مصرف برق داکت اسپیلت بیشتر است یا کولر گازی؟

مصرف برق داکت اسپیلت بیشتر است یا کولر گازی؟

مقابسه مصرف برق داکت اسپیلت و کولر گازی

کولر گازی و داکت اسپلیت دو سیستم تهویه مطبوع مستقل و رایج هستند .که مقایسه و بررسی تفاوت مصرف برق داکت اسپیلت و کولر گازی  یکی از سوالات متداول مشتریان در هنگام خرید است

به عنوان مثال هزینه برق مصرفی سیستم های تهویه مطبوع یکی از پارامترهای اساسی در هنگام تصمیم گیری خرید است که توسط خریداران و کارفرمایان ارزیابی می شود. به خصوص اینکه واحدهای مسکونی، اداری و تجاری مشمول تخفیف در مصرف برق نیستند و از طرفی در ساعات پیک مصرف انرژی، تعرفه برق با قیمت بالاتری محاسبه می شود

بنابراین یک موضوع مهم در رابطه با مقایسه این دو دستگاه بررسی میزان مصرف انرژی آنها نسبت به یکدیگر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت

 

آیا مصرف برق داکت اسپلیت بیشتر است یا واحد AC تقسیم شده؟

همانطور که می دانید داکت اسپلیت در واقع همان اسپلیت به جای اینکه یونیت داخلی آن بر روی دیوار یا سقف نصب شود. در سقف کاذب نصب و اجرا می شود. میزان برق مصرفی این دو دستگاه در ظرفیت و زمان کارکرد یکسان تفاوت چندانی با هم ندارد. اما البته داکت اسپلیت در ظرفیت های بالاتر می تواند فضای بیشتری نسبت به اسپلیت و دیوار اسپلیت خنک کند و استفاده و نصب آن معمولاً به صرفه است. فضاهای بزرگ بهتر از نصب چند دستگاه اسپلیت کوچک یا متوسط است

 

هزینه برق قطع کانالی و واحد تقسیم شده

بدیهی است که هر دو نوع یونیت اسپلیت و داکت اسپلیت با ظرفیت های یکسان، میزان مصرف برق یکسانی خواهند داشت، اما احتمال اینکه در شرایط یکسان قبض برق متفاوتی داشته باشند نیز زیاد است

دلیل را می توان در قالب مثال بیان کرد:

به عنوان مثال اگر یک واحد 90 متری دو خوابه را در اقلیم تهران در نظر بگیرید در شرایط ایده آل به 2 انشعاب 9000 برای دو خواب و یک تقسیم 24000 برای اتاق نشیمن نیاز دارد. اما اگر دستگاه اسپلیت داکت 36000 را برای این واحد در نظر بگیریم، به دلیل عدم استفاده همزمان از فضاها، میزان سرمایش کمتری برای این واحد کافی خواهد بود. و با توجه به اینکه حداقل ظرفیت اسپلیت موجود در بازار برای اتاق خواب ها 9000 می باشد. او دید که در نهایت می توان دستگاه داکت 36000 را به جای چندین اسپلیت دیواری (در مجموع 42000) انتخاب کرد.

در واقع در ابتدای کار کاهش توان در داکت اسپلیت ممکن است باعث کاهش مصرف انرژی شود و در مرحله دوم کاهش تعداد واحدهای خارجی و در نتیجه کاهش استارت و مراحل آن نیز در کاهش مصرف انرژی

البته هنگام محاسبه کل برق مصرفی یک واحد، در هنگام استفاده از کولر یا اسپلیت، درصدی از کل برق مصرفی اسپلیت ها در نظر گرفته شود. زیرا طبیعتاً همه اسپلیت های یونیت همیشه به طور همزمان روشن نمی شوند. در این زمینه می توان گفت که در صورت استفاده از کولر گازی اسپلیت، اتاق خواب ها در روز دوشاخه و سالن و هال در شب خاموش می شوند، اما در صورت استفاده از اسپلیت داکتی، از آن استفاده می شود. اتاق ها را در شب خنک کنید و برای خنک کردن سالن و سالن در روز، داکت اسپلیت باید به طور مداوم کار کند. بنابراین، هنگام استفاده از داکت اسپلیت، دستگاه معمولا همیشه روشن است. یعنی اگر از داکت اسپلیت استفاده می شود معمولا در فصل تابستان همیشه روشن است اما ما فقط زمانی از اسپلیت ها استفاده می کنیم که در آن فضا (اتاق یا سالن) حضور داشته باشیم.

این امر باعث کاهش مصرف برق کولر گازی اسپلیت در مقایسه با داکت اسپلیت در همان واحد می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصرف برق اسپلیت و داکت اسپلیت بر اساس نحوه و زمان کارکرد آنها تا حدودی متفاوت است.

 

جدید در مقابل قدیمی

ناگفته نماند که کولرهای گازی جدید با آخرین تکنولوژی اینورتر کارآمدتر و ارزان تر از کولرهای قدیمی هستند. انتظار می‌رود کولرهای گازی به دلیل زمان، هزینه و دشواری نصب آن‌ها عمر طولانی‌تری داشته باشند. به این معنی که احتمالاً واحدهای کانالی قدیمی‌تری در مقایسه با سیستم‌های اسپلیت استفاده می‌شوند که می‌تواند در صورت‌حساب برق آشکار شود. اما تا زمانی که یک سیستم کانالی نسبتاً مدرن دارید، نباید این مشکل را داشته باشید.

 

مزایای خانه هوشمند

فناوری خانه های هوشمند در سال های اخیر تهویه مطبوع کانالی را به یک موقعیت رقابتی تبدیل کرده است و این به لطف فناوری است.

ملاحظات برند

وقتی صحبت از سیستم تقسیم در مقابل مجرای بحث می‌شود برندها اهمیت زیادی دارند. و این به این دلیل است که فقط مارک‌های باکیفیت قادر به ارائه هزینه‌های بهینه در حال اجرا هستند – به خصوص در سیستم‌های کانالی. به عنوان مثال، دایکین، فناوری منطقه بندی کانالی را ارائه می دهد که می تواند هزینه های جاری را به شدت کاهش دهد. به طور مشابه، فوجیتسو و میتسوبیشی الکتریک سه فاز و تک فاز – هر دو با منطقه بندی سازگاری – برای بهره وری انرژی بالاتر ارائه می دهند.

 

فناوری منطقه‌بندی، تهویه مطبوع کانالی را در بحث هزینه‌های جاری به ارمغان آورده است، زیرا اجازه می‌دهد مناطق خنک‌کننده خاموش شوند. اساساً، اگر اتاقی نیازی به خنک شدن نداشته باشد، فناوری منطقه‌بندی تهویه مطبوع شما آن را خاموش می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. هنگامی که اتاق در حال استفاده است، منطقه دوباره فعال می شود.

 

با سیستم های تقسیم، برندها کمتر مشکل دارند. از آنجایی که آنها بسیار محبوب هستند، اکثر تولید کنندگان سیستم های اسپلیت از نظر بهره وری انرژی رقابتی هستند. مانند همه محصولات، هنوز هم مدل های با کیفیت پایین با هزینه های اجرایی ضعیف و حتی عملکرد ضعیف تر وجود دارد. با این حال، اجتناب از آنها با برخی نظرات متخصص بسیار آسان است.

 

بهینه سازی دما

تخمین زده می شود که هر درجه دمایی که کولر گازی شما باید خنک کند. هزینه های جاری آن تا 15 درصد افزایش می یابد. بهینه سازی دما کلید هزینه های جاری رقابتی در سیستم های تهویه مطبوع کانالی و اسپلیت است. با اضافه شدن مناطق هوشمند و هوشمند کنترل شده، تهویه مطبوع کانالی بسیار کارآمدتر شده است. دستگاه های تهویه مطبوع کانالی برای خنک کردن همان منطقه تقریباً 2.45 تا 3.45 دلار انرژی مصرف می کنند. و معادل هزینه تقریباً 0.83 تا 1.15 دلار در ساعت در هر اتاق در یک خانه سه خوابه است.

با این حال، این تمام ماجرا نیست، زیرا سیستم‌های تهویه مطبوع کانالی مدرن از فناوری منطقه‌بندی استفاده می‌کنند. می‌توانند تنها با خنک کردن اتاق‌هایی که در حال استفاده هستند، این هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این بدان معناست که، برای مثال، شما می توانید فقط یک اتاق خواب خانه خود را خنک کنید و انرژی را که در غیر این صورت به دو اتاق خواب دیگر می رفت، حفظ کنید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *