مشاهده حباب هوا در محفظه استخر

مشاهده حباب هوا در محفظه استخر برای حل این مشکل، محل ورود هوا به پمپ را پیدا کنید. محل هایی که ممکن است، باعث شود تا هوا به پمپ شما وارد شود، عباتند از:

  • حلقه O بدرستی نشسته باشد و یا آسیب دیده باشد.
  • کمبود سطح آب استخر
  • شکستگی در لوله کشی، باعث نشتی در قسمت مکش پمپ می شود.
  • ازدیاد آلاینده ها و اجسام در قسمت مکش پمپ استخر

سطح آب استخر پایین بوده و هوا به داخل اسکیمر مکش می شود.

 راه حل: سطح آب استخر را به اندازه ای افزایش دهید که حداقل تا نصف ارتفاع اسکیمر را بپوشاند.

دهانه اسکیمر به وسیله آشغال، مسدود شده است.

راه حل: سرریز اسکیمر (Skimmer Weir)، ممکن است. در طول زمان به دیواره های اسکیمر چسبیده و به آن گیر کند. مخصوصاٌ اگر انحنای دیواره های اسکیمر به سمت داخل باشد. این احتمال تشدید خواهد شد. در صورت مشاهده چنین موردی، سرریز استخر را از جای خود خارج نموده. و دو طرف دیواره اسکیمر که در تماس با سرریز است. را کمی (حدود 1/16 اینچ) سمباده یا سنگ بکشید. تا دیگر مشکلی برای حرکت سرریز وجود نداشته باشد.

راه دیگر، تعویض سرریز اسکیمر با نوع جدید آنهاست. که به Spring Loaded Weir معروف هستند. در این مدل جدید، عرض صفحه سرریز کمتر بوده. و در دو طرف آن در نقاط اتصال به دیواره اسکیمر، فنرهایی قرار دارد. که با ایجاد فاصله بین سرریز و دیواره، امکان حرکت آزادتری را برای سرریز فراهم نموده. و از چسبیدن آن به دیواره نیز جلوگیری می نماید.

ضمناً اگر وسایلی مانند اسباب بازی بچه در اسکیمر گیر کرده باشد. به بچه ها تذکر دهید که پس از ترک استخر، تمام وسایل را از آن خارج نمایند.

شیرهای خطوط اسکیمر بصورت کامل یا نسبی بسته هستند.

راه حل: زمانی که به هر دلیلی، تمام و یا تعدادی از شیرهای ورودی خطوط استخر به پمپ بسته باشد فشار بیشتری به پمپ وارد شده. و خلأ بیشتری در خط مکش پمپ ایجاد می شود. این حالت، باعث می شود. تا هوا از نقاطی که حتی در حالت عادی وارد خط نمی شده. به مسیر لوله کشی و پمپ نفوذ کند. بنابراین، برای جلوگیری از بوجود آمدن. چنین پدیده ای، از باز بودن شیرهای ورودی آب استخر به پمپ، اطمینان حاصل نمائید.

درپوش صافی پمپ محکم بسته نشده و یا اورینگ آن آسیب دیده است.

مشاهده حباب هوا در محفظه استخر بستن و سفت کردن محکم درپوش صافی پمپ، از مهمترین کارهایی است. که می بایست پس از هر بار باز کردن آن انجام دهید. هرگاه احساس کردید. که درپوش صافی پمپ در جای خود محکم شده. سعی کنید که یک اینچ دیگر، آنرا بیشتر سفت کنید. تا از محکم بودن و آب بندی کامل آن مطمئن شوید. درپوش های صافی پمپ رزوه ای، معمولاً دارای برجستگی هایی هستند. که امکان استفاده از اهرم و یا ابزار دیگر را برای باز و بسته کردن آنها فراهم می کند.

درپوش های صافی پمپ کلمپی هم از این قاعده مستثنی نبوده. و می بایست کاملاً در جای خود محکم و سفت شوند. علاوه بر سفت نبودن درپوش، یکی دیگر از اتفاقات رایجی که باعث ایجاد مشکل می شود. به عدم آب بندی مناسب اورینگ برمیگردد. لق بودن اورینگ در جای خود و یا کثیف بودن آن، باعث عدم آب بندی مناسب بین درپوش صافی و پمپ می شود. بنابراین، حتماً در هنگام باز و بسته کردن درپوش صافی پمپ، اورینگ آنرا بررسی کنید. تا مشکلی نداشته باشد. در صورت مشاهده ترکهای خشک در اورینگ، آن را تعویض کنید. حداقل، سالی دو بار نسبت به بازرسی اورینگ و تمیز کردن با پارچه و روغنگاری آنها اقدام نمائید.

هوا از طریق اتصالات رزوه ای متصل به پمپ وارد آن می شود.

راه حل:  مشاهده حباب هوا در محفظه استخر زمانی که پمپ با آب کافی کار نکند و یا به هر دلیلی، حرارت آن افزایش یابد، رزوه های اتصالات متصل به پمپ تحت انقباض قرار می گیرند. علاوه بر این حالت، زاویه نامناسب اتصال و نیز لرزش بیش از حد پمپ، باعث لق شدن تدریجی اتصال رزوه ای پمپ می شود. در این موارد می توان با استفاده از چسب های مخصوص آب بندی و یا تعویض اتصالات رزوه ای فرسوده، از بروز این مشکل جلوگیری نمود.

هوا از طریق قطعات داخلی فرسوده و لق شیرها وارد سیستم می شود.

راه حل: همانطور که اشاره شد. شیرهای اصلی ورود آب استخر به پمپ، شیرهای خط اسکیمر و کفشورهای استخر هستند. معمولاً برخی از قطعات داخلی این شیرها از جمله سرپوش و میله عمودی دسته شیر، بعد از گذشت چند سال (بیش از 10 سال) شروع به فرسوده شدن و لق خوردن می کنند. این نقاط دقیقاً محل هایی هستند. که باعث نفوذ هوا به داخل مسیر لوله کشی می شوند.

همینطور، اورینگ های فرسوده داخل شیر هم می توانند باعث این مشکل شوند. برای اینکه بفهمیم چنین مشکلی در شیرهای مسیر مکش آب استخر وجود دارد. یا خیر، می بایست ابتدا شیرهای ورودی پمپ را بسته و سپس از طریق وارد کردن یک جت آب به داخل اسکیمر، فشار خط را افزایش دهیم. اگر در چنین شرایطی، آب از داخل شیرها به بیرون نشت کرد، متوجه می شویم. که شیرها دچار مشکل بوده. و هوا از راه همین منافذا در حالت سرویس عادی، وارد مسیر مکش پمپ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد پکیج دیواری

هوا از طریق قطعات اتصالات رزوه ای بخش مکش، وارد سیستم می شود.

راه حل: بخش مکش مدار گردش آب استخر، شامل لوله، اتصالات و شیرهایی است که با رنگ آبی در شکل زیر نشان داده شده است. گاهی اوقات، علاوه بر اتصالات رزوه ای متصل به پمپ (بند 5)، ممکن است برخی دیگر از اتصالات به کار رفته در این بخش، رزوه ای باشند. بصورت کلی، استفاده از هر گونه اتصال رزوه ای در بخش مکش، احتمال نشتی و نفوذ هوا را افزایش می دهد. در برخی موارد ممکن است شیر استفاده شده، رزوه ای باشد و یا سایر اتصالات دیگر بصورت نر و ماده به هم متصل شده باشند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *