معایب تهویه مطبوع اینورتر

معایب تهویه مطبوع اینورتر در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب کولر گازی اینورتر بپردازیم اما ابتدا با تاریخچه ای کوتاهی از پیدایش این کولرگازی برای اولین بار شروع خواهیم کرد. اولین کولر گازی اینورتر در سال 1359 توسط یک شرکت ژاپنی تولید شد و پس از آن، به دلیل صرفه جویی در انرژی و حداکثر راحتی که داشت توانست به تولید میلیونی برسد. اما با این حال جدا از مزایای عالی که داشت

کولر گازی اینورتر

اصلی ترین تفاوت کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی کمپرسور آن می باشد. زمانی که از کولر گازی معمولی استفاده می کنید. کمپرسور آن به صورت دور ثابت کار می کنند. و دور موتور در یک ساعت 0 تا 100 خواهد بود. اما کمپرسور کولرگازی های اینورتر مجهز به موتور دور متغییر هستند. و نحوه عملکرد آن ها به این صورت است. که دور متغییر در یک ساعت 0 است یا 100. به عنوان مثال اگر اسپلیت معمولی را بر روی دمای خاصی تنظیم نماییم در صورتی که دستگاه به درجه مشخص شده برسد. کمپرسور AC به طور خودکار خاموش خواهد شد.

سپس دوباره با افزایش دمای اتاق کمپرسور روشن شده و فضا را خنک می نماید. از معایب این نوع عملکرد این است که دستگاه برق بیشتری را مصرف خواهد کرد و سر و صدای آن بیشتر می باشد. اما در کولر گازی اینورتر کمپرسور سیستم پس از این که به دمای مشخص شده رسید خاموش نمی شود. همچنین کولر اسپلیت اینورتر دارای قابلیت تنظیم سرعت کمپرسور بوده که سبب حداکثر راحتی  با حداقل هزینه خواهد شد. توجه داشته باشید که استارت اولیه باعث ایجاد استهلاک در سیستم می گردد. به همین دلیل در کولرگازی های معمولی زمان استارت اولیه نسبت به کولر گازی های اینورتر بیشتر می باشد. و همین امر سبب بالا رفتن هزینه برق خواهد شد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب کولر گازی اینورتر خواهیم پرداخت:

معایب کولر گازی اینورتر

قیمت بالا

در مقایسه با کولر اسپلیت معمولی، کولر گازی اینورتر کمی گران است زیرا دارای ویژگی های منحصر به فرد است. با این حال، شما می توانید این را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

هزینه تعمیر بالا

معایب تهویه مطبوع اینورتر اما مهم ترین عاملی که باعث میشود کسانی که تجربه فنی بیشتری نسبت به عامه ی مردم دارند از خرید کولر گازی اینورتر صرفه نظر کنند. قیمت بالای کمپرسور دور متغیر که در کولر گازی های اینورتر میباشد و برد الکترونیکی که در کولر گازی های اینورتر به کار برده شده میباشد. اگر کولر گازی شما به هر دلیلی که میتواند آن دلیل رفتن برق باشد کیت اینورتر دستگاه شما بسوزد.

اول باید این مسئله ذکر شود که ابتدا باید به دنبال کیت اینورتر مدل دستگاه خود باشید اگر خوش شانس باشید آن را پیدا خواهید کرد. انحصار خدمات و قطعات توسط شرکت تولید کننده که اگر از شرکتی که خدمات پس از فروش مناسبی در ایران ندارد خریداری شود امکان روبرور شدن با مشکل برای تامین قطعات زیاد است.برای تعمیر این کولر گازی نیاز به تعمیرکاران متخصص بوده که علاوه بر تجربه نیاز به دانش فنی بالایی نیز هست و مسئله بعدی هزینه بالای قیمت کیت اینورتر میباشد.این دو مورد را برای کمپرسور نیز در نظر بگیرید که ابتدا باید آن را پیدا کرده و سپس هزینه ی بالا پرداخت نمایید.

زمان جبران پذیری هزینه اولیه

هزینه تهویه مطبوع اینورتر تقریباً 30 الی 35 درصد بیشتر از AC معمولی با است، ممکن است تا 5 یا 7 سال برای بازیابی هزینه اولیه اینورتر تهویه مطبوع زمان ببرد.

 

اختلال در صورت بروز مشکل

در کولر گازی اینورتر، کمپرسور با توجه به بار حرارتی فضا، سرعت خود را تنظیم می کند. در صورت وجود نشت دوره ای خنک کننده از فضا، کمپرسور با سرعت بیشتری کار می کند، بنابراین مصرف برق را افزایش می دهد.

چگونه مصرف انرژی کولر گازی اینورتر را کاهش دهیم؟

معایب تهویه مطبوع اینورتر اگر می خواهید هنگام استفاده از کولر گازی اینورتر در مصرف برق صرفه جویی کنید. می توانید دمای آن را به 25 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. زیرا در صورتی که اسپلیت اینورتر روی دمای بسیار کم قرار بگیرد باید به سختی کار کند تا به آن درجه تنظیم شده برسد. در نتیجه سبب افزایش مصرف برق می گردد. همچنین با عایق بندی اتاق دما را حفظ کنید. به عنوان مثال اگر در یا پنجره ها باز باشند گرما محیط بیرون وارد فضا می شود و سبب کاهش کارایی سیستم و افزایش مصرف برق خواهد شد. این نکته را نیز در نظر بگیرد که اتاق هایی که در معرض نور خورشید هستند نیز هنگام ظهر کارایی کمتری دارند و دستگاه باید برای خنک کردن هوا سخت تر کار کند.

عدم استقلال دما در اتاق های مجزا:

قابلیت کنترل دما در اتاق های مجزا به راحتی وجود ندارد. و معمولاً همه ی فضاها به دمایی یکسان می‌رسند. برای برطرف کردن این مشکل در واحدهای بزرگتر از 120 متر مربع بهتر است. یک داکت اسپلیت به سالن و هال و یک عدد به اتاق های خواب اختصاص یابد.

صدای فن:

یکی از مهمترین چالش های استفاده از داکت اسپلیت ها، شنیده شدن صدای فن هوادهی پنل نصب شده. در بالای سقف کاذب است. این موضوع خصوصاً زمانی بیشتر آشکار می‌گردد که از داکت اسپلیت های ظرفیت بالا برای متراژهای بالا استفاده گردد.

بیشتر بخوانید:مزایای تهویه مطبوع اینورتر

اشغال فضاهای سقف کاذب:

داکت اسپلیت معمولاً بالای سقف کاذب نصب شده و برای هوادهی به اتاق های مختلف نیازمند کانال کشی است. که این امر باعث اشغال فضاهای سقف کاذب می‌گردد. علاوه بر این برای بازگشت هوای دمیده شده به هر یک از اتاق ها، باید روی درب ورودی هر اتاق، دریچه (پادری) برای امکان خروج و برگشت هوای اتاق (در زمان بسته بودن درب اتاق) تعبیه شود.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *