فرق دستگاه تصفیه هوا با تهویه هوا

فرق دستگاه تصفیه هوا و دستگاه تهویه هوا در چیست؟

فرق دستگاه تصفیه هوا با تهویه هوا همانطور که در بالا هم توضیح داده شد. دستگاه های تهویه هوا صرفا به جابجایی هوا اقدام نموده. و کار پاکسازی هوا را انجام نمی دهند. اما دستگاه تصفیه هوا. علاوه بر جابجایی هوای داخل منزل با هوای بیرون، آن را بطور کامل از هر گونه آلاینده نیز پاکسازی می کند. دقت کنید که هوای داخل منزل به خاطر راکد بودن. عموما از هوای بیرون آلوده تر است. و به همین دلیل در تهویه هوا، هوای داخل را با هوای بیرون جابجا می کند. و اینگونه هوای داخل تلطیف می گردد. اما این به این معنی نیست. که هوای داخل اینگونه پاک می شود. چرا که همانطور که گفتیم. هوای بیرون از منزل نیز مسلما هوایی آلوده است. و علاوه بر جابجایی بایستی. عمل تصفیه و پاکسازی هوا نیز انجام گیرد.

تهویه هوا چیست و به چه روش‌هایی انجام می‌پذیرد

اگر بخواهیم تهویه هوا را به ساده شکل ممکن توضیح دهیم بدین صورت می‌شود. که به دمیده شدن هوای زنده و تازه به داخل محیط و از طرف دیگر خارج شدن هوای بی کیفیت یا به اصطلاح مرده، تهویه هوا می‌گویند. تهویه هوا به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. که در ساده ترین حالت به وسیله باز بودن پنجره اتاق فرایند صورت می‌گیرد تفاوت تهویه هوا با تصفیه هوا یکیش در این است. که تصفیه هوا با باز بودن پنجره انجام نخواهد شد. روش‌های کلی تهویه هوا را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم بندی کرد.

  • تهویه به وسیله سیستم‌های تهویه هوای مکانیکی
  • بهره بردن از سیستم‌های تبریدی
  • روش که طبیعی که باز بودن در و پنجره خواهد بود
  • بهره گیری ترکیبی

تصفیه هوا چیست

حال که با تهویه هوا آشنا شدید. نوبت به تصفیه هوا رسیده است. تا مفهوم دقیق آن را برای شما شرح دهیم. عموما در هوا همواره آلاینده‌‌هایی وجود دارد. که برای سلامتی بدن انسان مضر است. و می‌توان با استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا آلودگی‌ها را از هوا پاک کرد. امروزه با وجود پیشرفت زندگی ماشینی و افزایش دودها و آلاینده‌ها. در کنار آلاینده‌های به وجود آمده. از پخت و پز در آشپزخانه‌ها، نیاز به هوای پاکیزه در هر خانه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود. دستگاه‌های تصفیه هوا هوای درون محیط را گرفته و پس از عبور دادن. از فیلتر‌های خود، آلودگی‌ها را دفع کرده. و سپس هوای پاکیزه را مجددا به محیط بازمی‌گرداند.

تفاوت تهویه هوا با تصفیه هوا در چیست

احتمالا تا به اینجا خودتان نیز با تفاوت این دو معقوله آشنا شده‌اید، تفاوت تهویه هوا با تصفیه هوا در این است که دستگاه‌های تهویه کننده هوا، هوا را از بیرون گرفته و پس از عملیات سرمایشی یا گرمایشی و تمیز کننده، هوا را به داخل محیط می‌دمند و همواره هوای تازه و پاکیزه در محیط وجود دارد، اما دستگاه تصفیه هوا عموما هوای موجود در محیط را دریافت کرده و سپس با دفع آلودگی‌ها از هوا آن را مجددا به محیط بر‌گرداند.

تهویه هوا چه کاربردی دارد؟

تهویه هوا برای قسمت‌هایی از خانه که مقدار زیادی آلاینده‌های ناشی از رطوبت وجود دارد، روش بسیار مناسبی برای پاکسازی هوا به شمار می‌رود.
به طور مشخص آشپزخانه (دود و بخار ناشی از پخت و پز) و سرویس بهداشتی (بخار حمام) میزان زیادی رطوبت تولید می‌کنند که می‌تواند باعث مشکلات بعدی باشد. با این وجود کیفیت هوای خانه در نقاط دیگر و از بین بردن آلودگی هوای خانه از این طریق، چندان کارآمد به نظر نمی‌رسد.
مشکل از جایی شروع می‌شود که هوایی که قرار است از بیرون جایگزین هوای محیط شود، در بسیاری از روزهای سال ممکن است خود دارای میزان آلاینده های زیادی و در شرایط ناسالم قرار داشته باشد. پس همانطور که مشخص است جایگزین کردن هوای ناپاک از بیرون، خود ممکن است. مشکلات را بیشتر کند.

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز، دستگاهی برای کنترل رطوبت و دمای هوا و کنترل سرعت و جهت جریان هوا در ساختمانها است. این دستگاه به تنهایی قادر به تولید هوای گرم یا سرد برای کنترل دمای هوا پاک کردن هوا از آلودگی‌های مضر نیست.
  1. دستگاه هواساز خانگی

دستگاه هواساز خانگی دستگاه‌های هواساز خانگی ابعاد نسبتا کوچکتری نسبت به دستگاه‌های هواساز صنعتی دارند. این نوع دستگاه‌ها ممکن است. بتوانند گرد و غبار، رطوبت موجود در محیط را خارج کنند.
  1. دستگاه هواساز صنعتی

دستگاه هواساز صنعتی در سالن‌های بزرگ ورزشی، سوله‌های صنعتی، انبارهای بزرگ و محیط‌های این چنینی از دستگاه هواساز استفاده می‌شود. در واقع این نوع دستگاه‌های صنعتی در محیط‌های بزرگ برای افزایش گردش هوا استفاده می‌شود. تا هزینه مصرف انرژی کاهش یابد و از انتقال یا ورود آلاینده‌های صنعتی جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید: تصفیه هوا

فیلتر‌های دستگاه تصفیه هوا

تعداد و نوع فیلتر ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. طبیعتا استفاده همزمان از چند فیلتر نتیجه بسیار بهتری در عملکرد دستگاه تصفیه هوا خواهد داشت. انتخاب فیلتر مناسب در از بین بردن آلاینده ها بسیار مهم است. گاهی در کنار فیلتر های اصلی، فیلتر های انتخابی نیز قرار می گیرند. که در بهبود روند تصفیه هوا تاثیر زیادی دارد. در ادامه به برخی از این فیلتر های انتخابی اشاره خواهیم داشت.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *