نحوه استفاده از شومینه

نحوه استفاده از شومینه شومینه گازی رایجترین نوع شومینه است. که در ایران مورد استفاده قرار میگرد. شومینه ی گازی بصورت کارخانه ای یا بنایی طراحی و اجرا می شود. در استفاده و بهره برداری از شومینه نکات زیر را منطبق بر مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان در نظر داشته باشید!

۱- شومینه گازی نباید به عنوان تنها وسيله گرم کننده اتاق استفاده شود.

۲- شومینه گازی باید چنان ساخته و نصب شود. که کف اجاق آن به طور مشخص و آشکار جدا از کف اتاق باشد.

۳- شومینه گازی باید مجهز به کنترل اطمینان وجود شعله باشد. تا در صورت از کار افتادن شمعک و روشن نشدن شومینه و یا خاموش شدن شعله اصلی، جریان گاز ورودی به شومینه را به طور خودکار قطع کند.

۴- شومینه گازی باید مجهز به دمپر دستی تنظیم سطح مقطع دهانه خروجی دود به دودکش باشد. تا بتوان سطح خروجی دود را تنظیم کرد.

۵- در صورت تعبیه شومینه گازی در محفظه ساختمانی، دریچه های ورودی هوا و دسترسی و پانل های روی دستگاه باید، برای تعمیرات و سرویس دوره ای، به آسانی بازشدنی و برداشتنی باشند.

۶- شومینه گازی باید مجهز به شیر قطع و وصل دستی ورود گاز باشد. این شیر باید در خارج از اجاق دستگاه و نزدیک به آن و در اتاق نصب شومینه قرار گیرد.

اجزای شومینه گازی

شومینه گازی اجزایی دارد که در این قسمت به توضیحاتی درباره این اجزا پرداخته ایم.

  • لوله اصلی شومینه
  • مشعل شومینه
  • لوله شمعک شومینه
  • مجموعه فندک شومینه
  • هیزم شومینه
  • ترموکوپل شومینه
  • شیرکنترل شومینه
  • واسطه برنجی های شومینه
  • منقل شومینه

لوله اصلی شومینه

نحوه استفاده از شومینه وظیفه لوله اصلی شومینه گازی رساندن گاز به مشعل است. اگر در قسمت اتصال شیر کنترل به لوله اصلی و لوله اصلی شومینه به مشعل شومینه نهایت دقت نشود باعث نشتی گاز و خسارات جبران ناپذیر میشود.

مشعل شومینه

در شومینه های گاز سوز بنا به صلاحدید تکنسین و ابعاد و خروجی شومینه از مشعلهای مختلفی میتوان استفاده کرد. انواع مشعل های شومینه عبارتند از: 1) مشعل 9سوراخ چدنی  2)مشعلهای استیل 3)مشعلهای استیل دوبل 4)مشعلهای خطی 5)مشعل کوره ای و مدلهای قدیمی تر که دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرند.

لوله شمعک شومینه

وظیفه لوله شمعک شومینه رساندن گاز به پایه پیلوت شومینه یا (شمعک شومینه) میباشد همانطور که در مورد لوله اصلی شومینه گفته شد در اتصالات شومینه گازی باید نهایت دقت انجام شود چون نشتی گاز باعث ایجاد خسارات مالی و جانی میشود.

مجموعه فندک شومینه

مجموعه فندک شومینه متشکل از شمعک، چینی جرقه زن و ترموکوپل شومینه است که به صلاحدید تکنسین در جلو یا کنار مشعل قرار میگیرد.

هیزم شومینه

هیزم شومینه علاوه بر زیبایی، نقش گرمایش محیط را نیز بر عهده دارد. شومینه وقتی توسط مشعل شومینه حرارت دیده و قرمز میشود گرمای خود را به محیط میدهد و باعث گرمایش منزل شما میشود.

هیزم شومینه یکی از اجزای بسیار مهم در شومینه گازی میباشد. زیرا اگر خرد شوند جلوی خروجی مشعل را میگیرد و باعث ورود مونو اکسید کربن به محیط خانه شما میشود. پس در تعویض به موقع هیزم شومینه نهایت دقت را انجام دهید تا هم انرژی مصرفی شما هدر رفت نداشته باشد، هم از ورود مونو اکسید کربن به خانه و خسارات بعدی جلوگیری نماید.

طریقه چیدمان هیزم شومینه نیز بسیار مهم است. اگر شما هیزم ها را به گونه ای بچینید که جلوی خروجیهای مشعل شومینه را بگیرند مونو اکسید کربن وارد منزل شما میشود و دچار مشکل میشوید.

وظیفه ترموکوپل شومینه گازی چیست؟

هرگاه دو فلز غیر همجنس از یکطرف به هم متصل باشند. و قسمت اتصال را حرارت بدهیم دو سر آزاد طرف دیگر آنها تولید الکتریسیته میکند. در شیر کنترل محل اتصال دو فلز ترموکوپل توسط شمعک (پیلوت) گرم میشود انتهای دیگر ترموکوپل شومینه به بوبین شومینه متصل میشود. جریان تولیدی باعث میدان مغناطیسی در بوبین شده و هسته بوبین را به حالت جذب نگه میدارد در صورتیکه شمعک به هر دلیلی خاموش شود سر ترموکوپل شومینه خنک شده. و با فرمان به بوبین شومینه باعث قطع گاز میشود.

علت خاموش شدن شمعک شومینه

شمعک شومینه در واقع فرمان دهنده به ترموکوپل شومینه و سپس به بوبین شومینه و در نهایت به شیر کنترل شومینه میباشد. به این صورت که اگر بنا به هر دلیلی شعله شمعک خاموش شود. پس از چند ثانیه ترموکوپل شومینه خنک شده. و فرمان قطع گاز به مشعل شومینه را میدهد.

مدل های شومینه گازی

شومینه گازی دارای مدلهای مختلفی است:

شومینه گازی آماده : شومینه آماده موجود در فروشگاه الو گرما که متشکل از منقل شومینه ، مشعل شومینه، ترموکوپل شومینه، لوله شمعک شومینه، پایه پیلوت (شمعک شومینه)، شیر کنترل و لوله اصلی شومینه است.

قیمت شومینه آماده نسبت به شومینه چدنی بسیار پایینتر است به این دلیل که منقل شومینه آماده از جنس آهن و فرفوژه میباشد و همچنین اتصالات کوتاه وارزانتر میباشد و نصب شومینه آماده نسبت به شومینه چدنی بسیار ساده تر میباشد.

روش نصب ترموکوپل شومینه

ترموکوپل شومینه از یکسو به قسمت انتهایی شیر کنترل شومینه و سر بوبین شومینه بسته میشود. و سر دیگر آن در قسمت مجموعه فندک به پایه پیلوت متصل میشود.

سر ترموکوپل شومینه در قسمت مجموعه فندک شومینه دقیقا باید وسط شعله شمعک شومینه قرار بگیرد. تا بصورت درست کار کند.

بیشتر بخوانید: شومینه چیست

تست سالم بودن ترموکوپل شومینه

نحوه استفاده از شومینه تست سالم بودن ترموکوپل شومینه و بوبین شومینه بدین صورتست. که اگر شما قسمت انتهایی ترموکوپل شومینه را به بوبین شومینه ای که سالم باشد وصل نمایید. و سر دیگر ترموکوپل شومینه را حرارت دهیم. پس از چند ثانیه قسمت انتهایی بوبین را به داخل فشار دهیم. باید به حالت جذب بماند. البته اتصال بدنه ترموکوپل شومینه و بوبین شومینه را نیز باید بر قرار کنیم.

مواردی که در قسمت دودکش شومینه باید بررسی شوند. 1)مسدود نبودن مجرای دودکش. 2)قطر دودکش ساختمان نباید کمتر از قطر خروجی شومینه باشد. 3)حتما از کلاهک استاندارد (اچ) استفاده شده باشد. 4)دودکش باید دارای ارتفاع لازم باشد.

در خروجی شومینه وسیله ای بنام دمپر وجود دارد. که با تنظیم آن خروجی گازهای حاصل از احتراق را تنظیم میکند. که معمولا بوسیله زنجیری که به آن متصل است. تنظیم میشود. به باز بودن دمپر در موقع استفاده از شومینه حتما توجه نمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *