راهنمای خرید بهترین داکت اسپیلت برای تابستان و زمستان

راهنمای خرید بهترین داکت اسپلیت برای تابستان و زمستان

راهنمای خرید بهترین داکت اسپلیت برای تابستان و زمستان

داکت اسپلیت یا کولر گازی کانالی یکی از بهترین و پر طرفدار ترین سیستم های تهویه است و در انواع محیط های مسکونی، تجاری، اداری و آموزشی نصب و استفاده می شود. ویژگی تنظیم گرمایش و سرمایش، مخفی بودن یونیت کولر گازی داخل سقف کاذب، اقتصادی بودن و مصرف بهینه انرژی از جمله ویزژگی هایی هستند که باعث شده، داکت اسپلیت به یکی از کاربردی ترین سیستم های تهویه هوای محیط تبدیل شود. در نتیجه، برای خرید داکت اسپلیت متناسب هر نوع ساختمانی، لازم است که قبل از خرید، اطلاعات کافی درباره داکت اسپلیت ها، انواع مدل های آن ها، نکات مهم در خرید داکت اسپلیت ها و بهترین برند های تولید کننده داکت اسپلیت داشته باشید. در این مطلب قصد داریم مهم ترین اطلاعاتی که باید در هنگام انتخاب خرید داکت اسپلیت برای تابستان و زمستان مناسب خود بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

· داکت اسپلیت چیست ؟

 

داکت اسپلیت، یک نوع کولر گازی با دو تکه مجزا است. این موضوع که آن را در دسته کولر های گازی قرار دادیم، به این معنی است که مکانیسم و ساختار کلی داکت اسپلیت مشابه سایر کولر گازی ها، از فرایند تبرید گازی تحت عنوان گاز مبرد است. دو تکه بودن آن یا همان اسپلیت بودن هم به معنای این است که داکت اسپلیت مثل سایر اسپلیت ها از دو واحد جداگانه تشکیل می شود. واحد خارجی که کمپرسور در آن قرار دارد و بیرون از فضای بسته نصب می شود.

و واحد داخلی که هوای خنک کمپرسور را به محیط منتقل می کند. تفاوت اصلی داکت اسپلیت با سایر انواع کولر های گازی این است که داکت اسپلیت به وسیله یک سیستم کانال کشی به دور از چشم و مخفی کار می کند. به این شکل که هوای خنک از طریق کانال کشی مخصوصی که عموما در داخل سقف کاذب ساختمان قرار گرفته است، به همه جای ساختمان هدایت می شود.

 

 

 

·  قابلیت های داکت اسپلیت

 

همانطور که پیشتر در این مطلب گفتیم، داکت اسپلیت ها دارای یک ساختار کانال کشی سراسری هستند. پس برای همین می توانند هوای خنک را به قسمت های مختلف ساختمان فرستاده و یک دمای سراسری و یکنواخت را در ساختمان ایجاد کنند. داکت اسپلیت ها، علاوه بر قابلیت سرمایش در فصل تابستان، می توانند از طریق متصل شدن به موتور خانه ساختمان، در زمستان هوا را نیز گرم کنند. در حقیقت داکت اسپلیت ها فقط یک کولر ساده نیستند. بلکه سیستمی هستند که می توانند در هر شرایط آب و هوایی، دمای داخلی ساختمان را تا حد مطلوب تنظیم کنند.

سیستم گرمایشی داکت اسپلیت در زمستان

به دو شیوه متفاوت می توان اجرا کرد. در حالت اول می توان مانند اسپلیت از همان ساختار و مسیر سرمایشی برای گرم کردن هوا استفاده کرد. یعنی داکت اسپلیت کار گرمایش را با استفاده از برق انجام دهد. یا به عبارتی دیگر، یعنی داکت اسپلیت کاری که در تابستان برای خنک کردن محیط انجام میداد این بار به صورت عکس برای گرم کردن هوا انجام دهد. این حالت برای مناطق گرمسیری که زمستان های سرد و شدیدی ندارند بهینه تر است.

در حالت دوم برای گرمایش فضا به داکت اسپلیت، کویل های آب گرم افزوده می شود. این کویل ها درون قسمت داخلی داکت اسپلیت قرار می گیرد و آن را نمی توان دید. داخل این کویل ها آب گرم جریان پیدا می کند. هوای فن با عبور از میان این کویل ها گرم شده و هوای محیط را گرم می کند. آب گرم داخل کویل ها از طریق بویلر در موتورخانه یا پکیج دیواری تامین می شود و به داخل کویل ها پمپاژ می شود. این حالت اغلب متناسب مناطق سردسیر و معتدل است. علاوه بر این در بعضی سیستم های تهویه،  برای گرمایش از هیت پمپ و کویل برقی نیز استفاده می شود. اما به علت مصرف برق زیاد کاربرد کمتری دارند.

 

 

·  مزایای داکت اسپلیت

 

  • داکت اسپلیت ها معمولا هوای خنک را از طریق سیستم کانال کشی به همه جای ساختمان انتقال می دهند. یکی از بهترین سیستم های تهویه هوا هستند که توانایی گرم یا سرد کردن کل یک ساختمان را به صورت یکنواخت و متوسط دارند.
  • از مزایای داکت اسپلیت نسبت به تعداد کثیری از سیستم های سرمایشی دیگر، در این است که داکت اسپلیت را می توانیم به موتورخانه ساختمان وصل کرد تا در زمستان نیز هوای گرم مورد نیاز ما را تامین کند.
  • داکت اسپلیت ها نسبت به سایر سیستم های گرمایشی در سیستم سرمایشی خود مصرف انرژی بهینه تری دارند.
  • داکت اسپلیت ها ظرفیت و قدرت بالاتری نسبت به کولر گازی ها دارند. برای مثال برای فضایی که نیاز به نصب سه عدد کولر گازی دارد، می توان با تنها یک داکت اسپلیت به نتیجه دلخواه رسید.
  • قیمت داکت اسپلیت ها نسبت به سایر سیستم های گرمایشی مانند کویل و چیلر و … پایین تر است و انتخاب اقتصادی تری به حساب می آید.
  • داکت اسپلیت ها فضای کمتری را نسبت به برخی سیستم های تهویه هوای دیگر از جمله فن کویل و چیلر اشغال می کنند.
  • با توجه به این موضوع که داکت اسپلیت ها داخل سقف کاذب نصب می شود و پنهان است، به زیبایی فضای شما نیز کمک می کند.
  • بر خلاف سیستم های تهویه هوای دیگر مثل اسپلیت دیواری یا رادیاتور، سیستم داکت اسپلیت، به شما این امکان را می دهد که از هوای تازه استفاده کنید. داکت اسپلیت هوای موجود داخل ساختمان را به گردش در نمی آورد! بنابراین داکت اسپلیت اکسیژن کافی را برای هر واحد تامین می کند.
  • نگهداری آسان و ارزان تر، فیلتر کردن و تصفیه کردن هوای محیط، امکان تنظیم جداگانه دما برای هر اتاق و راه اندازی آسان پس از نصب از جمله دیگر مزایای داکت اسپلیت ها هستند.

 

· معایب داکت اسپلیت

  • با وجود این که پیشتر گفتیم، مصرف برق داکت اسپلیت پایین است اما نسبت به چیلر مصرف برق بیشتری دارد.
  • برای این که صدای داکت اسپلیت شما را اذیت نکند، باید برای نصب واحد داخلی آن، فضای کافی را داشته باشید. در صورتی که ساختمان شما برای نصب داکت اسپلیت مناسب نباشد یا نصب داکت اسپلیت به صورت غیراستاندارد انجام شود، احتمال آزار دادن سر و صدای دستگاه زیاد است.
  • قابلیت استفاده از داکت اسپلیت در فضاهای سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه وجود ندارد.
  • سیستم گرمایشی داکت اسپلیت در فصل زمستان، برای مناطقی که آب و هوای سردسیر دارند به تنهایی پاسخگو نیست و باید از سیستم های گرمایشی دیگری مثل موتورخانه یا پکیج هم در کنار آن استفاده کرد.

· بهترین برند های داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت Mitsubishi
  • داکت اسپلیت LG
  • داکت اسپلیت Green
  • داکت اسپلیت Samsung
  • داکت اسپلیت Daikin
  • داکت اسپلیت Gree

 

· بهترین برند های ایرانی داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت ایران رادیاتور
  • داکت اسپلیت داکتینو

برای مشاهده ی انواع داکت اسپیلت به قسمت مربوط به انواع داکت اسپیلت مراجعه نمایید.

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *