روشن نشدن پمپ استخر

روشن نشدن پمپ استخر علت روشن نشدن پمپ آب خانگی می تواند بنا به دلایل متنوعی باشد. برخی از آن ها در حد قطع بودن برق ورودی به دستگاه ساده و بعضی دیگر به اندازه اشکال در تنظیمات پمپ آب پیچیده هستند.

زمانی که با مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی مواجه شدید، ممکن است. علت این مسئله یکی از موارد زیر باشد. پس برای ریشه یابی این موضوع پیشنهاد می کنیم. هر کدام از این دلایل را بررسی کنید:

قطع بودن آب ورودی به ساختمان

اگر مشاهده کردید که وقتی یکی از شیرهای آب در ساختمان را باز می کنید. اما پمپ آب روشن نمی شود. ابتدا به سراغ شیر فلکه آب ساختمان بروید. بعضی موارد مشاهده شده. که شیر فلکه آب بسته بوده است.

قطع بودن برق ورودی به پمپ آب خانگی

موضوع وجود مشکل در برق ورودی به پمپ آب خانگی می تواند در سه وضعیت ایجاد شده. و سبب روشن نشدن پمپ آب شود:

الف) زمانی که پریز برق پمپ آب برق ندارد.

این یکی از ساده ترین حالت هایی است. که می تواند مانع از جریان یافتن برق در پمپ آب و روشن شدن این وسیله شود.

برای تست پریز برق پمپ آب کافیست. از یک فازمتر کمک بگیرید تا از وجود جریان های فاز و نول در داخل پریز مطمئن شوید. و به اصلاح بدانید پریز برق دار هست یا نه؟

البته گاهی هم این احتمال وجود دارد. که پریز برق دار باشد. اما به دلیل بالا رفتن دما بخش هایی از اجزای داخلی پریز پمپ ذوب شده. و مانع از روشن شدن پمپ شوند.

به همین دلیل بد نیست. با رعایت شرایط ایمنی، پریز برق پمپ را باز کرده. و از سالم بودن قطعات داخل آن اطمینان حاصل کنید.

ب) زمانی که کابل برق ورودی به پمپ آب دچار قطعی شده باشد.

اگر در زمان نصب و یا جابجایی پمپ آب کابل برق کشیده شده باشد این احتمال وجود دارد که روکش سخت کابل از بین رفته. و سیم های داخل آن دچار قطعی شده باشند.

بنابراین توصیه می کنیم. دو شاخه برق پمپ را از پریز جدا کرده. و ظاهر کابل را از لحاظ آسیب دیدگی به خوبی چک کنید.

گاهی ممکن است. مشکل در داخل کابل باشد. در این صورت می توانید با دست کل کابل را چک کنید. اگر قسمتی از کابل دارای برآمدگی بود. به احتمال زیاد قطعی در داخل کابل وجود دارد.

در انتها می توانید محل اتصال سوکتی کابل را چک کنید. چون ممکن است سوکت کابل بر اثر کشیدگی جدا شده باشد.

معیوب بودن فشار سنج پمپ و یا تنظیم نادرست کلید اتوماتیک

روشن نشدن پمپ استخر در صورتی که میزان فشار نمایش داده شده در فشار سنج پمپ آب پایین تر از فشار استارت پمپ یا همان CUT-IN باشد، باید پمپ روشن شود، مگر اینکه مشکلی در ساختمان پمپ وجود داشته باشد.

البته گاهاً مشاهده شده که رسوبات پمپ آب بر روی عقربه فشار سنج تاثیر گذاشته و باعث عملکرد اشتباه فشار سنج می شوند.

اما اگر میزان فشاری که عقربه فشار سنج نشان می دهد، بالاتر از فشار شروع یا CUT-IN پمپ آب خانگی باشد، اصلاً انتظار نداشته باشید که پمپ روشن شود.

در چنین شرایطی یکی از شیرهای آب در ساختمان را باز کرده و به عقربه فشار سنج نگاه کنید، زمانی که درجه فشار سنج به زیر فشار CUT-IN پمپ برسد، دستگاه روشن خواهد شد.

گاهی هم ممکن است پمپ آب در حال کار بوده و فشار آب در داخل ساختمان جریان داشته باشد، اما درجه فشار سنج حرکت نکند، که در این صورت فشار سنج نیاز به تعویض دارد.

خرابی کلید اتومات پمپ آب خانگی

رسوبات محلول در آب می توانند مانع از پاسخگویی و عکس العمل صحیح و به موقع کلید اتومات در مقابل تغییرات فشار آب در پمپ شوند.

در نتیجه ممکن است با استفاده از آب، فشار افت پیدا کند. اما چون کلید اتومات خراب شده، پمپ نمی تواند در این مرحله که فشار پایین آمده و نیاز به روشن شدن دارد، عمل کند.

برای اینکه بدانید مشکل روشن نشدن پمپ آب به دلیل جمع شدن رسوبات در کلید اتوماتیک پمپ است یا خیر، می توانید با دست ضربه ای به کلید اتوماتیک بزنید، اگر پمپ روشن شد، مشکل از رسوبات است.

در یک حالت دیگر این احتمال وجود دارد که رله کنترلی در کلید اتوماتیک سوخته باشد، در نتیجه این موضوع مانع از اتصال برق کلید اتوماتیک و در نهایت روشن شدن پمپ آب می شود.

بنابراین از جمله مواردی که می توانند به دلیل خرابی کلید اتوماتیک مانع از روشن شدن پمپ آب شوند، عبارتند از:

  • سوختن و یا کثیف شدن کنتاکت های کلید اتوماتیک پمپ آب
  • قطع شدن اتصال برق کلید اتوماتیک
  • تجمع رسوبات بر روی دیافراگم سنسور فشار بر روی کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک دیجیتال یا همان ست کنترل با سنس کردن میزان فشار در پمپ، روشن و خاموش شدن این وسیله را کنترل می کند، بنابراین خرابی این کلید می تواند علت اصلی روشن نشدن پمپ آب باشد.

هوا گرفتن پمپ آب خانگی

روشن نشدن پمپ استخر از بررسی علل روشن نشدن پمپ آب به دلیل مشکلات متنوع در کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ که بگذریم، باید به سراغ خود پمپ برویم.

مشکل هوا گرفتن در پمپ آب به این معنی است که حجم هوای محبوس شده در داخل پمپ به قدری زیاد می شود که پمپ دیگر نمی تواند آب را مکش کند و از طرفی پروانه پمپ هم قادر به مکش آب نیست.

به همین دلیل با مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی مواجه می شویم. در حالی می توانیم با اقدامی بسیار ساده این هوای داخل پمپ را تخلیه کرده و روند کار این وسیله را بهبود دهیم.

بر روی انواع پمپ آب خانگی یک پیچ کوچک به منظور هواگیری پمپ تعبیه شده است. این پیچ را با کمک آچار مناسب باز کرده و زمانی که صدای تخلیه هوا را از آن شنیدید. پیچ را به همان شکل نگه دارید. تا کل هوا خارج شود.

حالا می توانید پمپ آب را روشن کنید تا فشار مضاعف پمپ به دلیل هوای داخل آن نیز تخلیه شده. و وقتی که آب از شکاف پیچ خارج شد. به معنی اتمام هواگیری پمپ آب است. و باید پیچ را محکم ببندید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *