سیستم سرمایشی VRF چیست ؟

سیستم سرمایشی VRF چیست ؟

VRF چیست ؟

در این مطلب به معرفی VRF (Variable Refrigerant Flow) می پردازیم و بعد از خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی درباره اجزای VRF و ویژگی های مثبت و منفی آن کسب خواهید کرد و همچنین خواهید دانستVRF  برای چه مکان هایی مناسب است.

  1. معرفی VRF

VRF   از یک یونیت خارجی و تعدادی یونیت داخلی تشکیل شده است که یونیت های داخلی از طریق لوله های مسی به یونیت خارجی متصل اند. داخل یونیت های داخلی یک سری تجهیزات کنترلی، شیر برقی و سایر تجهیزات قرار گرفته است تا این امکان را به وجود بیاورد تا دما در هر یک از محل هایی که یونیت ها قرار گرفته به صورت دقیق تنظیم شده و نیز فرمانی به یونیت خارجی ارسال می شود که بر اساس آن یونیت خارجی زیر بار می رود و می تواند برودت بیش تری برای فضا فراهم کند.

برای اتصال یونیت های داخلی به مسیر اصلی از تجهیزاتی استفاده می شود که به آنها جداکننده (separation) گفته می شود و در عکس به رنگ نارنجی مشخص شده اند.

برای اتصال یونیت های داخلی به یونیت خارجی نیز می توان از باکس استفاده کرد که در این روش تمام یونیت های داخلی که به یکدیگر نزدیک هستند به باکس متصل شده و باکس به یونیت خارجی متصل می شود.

بهتر است بدانیم به صورت عادی یونیت های داخلی VRF  ها هم زمان یا گرمایش دارند یا سرمایش. اما نوعی از  این دستگاه که لوله کشی متفاوت دارد و از 3 لوله تشکیل شده است ما می توانیم در یک سری از یونیت های داخلی سرمایش داشته باشیم و در یک سری دیگر گرمایش.

***  ویژگی های مثبت  VRF ***

**  امکان تنظیم دما در هر فضا

  1. مصرف برق بر اساس فضای زیربار (یعنی مهم است بدانیم در کدام فضاعا یونیت داخلی روشن یا خاموش است زیرا بر این اساس مصرف برق سنجیده می شود .)
  2. ” مبرد”  سیال در جریان است . این یعنی می توانیم با انتقال مایع مبرد در لوله ها از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم.
  3.  امکان لوله کشی طولانی.

****  ویژگی های منفیVRF  ****

  1. قیمت نسبتا بالا
  2. هزینه تعمیرات و نگه داری بالا
  3. گرمایش معمول با برق است

اگر بخواهیم برای گرمایش از موتورخانه یا گاز استفاده کنیم مجبور هستیم یک کوئل آبگرم جلوی یونیت داخلی قرار دهیم و این قابیلت در یونیت های سقفی توکار یا کانالی امکان پذیر است و همچنین باید یک ترموستات جداگانه برای آن قرار دهیم و این یک ویژگی بسیار منفی برای این سیستم است و برای منطقی که به گرمایش زیاد دارند مثل شهر اردبیل استفاده از این سیستم پیشنهاد نمی شود.

شباهت VRF  با چیلر

هر دو این شرایط را به ما می دهند که بتوانیم دما را در فضاهای مختلف به صورت دقیق کنترل کنیم چون می توانیم یونیت جدا با ترموستات جدا برای سیستم قرار دهیم.

مزیت مهم VRF  نسبت به چیلر

در VRF از لوله های مسی برای ارتباط یونیت خارجی و داخلی استفاده می شود و مبرد در این لوله ها به طور مستقیم در جریان است و این مزیت خوبی محسوب می شود تا ما کنترل خوبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی داشته باشیم.

اما در چیلر داخل لوله ها آب در جریان است و آب میتواند با از دست دادن دمای خود و یا جذب دما اتلاف انرژی ایجاد کند . بنابراین در چیلر و فن کوئل باید از عایق بندی خوبی استفاده کنیم.

عیب مهم VRF  نسبت به چیلر

زمانی که از VRF استفاده می کنید گرمایش به صورت عادی با برق صورت می گیرد و اگر بخواهید برای گرمایش از موتورخانه یا گاز استفاده کنید مجبور هستید یک کوئل آبگرم جلوی یونیت داخلی قرار دهید و این قابیلت در یونیت های سقفی توکار یا کانالی امکان پذیر است و همچنین باید یک ترموستات جداگانه برای آن قرار دهید و در اصل با این کار یک شرایط غیر عادی را برای این سیستم پیاده می کنید.

VRF   برای چه مکان هایی مناسب است:

VRF ها برای مکان هایی که نیاز به گرمایش ندارد یا محل هایی که گاز ندارد بسیار مناسب است و برای شهرهایی مثل کیش، بندر عباس، زاهدان و چابهار پیشنهاد می شود.

VRF هم مثل چیلر برای فضاهای یکپارچه یک هزینه اضافی است زیرا مهم ترین ویژگی آن این است که دما را در فضا یا اتاق های مختلف متفاوت قرار می دهد پس بهتر است در فضاهای یکپارچه از VRF استفاده نشود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *