مزایای کولر آبی

مزایای کولر آبی کولر های آبی از پرمصرف ترین وسیله های خنک کننده برای مکان های مسکونی و تجاری هستند. کولرهای آبی دارای محاسن و معایبی می باشند. که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می نماییم.از جمله مزایای کولر آبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قیمت مناسب کولرهای آبی
  • بازده سرمایش بالادر کولرهای آبی
  • هزینه نصب و راه اندازی بسیار اندک
  • مصرف برق پایین در کولر های آبی
  • تعمیر و نگهداری آسان

همچنین معایب استفاده از انواع کولر آبی را می توان در موارد زیر شرح داد :

  • اصلی ترین مشکل در بهره برداری از کولرهای آبی ، مصرف آب آنها خصوصا با توجه به مشکل و بحران رو به افزایش کمبود منابع آب در کشور است.
  • بکار بردن آب معمولی جهت خنک کردن محیط معایبی را از قبیل  محدودیت میزان خنکی، گرفتگی پوشال ها ،  گرفتگی احتمالی پمپ،  ایجاد زنگ زدگی و… بهمراه دارد.
  • عدم انتخاب دمای ایده آل و تعیین اجباری دو حالت دور تند و دور کند.
  • یکی دیگر از مشکلات کولرهای آبی که به ویژه در روزهای آلودگی هوای تهران بیشتر به چشم می آید. این است که کاملا در معرض گرد و خاک و هوای آلوده است و از این طریق، آلودگی ها و عوامل بیماری زا (باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها) به راحتی وارد خانه می شوند.

پوشال کولر های ابی

  • پوشال کولرهای آبی مملو از گرد و غبار و قارچ است و از آنجا که رطوبت دارد و آفتاب نیز به داخلش نمی تابد، این عوامل با جریان هوا به داخل خانه راه می یابند. این موضوع به ویژه در شهرهای آلوده ای نظیر تهران که ذرات معلق در هوا بیشتر است، شدیدتر است. براین اساس در صورت استفاده از کولر های آبی با پوشال، لازم است علاوه بر تعویض سالیانه پوشال کولر آبی در ابتدای فصل گرما (خرداد ماه) یکبار دیگر هم در اواخر تیر یا ابتدای مرداد ماه نسبت به تعویض پوشال کولر آبی خود اقدام نمایید، تا همزمان از نظر بهداشتی و خنکی ایجاد شده با اطمینان از کولر آبی خود استفاده نمایید.
  •  آشنایی بیشتر با اصول کانال کشی در کولر های آبی

کولر آبی جزو قدیمی‌ترین سیستمات سرمایشی در جهان است. این وسیله آبی سالیان سال است که در میان مردم ایران دارای محبوبیت است. علت این محبوبیت مقرون به صرفه بودن آن، نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی است. به طوری که هرچه به فصل تابستان نزدیک می‌شویم تمایل ما برای خرید کولر بیشتر می‌شود. پس به دنبال کولری خواهیم بود که با شرایط آب و هوایی منطقه سکونت ما در تناسب باشد. البته موارد دیگری هستند. که می‌توانند مزایا و معایب کولر آبی را شفاف‌تر کنند.

امار خرید کولر گازی

مزایای کولر آبی بیشترین آمار ثبت شده برای خرید کولر ابی، مربوط به مناطقی با اقلیم گرم و خشک است. پس اگر ساکن مناطقی با آب و هوای گرم و خشک هستید. حتما برای خرید این نوع کولر اقدام نمایید. زیرا روند کار کردن کولرهای بدین صورت است. که، هنگام کار کردن باعث افزایش رطوبت محیط می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان از آنها برای مناطقی که دارای اقلیم مرطوب هستند استفاده کرد. با سر زدن به پشت بام خانه‌های مناطق گرم، شاهد کولرهای آبی خواهید بود. در ادامه شما را با مزایا و معایب کولر آبی آشنا خواهیم کرد تا کمک کوچکی در تصمیم‌گیری شما کرده باشیم.

همچنین میتوانید جهت خرید کولر گازی و مشاهده انواع اسپلیت از صفحه آن دیدن فرمایید.

 کولر آبی چیست؟

کولر آبی یک وسیله‌ای است. که با تبخیر آب، سبب خنک شدن هوا می شود. بنابراین نحوه کار کردن کولرهای آبی به صورت سرمایش تبخیری است. سرمایش تبخیری به فرایندی می‌گویند. که در آن از پدیده تبخیر به عنوان یک جاذبه گرمایی استفاده می‌نمایند. به طوری که گرمای محسوس هوا جذب و به عنوان گرمای نهان برای زمان تبخیر آب استفاده می‌شود. اندازه گرمای محسوس جذب شده به آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد. همچنین هرچه آب گردانده شده. داخل کولرهای آبی بیشتر باشد. قدرت خنک کنندگی نیز بیشتر خواهد شد.

پیش از آنکه به بررسی مزایا و معایب کولر آبی بپردازیم؛ باید با نحوه کارکرد کولر آبی آشنا شویم. همانطور که گفتیم کولرهای آبی به عنوان یک انتخاب مناسب برای آب و هوای خشک است. همچنین کولرهای آبی علاوه بر اینکه سرمایش محیط را تامین می‌کند تاثیر بالایی بر روی لطافت هوای داخل منازل دارد. پس استفاده از این تجهیزات در مناطق شرجی شمالی و جنوبی کشور توصیه نمی‌شود. استفاده کردن از کولر‌های آبی به عنوان یک روش معمول ازگذشته تا کنون است. چرا که نسبتا ارزانتر از سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع با مصرف انرژی کمتری است.

البته فراموش نکنید که با توجه به بحران کم آبی، باید در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشید. هر کولر آبی حدود 300 الی 400 لیتر در شبانه روز، آب مصرف می‌کند. تا این بخش از دماباما درباره مزایا و معایب کولر آبی اطلاعات اولیه را کسب کرده‌ایم. در واقع کولر آبی جعبه‌های فلزی یا پلاستیکی با کناره‌های باز برای مکش هوا است. فن سانتریفیوژی که در داخل کولر آبی تعبیه شده. به وسیله موتور الکتریکی و تسمه به چرخش در می‌آید. از طرفی کار کردن مداوم پمپ به منظور خنک سازی. مرطوب کردن پوشال‌ها را در پی دارد.

مزایای کولر آبی

کولرهای آبی همانند کولرهای گازی دارای مزایای زیادی هستند. از جمله مزایای کولر آبی شامل :

1. مقرون به صرفه بودن کولر آبی از نظر خرید دستگاه و همچنین قیمت قطعات

یکی از مهمترین مزایای که هنگام مقایسه کردن کولرهای آبی با کولرهای گازی مشاهده می‌شود. میزان کم بودن قیمت خرید دستگاه و اجزای آن، و همچنین پایین بودن مصرف انرژی است. به طوری که هزینه خرید یک دستگاه کولر آبی به اندازه نصف قیمت یک کولر گازی پنجره‌ای است. یعنی به طور تقریبی ۷۰ درصد نسبت به کولرهای گازی اینورتر ارزان‌تر هستند.

2. مصرف برق کولر آبی به شدت کاهش می‌یابد.

هنگام بررسی مزایا و معایب کولر آبی متوجه می‌شویم. که در این سیستم مصرف برق به شدت پایین است. به طوری که میزان مصرف انرژی در این سیستم‌ها ۵۰ الی ۹۰ درصد کمتر از برق استفاده شده در مدل گازی است. البته برق استفاده شده. به میزان ظرفیت کولر آبی شما نیز بستگی دارد. یعنی نیاز برقی دستگاه به صورت میانگین بین ۵۰۰ الی ۹۰۰ وات در نظر گرفته شده است. همچنین متوسط توان مصرف برق کولر آبی چیزی 300 وات می‌باشد. در نقطه مقابل کولرهای گازی توان مصرفی برقشان معادل ۱۵۰۰ وات است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *