علل نشت آب از کولر گازی کدامند؟

علل نشت آب از کولر گازی کدامند؟

علت ریزش آب از کولر گازی

آب کولر گازی از کجا می آید؟ چرا آب از کولر گازی تخلیه نمی شود؟ این سوالات به همراه بسیاری از پرسش های دیگر، از دسته سوالاتی است که ممکن است کسانی که از کولر گازی استفاده می کنند برایشان به وجود بیایند. آب ریزی کولر گازی از جمله مشکلات متوالی است که معمولا در فصل تابستان اتفاق می افتند و می تواند باعث بروز خسارتی به ساختمان گردند. در این مطالب به خاطر آب دادن کولر گازی و روش برطرف کردن ان پرداخته شده است.

چرا کولر گازی آب تولید می کند؟

خرید کولر گازی سیستم خنک کننده است که برای استفاده از مکانیسم سرد کردن کار می کنند. در واقع یک گاز مبرد در بین پنل داخلی و خارجی و لوله اوپراتور در حال حرکت است تا هوای گرم را دریافت کنند و آن را به هوای خنک تبدیل نماید. با توجه به نام “کولر گازی” شاید این سوال برای بسیاری پیش بیاید که آیا کولر گازی آب مصرف میکند؟ پاسخ این سوال مثبت است و گاز مبرد موجود در کمپرسور کور، پس از طی کردن عملیاتی به مایع تبذیل شده و این آب در نهایت باعث  خنک کردن فضای خارجی می گردند.

پس از این که کولر آغاز به کار می کند، گاز مبرد وارد لوله های اواپراتور شده و در آنجا به مایع تبدیل می گردد. این تغییرات فاز باعث می شوند تا لوله اواپراتور شروع به سرد شدن می کند و دمای آنها به صفر درجه سانتیگراد برسد. با توجه به این که دمای اتاق بالاتر از 30 درجه است، کویل اسپیلت رطوبت که در محیط وجود دارند را جمع کرده اند و در نهایت آن را به صورت مایع از کولر خارج می کنند. این آب جمع شده وارد یک لوله درین شده و به بیرون از دستگاه انتقال می یابد.

علت  ریزش آب از کولر گازی چیست؟

دلیل مختلفی وجود دارد که باعث آب دادن اسپیلت ها می شود و در صورت مشاهده آبریزی از دستگاه ها نیاز است تا هرچه سریع به تعمیرکار کولر گازی جهت برطرف کردن مشکل مراجعه نمود. در ادامه به علت های ریزش آب در اسپیلت ها اشاره شده است:

  1. مسدود شدن فیلتر هوا

مهمترین کارها برای عملکرد صحیح اسپلیت ها،  تمیز کردن فیلترها است. این کار باید در سرویس سالیانه کولر انجام بگیرند و عدم انجام این کار ها می تواند باعث کاهش کارایی دستگاه گردند. در مواقعی که این فیلترها مسدود یا خراب می شوند، ممکن است باعث اب دادن کولر گازی می شود. دلیل این امر، آن است که با انسداد فیلترها، هوا به درستی از دریچه عبور نکرده  و رطوبتی که در هوا وجود دارد یخ می زند. با خاموش شدن کولر ، یخ هایی که در فیلتر ایجاد شده اند ذوب شده و در نهایت آبریزی از کولر گازی اتفاق می افتد.

  1. شکستن پمپ کولر

پمپ از اسپلیت ها وظیفه دارند تا تخلیه آب را انجام دهند و از نشتی آب جلوگیری کنند. بعضی وقت ها ممکن است پمپ دستگاه دچار شکستگی شده اند و در نتیجه ممکن است از  تخلیه آب به طور کامل وجود نداشته باشند. این امرموجب اب دادن کولر گازی شده است  و باید نسبت به تعویض پمپ اقدام کرد.

  1. مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب

ناودانی یا خروجی سینی تخلیه آب، در مسیر خروجی پنل داخلی کولر قرار دارد و آبی که توسط دستگاه تولید می شود را به خارج از دستگاه هدایت می کند. گاهی ممکن است گرد و خاک و یا پرزهای فرش و موکت، در این خروجی تجمع کرده و مسیر را مسدود نمایند. انسداد سینی تخلیه آب باعث نشت آب از کولر گازی می گردد.

برای رفع این مشکل نیاز است تا پنل داخلی را باز کرده و مسیر خروجی را به دقت تخلیه نمایید.

  1. قرار گرفتن لوله درین یا شلنگ تخلیه در مکان نامناسب

بعضی موقع ها ممکن است لوله درین یا شلنگ تخلیه آب کولر به شکل بسیار نامناسبی قرار گرفته باشند و باعث می شود تا آب قادربه خروج از پنل و وارد شدن ظروف اب کولر گازی و در نتیجه نشتی یا اب دادن کولر گازی اتفاق می افتد. به عنوان مثال ممکن است این لوله دچار تا خوردگی و خم شدگی شده باشند. همچنین امکان مناسب نبودن شیب شلنگ ها تخلیه ای نیز وجود دارد که باعث خارج شدن اب از پنل داخلی کولر گازی می گردند. باید این شلنگ را به طوری تنظیم کنیم که دارای یک شیب بسیار ملایم بوده و کاملا صاف و هیچ گونه تا خوردگی باشند.

  1. عایق نبودن لوله های اسپیلت

یک علت آب دادن کمپرسور کولر گازی در تابستان، عایق  نبودن لوله هایی است که در زیر پنل داخلی قرار گرفته اند. این لوله ها دارای دمای بسیار پایینی هستند و در صورتی که به طور کامل عایق نشوند، باعث می شود تا رطوبت محیط را به خود جذب نموده و در نتیجه آب دادن به کولرهای گازی به صورت قطره ای اتفاق می افتد.

  1. کافی نبودن گاز کولر

میزان کم گاز مبرد نیز از دیگر عواملی است که باعث می شود آب دادن کولر گازی اتفاق بیفتد. چرا که زمانی که گاز مبرد کم شود بر عملکرد سیستم سرمایشی اسپیلت تاثیر گذاشته و باعث می شود تا کمپرسور دستگاه شروع به یخ زدن کند. این یخ زدگی باعث می شود تا در هنگام روشن شدن دستگاه و آب شدن یخ ها، آب به صورت قطره قطره نشت کند.

علاوه بر عوامل ذکر شده، دلایل بسیار دیگر وجود دارد که باعث نشتی و آب دادن کولر گازی می گردد. از جمله این موارد می توان به کثیفی سیم پیچ کندانسور، دمای بسیار پایین محیط، شکستگی یا زنگ زدگی سینی یا قاب ناودانی و غیره اشاره کرد.

علت آب دادن کمپرسور کولر گازی در زمستان

شاید تصور کنید که آب دادن اسپلیت ها تنها در فصل تابستان اتفاق می افتد. اما این اتفاق در فصل زمستان نیز امری رایج است و دلیل آن می تواند به یخ زدن پنل بیرونی مربوط باشد. در صورتی که در زمستان، نگهداری مناسبی از یونیت خارجی نگردد و پوشش دهی به درستی انجام نشود، امکان یخ زدگی دستگاه وجود خواهد داشت. این یخ زدگی باعث می شود تا کولر شروع به نشتی کرده و مشکلاتی را به دنبال آن ایجاد نماید.

استفاده بهینه از آب اسپلیت

همانطور که در مکانیسم عملکرد کولر گازی گفته شد، در هنگام روشن بودن دستگاه مقداری آب تولید می گردد که وارد یک ظرف شده و آب این ظرف پیش از سرریز شدن باید دور ریخته شود تا به داخل شلنگ تخلیه برنگردد و موجب اختلال در کارکرد دستگاه نشود.

 

اما با توجه به بحران آبی که این روزها جهان با آن مواجه است

، بهتر است از این آب استفاده بهینه شده و به مصارف دیگری برسد. می توان این آب را برای آب دادن به گیاهان در باغچه و گلدان های کوچک استفاده نمود. البته ممکن است گیاهانی که ظریف و حساس هستند با این آب که سرشار از املاح و یون های مختلف است سازگاری نداشته باشند.

می توان اتومبیل های خود را با استفاده از آب خارج شده از کولر به جای آب شهری شست و شو داد و از این طریق در مصرف آب صرفه جویی کرد.

استفاده از آب کولر برای رادیاتور ماشین، پر کردن مخزن اتوهای بخار، نظافت و بسیاری از موارد دیگر نیز می تواند مفید واقع شود.

چرا کولر گازی آب نمی دهد؟

اما مشکل اسپلیت ها، تنها آب دادن و نشتی آب نیست و آب ندادن کولر نیز مشکل بزرگی است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می گردد. گاهی مشاهده می شود که اسپلیت عمل خنک کردن را انجام می دهد اما از شلنگ تخلیه آن، هیچ آبی خارج نمی گردد.

جمع بندی نهایی

آبریزی کولر گازی یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. آبریزش اسپلیت می تواند سبب آسیب رساندن به گچ دیوارها شده و همچنین سبب بروز قارچ و کپک گردد. نشت آب از اسپیلت دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شد. مسدود شدن فیلتر هوا، مسدود شدن سینی خروجی، شکستن قالب ناودانی، کم بودن گاز مبرد، عایق نبودن لوله ها و … از جمله علل آبریزی از اسپیلت ها هستند که امکان برطرف نمودن این مشکل با کمی دقت و توجه توسط خود فرد یا تعمیرکار امکان پذیر خواهد بود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *