجا به گردش در می آید تا فن با دمیدن هوا از اطراف لوله ها هوای سرد را در داخل ساختمان توزیع کند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *