فیلتر کارتریجی استخر

مزایای استفاده از فیلتر کارتریجی استخر

مزایای استفاده از فیلتر کارتیجی استخر

فیلترهای تصفیه استخرها، به سه کلی فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی استخر و دیاتومه تقسیم می شوند. ولی در مجموع، فیلترهای شنی و فیلترهای کارتریجی تعداد بیشتری از سیستم های تصفیه استخر و جکوزی های خانگی و عمومی را به خود اختصاص داده اند. بررسی تفاوت ها و شباهت های  فیلتر شنی و کارتریجی و مقایسه آنها ، به ما برای انتخاب صحیح مدل و سایز فیلتر بسیار کمک میکند.

استفاده از فیلتر های شنی، مدت زمان بیشتری است که استفاده میشود. بیش از 30 سال است که به عنوان کاربردی ترین سیستم تصفیه استخر و جکوزی در همه جای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی ، فیلترهایی از نوع کارتریجی فناوری جدیدتری محسوب می شود و نسبت به فیلترهای شنی از برخی مزایا برخوردار هستند. در این مقاله به بررسی بیشتر این دو نوع فیلتر، مقایسه آنها با یکدیگر و مزایا و معایب نسبی آنها پرداخته خواهد شد.

 

·        اندازه ذرات فیلتر شده

از مهمترین معبار های فرایند فیلتراسیون، ابعاد ذراتی است که در فیلتر از آب جدا می شوند. هر چه قدر فیلتر استخر بتواند ذرات با اندازه کوچکتری را از آب جدا کند، کثیفی آب بیشتر کاهش پیدا کرده و طبیعتا آب شفاف و زلال تری در دسترس خواهد بود.

فیلترهای شنی به طور معمول، قادر به حذف ذرات 15 میکرون به بالا هستند. این در صورتیست که فیلترهای کارتریجی از این نظر عملکرد برتری داشته و می توانند ذرات با ابعاد متوسط بالای 5 میکرون را از آب حذف کنند. به عبارتی دیگر،یعنی فیلتر کارتریجی تا سه برابر دقت بیشتری در حذف ذرات که موجب کدر شدن آب استخر می شوند را نسبت به فیلتر شنی دارد. عملکرد کلی فیلترها و شفافیت آب استخر، به خصوص در شب و در زمان روشن بودن چراغ های داخل استخر به طور واضح قابل مشاهده و است.

 

 

·        حداکثر ظرفیت آبدهی

بطور کلی، طراحی و ساخت فیلترهای کارتریجی به صورتی است که در انداره و ابعاد مشابه، حجم آبدهی بالاتری نسبت به فیلتر شنی دارند. مثلا، فیلتر شنی Hayward مدل S244T، می تواند در استخرهای سرپوشیده با حجمی تقریبا 85 متر مکعب مورد استفاده قرار گیرد. دارای قطر حدود 60 سانتیمتر و ارتفاع 105 سانتیمتر بوده و حداکثر ظرفیت آبدهی آن 62 GPM است.

فیلتر کارتریجی هم رده آن که برای همین ظرفیت استخر مورد استفاده قرار می گیرد، فیلتر کارتریجی مدل C4030 است که همان قطر و ارتفاع فیلتر شنی مدل S244T را دارد. این در صورتی است که ماکسیموم ظرفیت آبدهی این فیلتر 150 GPM است! حتی کوچکترین سایز این سری از فیلترهای کارتریجی از همین برند، مدل C2030 است که تا 84 GPM آبدهی دارد.

به همین دلیل، ما در انتخاب فیلترهای کارتریجی، چندان دغدغه ظرفیت آبدهی نداریم. نا گفته نماند که این موضوع جایی مهم میشود که پمپ آب استخری که انتخاب و خریداری شده، از توان بالایی برخوردار و آبدهی آن بیشتر از مقدار مورد نیاز استخر باشد. اما در صورتی که قرار باشد برای این پمپ، یک فیلتر مدل شنی استفاده شود، ظرفیت و ابعاد آن بزرگ بوده و هزینه های بیشتری در پی خواهد داشت. در این موارد، استفاده از فیلتر از نوع کارتریجی، با در نظر گرفتن حجم آبدهی بالاتری که دارند، یحتمل گزینه مناسب تری به شمار می رود.

 

·        نگهداری

هر دو نوع فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی نیاز به نگهداری و شست شو البته در بازه های زمانی متفاوت دارند. فیلتر شنی هر چند وقت یکبار نیاز به انجام (Backwash) دارد. برای انجام این فرآیند، مسیر ورود و خروجی آب به فیلتر برعکس شده. و با باز کردن لایه های آن و خروج ذرات معلق و آلودگی ها، فیلتر شنی تمیز را تمیز می کنیم و می توانیم مجدد از آن استفاده کنیم. این عملیات برای فیلتر شنی، معمولا بر اساس افزایش فشار و یا در بازه های زمانی 7 الی 14 روزه انجام می شود. ولی در صورت بالا بودن آلودگی استخر و یا مثلا در فصل پاییز، تعداد دفعات مورد نیاز این عملیات بیشتر خواهد شد.

 

·        افت فشار

افت فشار در فیلترهای شنی در ظرفیت های آب دهی مشابه، به نسبت فیلترهای کارتریجی بسیار بالاتر است. به علاوه، ستون سیلیس داخل فیلترهای شنی، شیرهای چند راهه ای که در بالا و یا در کنار فیلترها نصب می شوند. هم، باعث افت فشار چشمگیر آب در مدار تصفیه استخر می شود. البته باید به این نکته توجه کنید که شیرهای چند راهه نسبت به شیرهای دوحالته (On/Off) افت فشار بیشتری دارند. چون بخاطر تغییر جهت جریان آب در زوایای مختلف می شوند.

 

·        مزیت ها در شرایط مختلف

در بعضی مواقع، با توجه به شرایط خاص، استفاده کردن از نوعی فیلتر نسبت به دیگری ارجحیت بالاتری پیدا می کند. یرای مثال، امروزه استفاده کردن از دستگاه های کلرزن نمکی در استخرها مورد استقبال بالایی واقع شده. ولی با توجه به استانداردها و قوانین محیط زیستی. تخلیه آب استخر مجهز به کلر نمکی با توجه به غلظت بالای نمکی که در آن دارد. (حدودا 3000 ppm)، در مناطق دارای پوشش گیاهی و یا سایر محیط های طبیعی ممنوع است و تنها باید به سیستم فاضلاب کاملا بسته و غیر قابل نفوذ به محیط زیست ریخته شود.

فلذا در این شرایط طبیعتا استفاده از فیلتر شنی با توجه به تخلیه مقدار زیادی از آب استخر. در زمان فرایند بک واش و در فضای باز، مشکلات خود را به دنبال دارد. اما از آن جایی که شست و شوی فیلتر کارتریجی با آب خارج از استخر که بدون نمک است انجام می گیرد، استفاده از این فیلتر در استخرهای مجهز به دستگاه کلرزن نمکی بیشتر کاربرد پیدا می کند.

 

·        جمع بندی

هیچکدام از این دو فیلتر نسبت به یک دیگر، برتری مطلق ندارند. بنا به شرایط استخر شما، توان نگهداری، وسعت و حجم آب و بودجه تخصیص داده شده برای فیلتر و در شرایط های گوناگون، استفاده از هر کدام می تواند نسبت به دیگری بهتر باشد.

جهت خرید انواع ملزومات استخر می توانید از سایت تاسیسات کلاب دیدن فرمایید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *