رطوبت گیرها چگونه کار می کنند؟

رطوبت گیرها چگونه کار می کنند؟ اگر در منطقه ای گرم و خشک یا در یک منطقه نزدیک ساحل زندگی می کنید، به احتمال زیاد کلمه رطوبت را زیاد شنیده اید. احساس سنگین و غلیظی که در روزهای بارانی و یا مه آلود یا روزهای گرم فضا را پر می کند و باعث تغییر حالت موهای شما شده و آنها را وز می کند و یا بر روی پوست شما تاثیر می گذارد و در برخی موارد خلق و خوی شما را نیز تغییر می دهد را رطوبت هوا می گویند. وقتی مردم از رطوبت صحبت می کنند.

بیشتر مربوط به رطوبت نسبی می باشد. بسته به دما، هوا می تواند مقدار ثابتی بخار آب را در خود نگه دارد. رطوبت نسبی، نسبت بخار واقعی موجود در هوا به این مقدار ثابت می باشد. به عنوان مثال، در دمای 68 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد)، یک متر مکعب (35 فوت مکعب) هوا می تواند حدود 18 گرم آب را در خود جای دهد. این حالت اشباع است که در غیر این صورت به عنوان رطوبت نسبی 100 درصد شناخته می شود.

وارد شدن رطوبت به خانه

این اصطلاح برای توصیف سطحی از رطوبت است که برای بسیاری از افراد ممکن است باعث ناراحتی شود. هنگامی که این رطوبت به داخل خانه شما نفوذ می کند، باعث می شود، تا در اتاق احساس خفگی کنید و حتی ممکن است بوی کپک زدگی فضای اتاق را پر کند. رطوبت‌گیرها می‌توانند از آسیب‌های وارد شده به خانه جلوگیری کرده و در برخی موارد آن را ترمیم کنند. فراتر از این ناراحتی های سطحی، رطوبت بیش از حد می تواند معایب جدی تری نیز داشته باشد. یک خانه بیش از حد مرطوب می تواند یکپارچگی ساختاری خود را از دست بدهد و حتی شما را بیمار کند.

در یک خانه متوسط ​​که دمای آن 68 درجه فارنهایت است، رطوبت نسبی باید بین 30 تا 50 درصد باشد. اگر در تلاش برای رسیدن به این محدوده هستید. ممکن است رطوبت‌گیر به کارتان بیاید. رطوبت گیرها رطوبت اضافی هوا را از بین می برند و آسایش و سلامت خانه شما را بهبود می بخشند.

اصول اولیه رطوبت گیر

در یک روز گرم و آفتابی یک نوشیدنی خنک می تواند کمک زیادی به شما برای خنک شدن نماید. هنگامی که شما یک نوشیدنی مانند نوشابه را استفاده می کنید، وقتی قوطی را برمی دارید، متوجه خیس بودن آن می شوید، و این بدین معناست که هوای بیرون رطوبت دارد. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ همانطور که هوا گرما را از دست می دهد، توانایی خود را برای حفظ رطوبت نیز از دست می دهد. سطح سردتر آب را از هوای گرمتر می کشد و جمع می کند. و تراکم ایجاد می کند. رطوبت گیر شما نیز تقریباً همین کار را انجام می دهد. اکثر رطوبت گیرها را می توان به پنج بخش تقسیم کرد:

  • فن کمپرسور
  • Reheater
  • کویل های خنک کننده کمپرسور
  • مخزن
اما این بخش ها چگونه کار رطوبت را از بین برده و کاهش می دهند؟ این نسبتاً ساده است، اما بسیار مؤثر است:

رطوبت گیرها چگونه کار می کنند؟  فن، هوا را از محیط اطراف جمع می کند و آن را به داخل رطوبت ساز می کشد. با عبور هوا، با سیم پیچ های خنک کننده رطوبت ساز تماس پیدا می کند. این کویل ها از تراکم برای بیرون کشیدن رطوبت از هوا استفاده می کنند. رطوبت جمع آوری شده روی کویل ها باقی می ماند و به مخزن رطوبت ساز می چکد. رطوبت‌گیر هوا را دوباره گرم می‌کند. و آن را به داخل اتاق بازمی‌گرداند. یک دستگاه رطوبت گیر معمولاً دارای یک سطل پلاستیکی قابل جابجایی برای مخزن است. اکثر سطل ها همچنین دارای مکانی هستند که می توانید شیلنگ را به هم متصل کنید.

تا آب جمع آوری شده مستقیماً به یک تخلیه کف یا پمپ تخلیه شود. این شما را از اینکه مجبور باشید آب را به خاطر بسپارید رها می کند. اما زیاد نگران سرریز شدن مخزن نباشید. اکثر رطوبت‌گیرها دارای خاموشی خودکار نیز هستند. با این حال، اگر از رطوبت‌گیر در شرایط بسیار مرطوب استفاده می‌کنید، یا اگر نیاز دارید. که رطوبت‌گیر خود را همیشه روشن نگه دارید، باید به واحدی نگاه کنید که دارای پمپ میعانات داخلی است. که به طور منظم آب را از مخزن دستگاه پمپ می‌کند. به جای تکیه بر گرانش برای تخلیه آن مانند شلنگ.

بیشتر بخوانید: بهره گیری بهتر از ماشین ظرفشویی

بسیاری از دستگاه های رطوبت گیر، به شما امکان می دهد میزان رطوبت نسبی مورد نظر خود را تنظیم کنید. یک رطوبت گیر دارای دو بخش است:
  • یک عنصر حسگر
  • یک تقویت کننده رله

رطوبت گیرها چگونه کار می کنند؟  عنصر حسگر شامل دو هادی فلزی متناوب است و تغییر رطوبت نسبی باعث مقاومت الکتریکی بین آن هادی ها می شود. تقویت کننده رله این مقاومت را اندازه گیری می کند و سیگنالی برای روشن یا خاموش کردن رطوبت گیر ارسال می کند. این اجزای اساسی به دستگاهی اضافه می‌شوند که ممکن است احساس بسیار بهتری در خانه شما ایجاد کند. اکنون که اصول اولیه فناوری رطوبت گیر را می دانید، زمان آن فرا رسیده است که با انواع مختلف رطوبت سازها آشنا شوید. کدام یک ممکن است برای شما مناسب باشد؟

آیا کولر گازی همان کار رطوبت گیر را انجام می دهد؟

آیا کولر گازی شما می تواند به کاهش رطوبت خانه شما نیز کمک کند؟ اگر تهویه مطبوع دارید، مانند رطوبت‌گیر عمل می‌کند و هوای گرم را به داخل می‌کشد. آن را روی سیم پیچ های سرد می چرخد. اما تفاوت آنها با رطوبت گیر این است که هوا را قبل از تخلیه دوباره گرم نمی کند، به این ترتیب فضای شما را خنک نگه می دارد. همچنین، تهویه مطبوع شما رطوبت گیر ندارد و بنابراین نمی تواند رطوبت نسبی را تشخیص دهد. هنگامی که خانه شما را تا دمای ایده آل خنک می کند، ممکن است کار خود را متوقف کند. این ممکن است. باعث بالا رفتن رطوبت شود و خانه را گرمتر می کند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *