مقایسه بخاری برقی با گازی

مقایسه بخاری برقی با گازی آبگرمکن یکی از تجهیزات گرمایشی است که برای تامین آب گرم یک واحد مسکونی و تجاری استفاده می شود. از نظر نوع انرژی مصرفی آبگرمکن ها عمدتاً در انواع برقی و گازسوز در مدل های دیواری و ایستاده تولید و عرضه می شوند. یکی از سوالاتی که در مقایسه، انتخاب و خرید آبگرمکن برقی و گازی مورد توجه قرار می گیرد این است که کدام یک از قیمت مناسب و بازده بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم با مقایسه آبگرمکن برقی و گازی با ویژگی های هر کدام بیشتر آشنا شویم، لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع آبگرمکن گازی

برای درک بهتر مقایسه آبگرمکن برقی و گازی ابتدا به توضیح مختصری از ویژگی های منحصر به فرد هر یک می پردازیم. آبگرمکن های گازی ایستاده با استفاده از گاز شهری کار می کنند و کنترل جریان گاز و دمای آب در آنها به عهده ترموستات می باشد. دود حاصل از احتراق شعله قرار داده شده در زیر مخزن آبگرمکن های گازی ایستاده توسط دودکش به خارج از محیط هدایت می شود. برای گرم کردن آب در آبگرمکن های گازی ایستاده باید کل مخزن آبگرمکن گرم شود که این امر باعث فرسودگی بدنه آبگرمکن در طولانی مدت و کاهش طول عمر آن می شود. گازی عمدتاً ایستاده با مخزن تولید می شوند.

مقایسه بخاری برقی با گازی گازی دیواری بدون مخزن هستند، ابعاد کوچک تری نسبت به مدل های ایستاده دارند و فضای کمتری را اشغال می کنند، به همین دلیل آبگرمکن های گازی دیواری گزینه مناسبی برای استفاده در آپارتمان ها هستند. آبگرمکن های دیواری که به آبگرمکن های فوری نیز معروف هستند، بلافاصله پس از بازکردن شیر آب گرم، آب گرم مورد نیاز را تامین می کنند. یکی از بهترین برندهای آبگرمکن دیواری گازسوز در ایران شرکت بوتان می باشد که محصولات خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور عرضه می کند. آبگرمکن های بوتان مجهز به سیستم یونیزاسیون یا جرقه زنی هستند. همزمان با باز شدن شیر آب گرم، جرقه زن مشعل آبگرمکن گازی را روشن کرده و آب گرم مورد نیاز را تامین می کند.

انواع آبگرمکن برقی

آبگرمکن های برقی (با مخزن) دارای دو المنت گرمایشی در بالا و پایین مخزن هستند که هر کدام به ترموستات متصل و کنترل می شوند. ترموستات هایی که به دیواره مخزن آبگرمکن برقی متصل می شوند و دمای آب مخزن را تشخیص می دهند، با کاهش دمای آب داخل مخزن، المنت های گرمایشی را روشن می کنند و زمانی که آب به دمای مطلوب رسید، آن ها را خاموش می کنند.

آبگرمکن های برقی دیواری (بدون مخزن) دارای سنسور جریان آب هستند که با باز کردن شیر آب گرم فعال می شود، سپس المنت های حرارتی تعبیه شده آب را گرم می کنند و این روند تا زمانی ادامه می یابد که سنسور جریان آب تشخیص دهد که جریان آب جریان دارد. متوقف شده است. شیر آب گرم بسته است) به کار خود ادامه می دهد. با توجه به اینکه آبگرمکن برقی بدون مخزن فقط گاهی مانند مدل مخزن دار روشن است و به طور مداوم آب گرم تولید نمی کند، مصرف برق را حدود 30 تا 50 درصد کاهش داده و در مصرف برق صرفه جویی می کند.

مقایسه آبگرمکن های برقی و گازی از نظر کاربری

مقایسه بخاری برقی با گازی با توجه به فراوانی گاز طبیعی و هزینه کم مصرف گاز در کشور. استفاده از آبگرمکن گازی مقرون به صرفه تر است. اما در موارد زیر که دسترسی یا استفاده از گاز شهری وجود ندارد. از آبگرمکن برقی استفاده می کنیم:

ویلاهای خارج از شهر به دلیل دوری. از شهر نیازمند دسترسی به گاز شهری هستند.
مناطقی مانند روستاهای دور افتاده نیاز به سیستم لوله کشی گاز دارند.
برای محیط هایی که امکان جابجایی آبگرمکن در آینده وجود دارد. و یا امکان اتصال به گاز شهری وجود ندارد (مانند گاراژهای سیار).
محیط هایی که به آلاینده های ناشی از احتراق گاز حساس هستند.

مقایسه نکات ایمنی نصب و نگهداری آبگرمکن برقی و گازی

آبگرمکن های گازی برای تامین سوخت مورد نیاز خود به لوله کشی گاز نیاز دارند. و برای تخلیه دود حاصل از فرآیند احتراق به دودکش و سیستم تهویه نیاز دارند. همچنین کلیه لوله های گاز باید به صورت دوره ای بررسی شوند تا از نشت گاز جلوگیری شود. اما آبگرمکن های برقی به این زیرساخت ها نیاز ندارند. بنابراین راه اندازی آبگرمکن برقی آسان است. به همین دلیل هزینه نصب و نگهداری آبگرمکن برقی کمتر از آبگرمکن گازی است. با استفاده از آبگرمکن های برقی، مجتمع های مسکونی و به ویژه منازل کوچک می توان. از خطرات گازگرفتگی و خفگی ناشی از احتراق ناقص گاز جلوگیری کرد.

چند نکته مهم:

وقتی آب دستگاه قطع است. هرگز آبگرمکن را به برق وصل نکنید.
توجه داشته باشید که اگر آب از آبگرمکن برقی چکه می کند. به دلیل نقص در سیستم است.
برای نصب آبگرمکن برقی استفاده از شیر اطمینان و شیر تخلیه برای کمک به ایمنی دستگاه در مواقع ضروری ضروری است.
از آنجایی که این نوع آبگرمکن برقی است. باید در جایی نصب شود که اتصال به زمین وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت کولر گازی و کولر ابی

مقایسه مصرف انرژی و راندمان آبگرمکن های برقی و گازی

یکی از مهم ترین تفاوت های آبگرمکن برقی و گازی صرفه جویی در مصرف سوخت است. راندمان آبگرمکن های برقی بیشتر از نوع گازی آن است. از آنجایی که آبگرمکن های گازی همراه با تخلیه دود ناشی از احتراق گاز مقداری گرما آزاد می کنند. این در حالی است که آبگرمکن های برقی از تمام انرژی دریافتی برای انرژی گرمایی و گرمایش آب استفاده می کنند. اما از طرفی سرعت گرمایش آب در آبگرمکن های گازی از انواع برقی این دستگاه بیشتر است. بنابراین آبگرمکن های گازی نسبت. به آبگرمکن های برقی آب بیشتری را گرم می کنند. به همین دلیل آبگرمکن گازی بیشتر برای خانواده های پرجمعیتی که نیاز به آب گرم بیشتری دارند مناسب است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *