رطوبت گیر چیست؟

رطوبت گیر چیست؟ رطوبت گیر جزئی از لوازم خانگی می باشد که برای از بین بردن سطح کپک زدگی، بوی بد، سلامت و آسایش شما هم چنین به کاهش سطح رطوبت منزل شما کمک می کند. نیز در ساختمان های تجاری، مانند سالن اسکیت روی یخ، برای کنترل سطح رطوبت استفاده می شوند.
کارایی رطوبت گیر ها به این گونه می باشد. که، آب را از هوای تهویه شده خارج می کنند. این آب جمع شده (چگالش شده) معمولاً برای نوشیدن استفاده نمی شود و دور ریخته می شود.

رطوبت گیرهای تبریدی (خشک کن تبریدی)

کار رطوبت گیرها یا درایرها (Dryers) این است که رطوبت محیط را می گیرد. جزء اصلی این رطوبت گیرها موتوری مثل موتور یخچال است که در داخل رطوبت گیر قرار می گیرد. به همین دلیل به آن ها رطوبت گیر یا خشک کن یا درایر یخچالی نیز گفته می شود.

رطوبت موجود در هوا در دمای ۳ درجه سانتی گراد تبدیل به شبنم (مایع) شده و از حالت بخار به شکل مایع تغییر ماهیت می دهد. این اصل در رطوبت گیرهای تبریدی مورد استفاده قرار گرفته است. همان طور که گفته شد در این مدل رطوبت گیرها از یک موتور مثل موتور یخچال استفاده می شود.

هوای گرم حاوی رطوبت در ابتدا وارد یک مبدل حرارتی شده. و در اثر برخورد با هوای سردی که می خواهد از رطوبت گیر (درایر) خارج شود تا اندازه ای خنک می گردد، بعد از آن هوای گرم حاوی رطوبت وارد اپراتور شده. و دمای آن تا ۳ درجه سانتی گراد کاهش می یابد. در اثر این کاهش دمای هوای حاوی رطوبت، رطوبت موجود در هوا تغییر ماهیت داده و از حالت بخار تبدیل به مایه می گردد.

برای تخلیه رطوبت حاصله نیز دو حالت وجود دارد، یکی اینکه رطوبت گیر دارای مخزن قابل تخلیه بوده و رطوبت در داخل این مخزن می ریزد که بزرگی آن نیز بسته به نوع ومدل رطوبت گیر فرق می کند و در مدل های جدیدتر رطوبت گیر دارای خروجی مخصوص رطوبت بوده و با اتصال یک شلنگ می توان رطوبت را به خارج از رطوبت گیر هدایت نمود.

چرا از یک رطوبت گیر استفاده کنید؟

در ساده ترین حالت ، رطوبت گیرهوا برای کاهش سطح رطوبت در فضا استفاده می شود. به طور معمول، سطح بالای رطوبت ۵۵٪ به بالا در نظر گرفته می شود. بنابراین، برای ایجاد محیط سالم و راحت در محیط داخلی، توصیه می شود که سطح رطوبت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حفظ شود.

جلوگیری از رشد قارچ و کپکها

نگه داشتن سطح رطوبت در حد استاندارد از رشد قارچها ، کپکها و عوامل بیماری زای موجود در هوا کاملا جلوگیری می کند. رشد و نموی این عوامل مضر در شرایط گرم و مرطوب بیش از ۶۰٪ در زیرزمین، حمام وآشپزخانه ، به طور خاص، سه حوزه ای هستند. که کاملا مستعد شرایط رشدند. اجرای منظم رطوبت گیری می تواند محیط و شرایط رشد این عوامل مخرب را از بین ببرد.

مدیریت آلرژی در محیط خانه

رطوبت گیر چیست؟ رطوبت بالا می تواند سبب ایجاد انواع آلرژی های خانگی شایع مانند آلودگی های گرد و غباری ، باکتری های هوادهی مضر شود. که می تواند به سرعت در شرایط رطوبت رشد و تکثیر شوند. حفظ رطوبت کمتر از ۶۰٪ باعث می شود که فضای شما برای این عوامل آلرژی فضای خشکی بوده. و به شما در بهبود علائم آلرژی کمک می کند.

کنترل آفات

رطوبت بالا محیطی مناسب جهت رشد و تکثیر انوع حشرات مزاحم ، سوسکها ، عنکبوت ها و … می باشد. کنترل رطوبت محیط باعث از بین بردن کامل حشرات و شرایط رشد آنها در در فضای خانه می شود.

حفظ یکپارچگی سازه خانه

رطوبت بیش ازحد، به خصوص در فضاهای پایینی خانه مثل زیرزمین. می تواند به سازه های زیربنایی از جمله پایه های سازه ساختمانی، کف کفپوشها و سازه های چوبی خطرات جدی را وارد آورد. استفاده از دستگاه رطوبت گیر می تواند این خطرات را از بین ببرد.

انواع روش گرم کردن و رطوبت زنی

اگر گرمایشی بدون رطوبت زنی انجام شود:

در این روش وقتی هوا گرم می شود نقطه شبنم هوا تغییر نمی کنئد. و فقط به گرمای مخصوصی هوا اضافه می شود. و گرمای نهان ثابت می ماند .این فرآیند در کوره ها و بخاری ها و رادیاتورها که تجهیزات رطوبت زنی ندارند دیده می شود.

اگر گرمایش با رطوبت زنی انجام شود :

رطوبت گیر چیست؟ در این روش گرمایش و رطوبت زنی توسط اسپری آب گرم انجام می شود. هوا می تواند همزمان توسط اسپری آب گرم ، گرو و رطوبت زنی شود در طی این فرآیند آب اسپری باید جهت تامین گرمای نهان تبخیر وگرم شود. معمولا توسط بخار این آب در یک مبدل حرارتی گرم و دائم سیر کوله می شود .و دمای اسپری آب به دلیل انتقال گرما به هوا کاهش می یابد. با اسپری آب گرم و دمای خشک و دمای تر و نقطه شبنم هر سه زیاد می شوند.

اگر گرمایش با کویل و رطوبت زنی یا ایر واشر:

یکی از روشهای گرمایش و افزایش رطوبت استفاده از کویل است. به همراه ایرواشر است. که در ساختمان های صنعتی ، هتلها، ساختمان های اداری قابل استفاده است .فرآیند کولر آبی است. و اختالپی ثابت است و به علت تبخیر آب کاهش دما خواهیم داشت و از پس گرمایش استفاده می شود.

اگر رطوبت زنی با بخار آب باشد

رطوبت زنی با بخارآب بیشتر در بیمارستان مرسوم است. و بخار آب با دمای اسپری می شود. ابتدا هوا با کویل 100Cو از این سیستم در تهویه مطبوع و سردخانه ی نگهداری میوه و سبزی جات استفاده می شود. و رطوبت به صورت بخار اقتصادی وتمیز تر و به راحتی قابل کنترل می باشد.چون کویل ها ی حرارتی رطوبت نسبی را کاهش می دهند بهتر است. رطوبت زن بعد از کویل باشد چنانچه محلی نیاز به رطوبت زنی داشته باشد.

با بخار از بهترین روشهای رطوبت زنی است رطوبت زنی با بخار حداقل تاثیر را و فرآیند رطوبت زنی با بخار یک فرآیند دما (1C) روی دمای خشک هوا دارد (حدودثابتی است و تاثیری در تغییر دمای هوا ندارد. اگر بخار رطوبت زنی توسط دیگ بخار تامین شود. چون آب قبل از ورود به دیگ بخار سختی گیری می شود. در این سیستم رسوبی تشکیل نمی شود .ضمنا استریل بودن بخار از دیگر مزایای آن است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *