راهنمای خرید فن کویل سقفی توکار

راهنمای خرید فن کویل سقفی توکار

فن کویل چیست؟

فن کویل یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع است که در فضاهای مختلف تجاری، صنعتی و مسکونی نصب می شود تا وظیفه تهویه هوا را بر عهده بگیرد. برای نصب فن کویل سقفی توکار محدودیتی وجود ندارد .

انواع فضاها با هر کاربری مانند منازل، کارخانه ها، و هر نوع فضای دیگری می توانند از فن کویل برای کنترل شرایط محیطی خود استفاده کنند .

این کنترل شرایط محیط به معنای کنترل و تنظیم دما و رطوبت و همچنین  تصفیه هوا است. با این حال، در هر شرایط اب و هوایی و برای هر مکانی، نیاز به تازه کردن هوا، ایجاد جریان هوا، حفظ یا حذف رطوبت هوا و یا حداقل حفظ تعادل دما وجود دارد. فن کویل می تواند این کار را انجام دهد زیرا یک نمونه معمولی از سیستم تهویه مطبوع است .

فن کویل ها به دلیل ساختار ساده و قطعات محدودی که مجموعه فن کویل بزرگتر را تشکیل می دهند گزینه اقتصادی تری به نسبت بقیه فن ها هستند. فاکتور اصلی کنترل دما روی فن کویل ها ترموستات ها و دکمه های روشن/خاموش هستند. ساختار ساده این نوع سیستم تهویه مطبوع امکان نصب آنها را در فضاهای مختلف با زوایه های مختلف مانند کف، روی کابینت، داخل دیوارها و سقف ها و یا حتی داخل دیوارها و سقف های کاذب فراهم می کند .

چگونه فن کویل مناسب را انتخاب کنیم و بر چه اساسی؟

فن کویل بر اساس نیاز گرمایش و سرمایش، میزان فضای در نظر گرفته شده و محل نصب انتخاب می شود. اما علاوه بر معیارهای خارجی که به خود محیط مربوط می شود، خود فن کویل نیز معیارهایی برای انتخاب دارد. به عنوان مثال ظرفیت، قدرت موتور و ظاهر آن نیز می تواند در خرید فن کویل موثر باشد. ظرفیت فن کویل به توانایی آن در رفع نیازهای ساختمان های بزرگ اشاره دارد. ظرفیت فن کویل بر اساس تعداد مکعب های هوادهی بر حسب دقیقه محاسبه می شود .

اما در کنار این موارد، یکی از مهم ترین دسته بندی های فن کویل ها به محل آن برمی گردد. در واقع سیستم تهویه مطبوع و جایی که  تاسیسات قرا دارد تعیین می کند که چه نوع فن کویل را انتخاب کنید و در کجا قرار دهید. به معرفی انواع فن کویل از نظر موقعیت مکانی می پردازیم .

فن کویل سقفی چیست؟

به طور کلی می توان گفت که فن کویل به دو صورت افقی و عمودی نصب می شود.  سقفی یکی از انواع فن کویل هایی است که به صورت عمودی نصب می شود. فن کویل سقفی توکار را می توان در محل کار یا در محل کار بر روی سقف معمولی یا کاذب نصب کرد. فن کویل سقفی داخل سقف یا جلوی دیوار قرار می گیرد و جز توری چیزی از فن معلوم نیست. مکش در این فن کویل سقفی ها از زیر یا پشت انجام می شود .

فن کویل سقفی  ساده  ترین از فن کویل است که ساده ترین و ابتدایی ترین کار فن کویل سقفی را انجام می دهد. نیاز به قدرت پرتاب هوای بالا با این نوع فن کویل امکان پذیر نیست .

فن کویل کاست چیست؟

فن کویل های کاست نیز به صورت عمودی نصب می شوند. برخلاف فن کویل سقفی که در قسمت پیشانی نصب می شود، این مدل کاملاً روی سقف و بالای سر افراد است. ظاهر مهم است زیرا فن کویل در سقف قرار دارد و قابل مشاهده است. در واقع نمای بیرونی فن کویل از سقف بیرون زده و همه می توانند آن را ببینند. به همین دلیل می توان قسمت بیرونی و شیر این فن کویل ها را تزئینی دانست. در اینجا باید گفت که فن کویل یکی از مجلل ترین مدل های فن کویل است که در آن به ظاهر آن توجه زیادی شده است و تمامی مراکز و مکان های لوکس که ظاهری زیبا می خواهند از همین نوع استفاده می کنند. . فن کویل کاست جریان هوا را از سقف و از بالا به پایین ایجاد می کنند .

 

 

دو نوع می توان برای فن کویل های معیوب تعریف کرد

نوع 1: فن کویل یک طرفه

نوع 2: فن کویل چهار طرفه

به این معنی که ساختار فن کویل تعیین می کند که هوا در چند جهت جریان داشته باشد و ورودی و خروجی داشته باشد. فن کویل کوتاه یک طرفه معمولا برای محیط های محدودتر و کویل چهار طرفه برای محیط های وسیع تر استفاده می شود .

عوامل موثر بر کیفیت کمبود فن کویل

به دلیل کم بودن فن کویل ها در داخل سقف، ارتفاع آنها برای نصاب مهم است. در واقع این ارتفاع تعیین می کند که آیا فن کویل معیوب می تواند در داخل سقف کاذب نصب شود یا خیر .

مشکل دیگر صدای کم فن کویل است. این امر به این دلیل است که فن کویل در وسط سقف نصب می شود و صدای زیاد فن ها در هنگام کار می تواند آزار دهنده باشد .

یکی از عوامل مهم در کیفیت این ن فن کویل دسترسی آسان به تنظیمات ترموستات آن است که معمولاً از راه دور انجام می شود .

فن کویل کانالی چیست؟

های داکت معمولاً ظرفیت بیشتری نسبت به دو مدل ذکر شده دارند و به همین دلیل برای مکان هایی با تردد بیشتر و یا فضاهای وسیع تر مناسب هستند. فن کویل کانالی را می توان شکل پیشرفته تری از فن کویل سقفی دانست. نصب این فن کویل نیز به صورت عمودی انجام می شود .

نام دیگر این فن کویل کانلی را داکت فن کویل است و این نام به دلیل ورود و خروج هوا از کانال است. در مواقعی که امکان ورود هوا از همان نقطه وجود ندارد، کانال کشی انجام می شود و فن کویل هوا را کمی دورتر در اختیار فضا قرار می دهد و از طریق این کانال ها وارد فضا می شود .

فن کویل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اگر بخواهیم ببینیم فن کویل از چه قطعاتی ساخته شده است. فن کویل از دو قسمت اصلی فن و کویل و البته فیلتر، موتور و ترموستات ساخته شده است .

عملکرد فن در این مجموعه گردش هوا است که با چرخش خود این کار را انجام می دهد. فن کویل می توان فلزی یا غیر فلزی باشد .

کویل همچنین از لوله ها یا سیم هایی از مس یا آلومینیوم تشکیل شده است که عبور سیال یا ماده اصلی از هر ماهیت را در داخل دستگاه فراهم می کند. تعداد لوله ها که معیاری تعیین کننده در نوع و کیفیت فن کویل است به این قسمت برمی گردد. تعداد این لوله ها ظرفیت آب سرد و گرم را به صورت همزمان یا جداگانه تعیین می کند. اگر لوله های کویل مسی باشند انتقال حرارت را بهتر انجام می دهد .

فیلترها به عنوان مانعی در برابر ذرات معلق در هوا و گرد و غبار عمل می کنند تا عملکرد کلی سیستم را مختل نکنند .

موتوری که انرژی اصلی حرکت در داخل سیستم را تامین می کند ساختار خاص خود را دارد و به تنهایی یک مجموعه و سیستم محسوب می شود .

ترموستات وسیله ای است که دمای کلی فن کویل را ثابت نگه می دارد و به دمایی که برای آن تنظیم شده نشان می دهد.

در پایان لازم به ذکر است که اگر به مولفه های فوق دقت کنیم متوجه می شویم که منبع آبی که برای انتقال حرارت در نظر گرفته ایم در داخل خود فن کویل وجود ندارد و این آب با دمای مشخص و مطلوب از طریق دیگ یا پکیج و کیس ها توسط پمپ تهیه و به فن کویل ارسال می شود. نمی توان گفت که فن کویل ها به تنهایی گرما یا سرما تولید می کنند .

 

جهت دیدن مطالب مشابه به قسمت مجله تاسیسات کلاب مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *