فن کویل سقفی چیست

فن کویل سقفی چیست

فن کویل سقفی چیست فن کویل سقفی یکی از انواع مختلف فن کویل می باشند که دارای ظاهری متفاوت و مستطیلی شکل هستند و در سقف ساختمان نصب و قرار داده می شوند. از فن کویل های سقفی جهت سرمایش و گرمایش محیط های مختلف مانند محیط های مسکونی، اداری، مراکز تجاری، بیمارستان ها، هتل ها و سایر محیط های دیگر استفاده می گردد. این فن کویل ها همانند هواساز داکت اسپلیت ها هستند با این تفاوت که سینی درین آنها به صورت سینی خارجی outlet و در هواساز داکت اسپلیت به صورت داخلی inlet می باشد.

انواع فن کویل سقفی

  • فن کویل سقفی توکار
  • فن کویل کانالی
  • فن کویل سقفی روکار

فن کویل های سقفی روکار

یا همان فن کویل سقفی زمینی قابلیت نصب بر روی زمین و داخل سقف کاذب را دارا می باشند و در زیر سقف ساختمان و یا روی زمین نصب می گردند. از فن کویل سقفی روکار هنگامی که کانال کشی فن کویل سقفی در ساختمان تعبیه نشده باشد استفاده می گردد که در بخش فن کویل های سقفی زمینی به طور کامل شرح داده شده است.

فن کویل سقفی توکار

فن کویل های سقفی توکار از یک یونیت مستطیل شکل (پلانیوم باکس) تشکیل شده اند که درون سقف کاذب ساختمان نصب می گردند. در برند های مختلف فن کوئل، جنس فن ها متفاوت می باشد که با توجه به نیاز پروژه قابل ارائه می باشد به طور مثال فن کویل های سقفی توکار گرین دارای بلوور پلیمری و فن کویل های مانلی دارای فن های آلومینیومی می باشند. فن کویل سقفی توکار قیمت مناسب تری نسبت به سایر فن کویل ها دارا می باشد و به همین دلیل از بهترین فن کویل های سقفی بشمار می روند و معمولا از ظرفیت 200 تا 1200 CFM طراحی می شود.

لوله کشی فن کویل های توکار ممکن است به صورت دو مدل دو لوله ای و چهار لوله ای انجام شود. این لوله ها وظیفه رفت و برگشت آب مورد نیاز برای سرمایش و گرمایش را برعهده دارند. شایان ذکر است الکتروموتور فن این فن کویل دارای 3 مدل شفت کوتاه، شفت یکطرفه و شفت دو طرفه می باشد.

همچنین میتوانید جهت خرید کولر گازی و مشاهده انواع اسپلیت از صفحه آن دیدن فرمایید.

فن کویل کانالی

فن کویل سقفی چیست کویل کانالی مانند فن کویل سقفی توکار در سقف کاذب ساختمان نصب می گردد و نحوه عملکرد و اجزای آن مشابه فن کویل سقفی توکار می باشد و تنها تفاوت آن در ظرفیت و قدرت پرتاب باد بیشتر می باشد.  ظرفیت بالاتری نسبت به سایر فن کویل ها دارند و در مواقعی که نیاز به ظرفیت بالا جهت گرمایش و سرمایش محیط باشد از کویل کانالی استفاده می گردد.

در فن کویل کانالی نوع جریان هوا به عبارتی ورود و خروج هوا بصورت کانالی می باشد و می توانند فشار بالایی در جریان هوا ایجاد نمایند به همین منظور با نام فن کویل های پر فشار نیز شناخته می شوند. فن کویل های کانالی معمولا از ظرفیت 600 تا 2000 CFM طراحی می شوند و در ظرفیت های پایین دارای یک فن و ظرفیت های بالا داری دو فن و معمولا فن آنها به دلیل فشار بالای مورد نیاز دارای جنس فلزی برای مقاومت بیشتر در برابر حرارت بالا می باشند.

نصب فن کویل سقفی

جهت نصب فن کویل سقفی توکار نیاز است. که محل قرار گیری فن کویل از قبل در سقف ساختمان طراحی و اجرا شده باشد. تا بتوان فن کویل ها را به درستی نصب کرد. فن کویل های سقفی دارای یک دریچه در زیر یونیت جهت دسترسی آسان به فن کویل، تعمیر و سرویس آن و یک دریچه در جلوی فن کویل جهت پرتاب و جریان هوای گرم و سرد به درون محیط می باشند. مکش هوا در فن کویل های سقفی معمولا از زیر فن کویل و یا پشت آن می باشد. هنگام نصب فن کویل های سقفی لازم است. لوله کشی ورودی و خروجی آب گرم و سرد در مدار ساختمان انجام شود.

ابعاد فن کویل سقفی

ابعاد فن کویل سقفی توکار و کانالی متناسب با ظرفیت آن ها متغیر می باشد. و متناسب با ظرفیت فن کویل ها طول، عرض و ارتفاع فن کویل ها و سایز دریچه ی جلوی فن کویل تغییر می کند. در حالت کلی حجم فن کویل های سقفی کم و باریک می باشد. و حجم بسیار کمی را در سقف اشغال می کنند. معمولا طول فن کویل های سقفی از نیم متر به بالا می باشد. و بسته به ظرفیت فن کویل طول آن ها افزایش پیدا می کند.

تفاوت فن کویل سقفی و کاستی

از تفاوت های فن کویل سقفی و فن کویل کاستی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فن کویل های سقفی پرتاب باد مستقیم دارند. اما فن کویل های کاستی می توانند. در 4 جهت نیز پرتاب باد داشته باشند.
  • فن کویل های سقفی در داخل سقف کاذب نصب می شوند. و دریچه فن کویلی باید برایشان در نظر گرفته شود.
  • فن کویل های کاستی 2 تکه هستند. پنل در داخل سقف کاذب قرار می گیرد. و قاب دکوراتیو روی کار نصب می شود.
  • فن کویل سقفی توکار دارای ترموستات و فن کویل کاستی دارای ریموت کنترل از راه دور می باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *