طرز کار کولر آبی

طرز کار کولر آبی کولر های آبی انتخاب مناسبی جهت تامین سرمایش در مناطقی با آب و هوای خشک که حداکثر رطوبت نسبی هوای آنها 35 % باشد، به حساب می آیند. کولرهای آبی علاوه بر تامین سرمایش به لطافت هوای داخل منازل نیز کمک می نمایند . از این رو استفاده از کولر های آبی  در مناطق شرجی شمالی و جنوبی کشور  توصیه نمی گردد.
متوسط توان برق مصرفی  کولر آبی درحدود 300 وات می باشد. در صورتی که در کولر گازی متوسط توان برق مصرفی معادل 1500 وات است. مصرف برق درکولرهای آبی در مقایسه با کولر ها ی گازی حدود 0.25 مصرف کولرهای گازی را شامل می شود . استفاده از کولر های آبی برای ایجاد سرمایش در ساختمان ها روشی معمول ، از گذشته می باشد. زیرا نسبتا ارزانتر و نسبت  به دیگر مدل های  دستگاه های تهویه مطبوع ( کولرهای گازی و … ) دارای مصرف انرژی کمتری هستند. البته با توجه به مشکلات و بحران رو به افزایش کمبود آب در کشور، هر کولر آبی حدود 300 تا 400 لیتر در شبانه روز مصرف آب دارد، لازم است در هنگام انتخاب به مشکل بحران آب کشور هم توجه گردد.

جعبه فلزی یا پلاستیکی کولر ابی

در واقع کولر آبی یک جعبه فلزی یا پلاستیکی با کناره های باز بمنظور مکش هوا می باشد .فن سانتریفیوژی که در داخل کولر آبی تعبیه گردیده است توسط موتور الکتریکی و تمسه به چرخش در آمده و موجب جریان هوا به داخل کولر آبی می گردد .از طرف دیگر پمپ آب تعبیه شده در محفظه کولر آبی بصورت مداوم بمنظور ادامه روند خنک سازی موجب مرطوب کردن پوشال ها ی کولر می گردد . هوا بوسیله فن از طریق روزنه های موجود در دریچه های کولر و از میان پوشال های مرطوب عبور کرده. و این هوای خنک توسط کانال ها از طریق یک دریچه در سقف و یا دیوار به فضای اتاق منتقل می گردد. در واقع کولرهای آبی از طریق تبخیر آب ،  هوای محیط را خنک می نمایند .
از طرف دیگر هزینه اندک نگهداری کولر آبی بواسطه وجود فقط دو قطعه مکانیکی در دستگاه (فن موتور و پمپ آب ) میسر گردیده است. بمرور زمان در صورت نیاز به تعمیرات این قطعات باهزینه اندک توسط مالک به آسانی قابل تعویض و تعمیر می باشد.

اجزای تشکیل دهنده کولر آبی

کولر آبی تجهیزی است که جهت ایجاد هوای خنک در محیط بکار گرفته می‌شود. در این مقاله به شرح اجزای اصلی کولر آبی پرداخته شده است. در ادامه با اجزای تشکیل دهنده کولرهای آبی بیشتر آشنا می‌شویم. لطفاً با ما همراه باشید.

بدنه و کف کولر آبی

همانطور که می‌دانید اتاقک کولر آبی از یک مکعب با سقف، کف، بدنه و پنل یا دیواره ها تشکیل گردیده است . بدنه کولر می بایست مستحکم باشد تا در دراز مدت در برابر تغییرات آب و هوایی و … خصوصا در بام ساختمان مقاوم باشد . از طرفی کف کولرآبی  باید با ورق گالوانیزه با ضخامت مناسب ساخته شود. و دارای پوشش رنگ محافظ باشد. تا در برابر خوردگی آب و پوسیدگی و … مقاوم بوده و سوراخ نشود.

دیواره های پوشالی و یا سلولزی

اتاقک کولر آبی از سه یا چهار پنل یا دیواره متحرک که پوشال یا پد سلولزی در آن قرار گرفته. و همچنین یک ضلع ثابت که از طریق دریچه با یک قطعه برزنت (در دیواره یا سقف) به کانال اصلی کولر آبی متصل می باشد. تشکیل گردیده است .

پمپ آب

طرز کار کولر آبی وظیفه مکیدن آب از تشتک کف کولر آبی و انتقال آن به بالای دیواره های کولر ( محل پوشال ها و یا پد سلولزی) بعهده پمپ آب در کولرهای آبی می باشد . در تمامی مدل های کولرهای آبی یک محفظه توری شکل بمنظور نگهداری پمپ در داخل محفظه کولر تعبیه گردیده است تا از ورود تکه های پوشال و …. به داخل مکش پمپ جلوگیری نماید.

موتور

طرز کار کولر آبی موتور کولر آبی معمولا در  دو سرعت کند و تند قابل تنظیم است. هر چه موتور کولرآبی  با قدرت بیشتری کار کند . مصرف برق آن  نیز بالاتر می باشد.

همچنین میتوانید جهت خرید کولر گازی و مشاهده انواع اسپلیت از صفحه آن دیدن فرمایید.

تسمه موتور

تسمه موتور کار انتقال حرکت گردشی محور موتور کولر به فن سانتریفیوژ هوادهی کولر آبی انجام می‌ذهذ. بمنظور افزایش طول عمرتسمه موتور،  محلی که تسمه بر روی آن حرکت می نماید (پولی) را بررسی نمایید تا دارای زائده نباشد زیرا در صورت وجود زائده بر روی محل عبور تسمه ، این امر موجب پاره شدن تسمه موتور می گردد.

 یاتاقان و پره های فن

طرز کار کولر آبی در صورتی که یاتاقان محل اتصال محور فن هوادهی مناسب نباشد و یا فن هوادهی تعبیه شده در کولر آبی بالانس نباشد و یا به سختی حرکت نماید، علاوه بر اینکه درصد قابل توجهی از قدرت موتور به هدر خواهد رفت ، بتدریج باعث انتقال لرزه و ارتعاش فن به بدنه و دیگر بخشهای کولر آبی گردیده و کلا عملکرد کولر آبی را بسرعت تهدید می نماید.

مزایا و معایب کولرهای آبی

  1. کولر های آبی از پرمصرف ترین وسیله های خنک کننده برای مکان های مسکونی و تجاری هستند. کولرهای آبی دارای محاسن و معایبی می باشند که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می نماییم.از جمله مزایای کولر آبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
    • قیمت مناسب کولرهای آبی
    • بازده سرمایش بالادر کولرهای آبی
    • هزینه نصب و راه اندازی بسیار اندک
    • مصرف برق پایین در کولر های آبی
    • تعمیر و نگهداری آسان

همچنین معایب استفاده از انواع کولر آبی را می توان در موارد زیر شرح داد :

  • اصلی ترین مشکل در بهره برداری از کولرهای آبی ، مصرف آب آنها خصوصا با توجه به مشکل و بحران رو به افزایش کمبود منابع آب در کشور است.
  • بکار بردن آب معمولی جهت خنک کردن محیط معایبی را از قبیل  محدودیت میزان خنکی، گرفتگی پوشال ها ،  گرفتگی احتمالی پمپ،  ایجاد زنگ زدگی و… بهمراه دارد.
  • عدم انتخاب دمای ایده آل و تعیین اجباری دو حالت دور تند و دور کند.
  • یکی دیگر از مشکلات کولرهای آبی که به ویژه در روزهای آلودگی هوای تهران بیشتر به چشم می آید، این است که کاملا در معرض گرد و خاک و هوای آلوده است و از این طریق، آلودگی ها و عوامل بیماری زا (باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها) به راحتی وارد خانه می شوند.

پوشال کولر های ابی

  • پوشال کولرهای آبی مملو از گرد و غبار و قارچ است و از آنجا که رطوبت دارد و آفتاب نیز به داخلش نمی تابد، این عوامل با جریان هوا به داخل خانه راه می یابند. این موضوع به ویژه در شهرهای آلوده ای نظیر تهران که ذرات معلق در هوا بیشتر است، شدیدتر است. براین اساس در صورت استفاده از کولر های آبی با پوشال، لازم است. علاوه بر تعویض سالیانه پوشال کولر آبی در ابتدای فصل گرما (خرداد ماه) یکبار دیگر هم در اواخر تیر یا ابتدای مرداد ماه نسبت به تعویض پوشال کولر آبی خود اقدام نمایید، تا همزمان از نظر بهداشتی و خنکی ایجاد شده با اطمینان از کولر آبی خود استفاده نمایید.
  •  آشنایی بیشتر با اصول کانال کشی در کولر های آبی

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *