مزایا و معایب استفاده از آبگرمکن های برقی

مزایا و معایب استفاده از آبگرمکن های برقی

 آبگرمکن های برقی چیست؟

آبگرمکن های خانگی در انواع گوناگونی از جمله آبگرمکن برقی، آبگرمکن های گازی، آبگرمکن های خورشیدی، آبگرمکن های هیبریدی و آبگرمکن های هیدروژنی تولید و ساخته شده‌اند. با توجه به ابعاد محیط، امکانات محیط و نیاز افراد می ‌توان یکی از انواع آبگرمکن ها را خریداری و نصب کرد. به خاطر این که در سراسر ایران گاز کشی صورت گرفته است و انرژی گاز نسبت به انرژی برق، انرژی ارزان ‌تری است.

نصب آبگرمکن گازی در ایران رایج تر شده است. ولی هنوز به برخی از مناطق مرزی و دور افتاده ایران گاز کشی انجام ‌نشده است. این مناطق می ‌توانند برای گرم کردن آب ‌های مصرفی خود از آبگرمکن های برقی استفاده کنند. آبگرمکن های برقی بعد از آبگرمکن های گازی رایج‌ ترین نوع آبگرمکن مورد استفاده در ایران است. آبگرمکن  برقی مزایا و معایب مختلفی دارد که در این مطلب به صورت کامل مزایا و معایب شرح داده می ‌شود. آشنایی با مزایا و معایب آبگرمکن ها باعث می‌شود تا در هنگام خرید بتوانید آسان ‌تر تصمیم بگیرید.

مزایای آبگرمکن  برقی

در بعضی از مکان ‌ها امکان لوله ‌کشی گاز وجود ندارد. برای مثال امکان لوله‌کشی گاز در کانکس ‌ها وجود ندارد. این در حالیست که از کانکس ‌ها به عنوان کمپ ‌های اسکان کارگری در برخی از مناطق استفاده می ‌شود. بطور قطعی کارگران و افراد ساکن در کانکس به آب گرم نیاز خواهند داشت. در این‌ گونه مواقع نصب آبگرمکن  توصیه می‌شود. سایر مزایای آبگرمکن برقی عبارتند از:

  • نصب و راه اندازی نسبت به آبگرمکن های گازی و خورشیدی آسان ‌تر است. یکی از دلایل آسان ‌تر بودن نصب این‌ گونه آبگرمکن ها این است که آبگرمکن های برقی برای نصب هیچ‌ گونه نیازی به دودکش ندارند. در حالی ‌که برای نصب آبگرمکن های گازی باید قبل از هر چیز، محل دودکش مشخص شود.

 

  • هزینه تعمیرات  برقی کمتر بوده و از طرفی طول عمر

    این آبگرمکن ها نیز بالاتر است.

 

  • آبگرمکن های گازی که در داخل محیط منزل یا محل کار نصب می‌شوند، باعث کاهش سطح اکسیژن محیط می‌ شوند. در حالی ‌که نصب  برقی در داخل فضای محیط هیچ تغییری در سطح اکسیژن محیط به وجود نمی آورد.
  • آبگرمکن های برقی در مقایسه با آبگرمکن های گازی با محیط زیست سازگار تر هستند. چون آلودگی ناشی از احتراق سوخت را به وجود نمی آورد.
  • در برقی خطراتی مانند گاز گرفتگی و نشت گاز وجود ندارد. پس از نظر ایمنی در سطح بالاتری هستند.
  •  آبگرمکن  برقی عملکردی آرام و بی‌صدا داشته و برای نصب به لوله‌کشی گاز و یا نصب کپسول گاز احتیاجی نخواهید داشت.
  • ایمنی آبگرمکن های برقی به استاندارد و کیفیت ساخت آبگرمکن نیز بستگی دارد. به همین علت توصیه می‌شود در هنگام خرید آبگرمکن های برقی به اعتبار برند، استانداردهای ملی و بین‌المللی و گارانتی نامه و خدمات پس از فروش توجه کافی داشته باشید. دقت کنید که در ساختار آبگرمکن برقی دو فیوز حفاظ جان و مینیاتوری وجود داشته باشد. این دو حفاظ خطرات ناشی از برق‌ گرفتگی با آبگرمکن های برقی را به صفر نزدیک می‌ رسانند.

 

معایب آبگرمکن برقی

آبگرمکن  برقی نیز مانند سایر آبگرمکن ها در کنار مزیت‌ ها، معایبی نیز دارد که عبارت اند از :

  • یکی از مهم ‌ترین معایب  برقی این است که نسبت به آبگرمکن هایی که با سوخت‌ های فسیلی کار می‌کنند، انرژی بسیار بیشتری مصرف می‌کند. از آنجا که انرژی برق گران‌تر از انرژی گاز است نصب برقی در ایران کمتر رایج است.
  • آبگرمکن های برقی برای فضا های بزرگ مناسب نبوده و برای خانه ‌های آپارتمانی کاربرد بیشتری دارد.
  • با وجود اینکه تنظیم دما در آبگرمکن های برقی راحت‌تر از سایر آبگرمکن ها است، اما باید بطور مرتب نشان‌ دهنده دما در آبگرمکن های برقی را مورد بررسی قرار دهید. زیرا اگر دمای آب از حد مطلوب بالاتر رود، باعث آسیب جدی به آبگرمکن شما می‌شود.
  • برای نگهداری از آبگرمکن های برقی باید دقت و وقت زیادی را بکار بگیرید. به ‌عنوان ‌مثال اگر روکش المنت آبگرمکن های برقی از بین رود خطر برق‌ گرفتگی شدید افزایش پیدا می‌کند.
  • از مشکلاتی که در هنگام کار با آبگرمکن برقی ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که دستگاه بصورت مرتب کار می‌کند اما آب به هیچ عنوان گرم نمی‌شود. در این ‌گونه مواقع باید المنت را مورد بررسی قرار دهید. چون المنت آبگرمکن برقی رسوب زیادی می‌گیرد. در مناطقی که آب آن‌ها سخت است و املاح زیادی دارد این مشکل بیشتر به چشم می‌خورد. برای رفع این مشکل باید با رعایت تمامی اصول ایمنی المنت را باز کرده و آن را با جوهر نمک و یا یک سوهان نرم به خوبی تمیز کنید.

 

سخن پایانی

آبگرمکن  یکی از انواع آبگرمکن های تولیدی در ایران است که در انواع ایستاده و دیواری مشاهده می‌ شود.  دارای مزیت‌ هایی چون عملکرد آرام، عدم آلودگی هوا، نصب راحت بدون نیاز به دودکش است. این آبگرمکن ها بهدلیل اینکه انرژی برق زیادی مصرف می‌کنند. خیلی مورد توجه قرار نگرفته ‌اند. با توجه به اینکه هزینه تعمیر آبگرمکن  کم است اما وقت و دقت بیشتری می‌ طلبد. زیرا سهل‌ انگاری در نگهداری از آن خطراتی به دنبال می‌ آورد.

 

جهت مشاهده و خرید انواع ابگرمکن برقی اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *