نحوه استفاده صحیح از اسپلیت یا کولر گازی

راهنمای استفاده کولر گازی

نحوه استفاده صحیح از اسپلیت یا کولر گازی همانطور که می‌دانید کولرهای گازی، گرمای محیط و گرمای تولید شده. توسط لوازم خانگی را مدیریت می‌کنند. گرماهای تولیدی توسط بدن انسان، وسایل رایانه‌ای و سایر تجهیزات خانه از قهوه‌ساز به عنوان وسیله‌ای کوچک در آشپزخانه گرفته تا تلویزیون و… گرما تولید می‌کنند. و کولرهای گازی به کمک ما آمده‌اند. تا این گرما را مدیریت کنند.

کولرهای گازی نه تنها سطح مناسب رطوبت و دما را حفظ می‌کنند. بلکه کیفیت هوا را نیز بهبود می‌بخشند. کولرهای گازی هوا را به صورت تصفیه شده. و تمیز در فضای زندگی و کار شما گردش می‌دهند. این هوای پاک عاری از هرگونه ذرات آلوده‌ی بیرونی، عاری از گرد و غبار اضافی و حتی عاری از باکتری است.

هوای فیلتر شده. فضای سالم و تمیزتر ایجاد می‌کند. محیطی که نه تنها برای کودکان و خانواده‌ها بلکه برای محیط‌های کاری که تعداد زیادی از افراد ساعت‌های زیادی در روز با هم کار می‌کنند. ایده آل است. کولرهای گازی، کارایی افراد را به شدت افزایش می‌دهند. و با ایجاد تهویه‌ی مطبوع، شرایط جوی آرامی را ایجاد می‌کنند. تا هر فرد راحت‌تر و کارآمدتر به انجام امور روزمره بپردازد.

کولر گازی در کنار تمامی محاسنی که دارد. نیاز به مراقبت ویژه دارد. تا در اثر بی‌توجهی با مشکل مواجه نشود. سیستم تهویه‌ی محل زندگی یا محل کار تا وقتی فایده‌رسان، دلچسب و مطبوع است. که خللی در عملکرد آن به وجود نیاید. راهنمای استفاده کولر گازی پُر از نکته‌هایی است. که رعایت آن موجب می‌شود. خللی در عملکرد کولر گازی ایجاد نشود.

عملکرد کولر گازی چگونه است؟

اگر بخواهید با عملکرد کولر گازی بهتر آشنا شوید. خوب است بدانید چرخه‌ی سرمایش آن بر مبنای تراکم و انبساط گاز است. عملکرد خنک کردن و تهویه‌ی مطبوع محیط کار یا منزل شما در اصل با انتقال گرما سروکار دارد. هنگامی که گرما از بین برود. هوای سرد باقی می‌ماند و محیط خنک می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد بدانید. کولر گازی و یخچال به یک شکل، عملکرد خنک‌کنندگی را انجام می‌دهند. با این تفاوت که خنک‌کنندگی یخچال در یک محفظه‌ی عایق‌بندی شده. اتفاق می‌افتد. و کولر گازی، محیط را خنک می‌کند. و تهویه‌ی مناسب را برای مکان شما فراهم می‌سازد.

فرآیند تبخیر مایع، همان کاری است. که کولر گازی برای خنک کردن محیط از آن بهره می‌برد. کمپرسور، یکی از قطعات مهم کولر گازی است. که گاز خنک کننده‌ای معروف به گاز مبرد را فشرده می‌سازد و وارد کنداستور می‌کند و آنجاست که گاز خنک‌کننده، سرد و به مایع تبدیل می‌شود. وقتی این مایع از لوله‌ها گذر کند، فشار را کاهش می‌دهد. هنگام افت فشار، دمای جوش پایین می‌آید و موجب ایجاد گرمای مورد نیاز مایع می‌شود. وقتی ماده وارد اپراتور شود. گرمای داخل آن را می‌گیرد و هوا را خنک می‌کند.

 

نکات نگهداری صحیح از کولر گازی و اسپلیت

  • روش نصب کولر گازی
  • آموزش نصب کولر گازی
  • روش نصب اسپیلت
  • شارژ کردن کولر گازی
  • نصب یونیت داخلی و خارجی کولر گازی
  • روش نصب اسپیلت
  • عایق کاری کولر گازی

نحوه نصب کولر گازی

نحوه استفاده صحیح از اسپلیت یا کولر گازی اگر دستگاه سرمایشی و گرمایشی شما سقفی باشد. باید حتما دقت کنید که دستگاه را در فاصله مناسبی از زمین نصب کنید. در غیر این صورت تبادل حرارتی یا سرمایشی و گرمایشی به خوبی انجام نمی شود. و هوای خنک و یا گرم به خوبی در محیط توزیع نمی شود.

توجه کنید که بایستی با توجه به دمای اتاق دمای دستگاه را تنظیم کنید. با تنظیم نامناسب دما فشار زیادی به دستگاه وارد می شود که موجب استهلاک کولر گازی و کاهش راندمان در طولانی مدت می شود.

پنل های داخلی اسپلیت را نباید در محیطی که هوای گرم و یا مرطوب جریان دارد نصب کرد چرا که این کار موجب می شود از میزان برودت دستگاه کاسته شود. همچنین موجب تقطیر رطوبت داخل دستگاه می شود که ایجاد آب گرفتگی در دستگاه می کند. علاوه بر این برای این که در دراز مدت دستگاه بازدهی مناسبی داشته باشد باید از ورود هوا بیرون به داخل اتاق و خروج هوای خنک محیط به بیرون جلوگیری کنید.

شیوه نصب اسپیلت

در زمان نصب دستگاه اسپیلت دقت کنید تا ذرات ریز یا گرد و غبار محیط اطراف وارد لوله های مبرد دستگاه نشود، زیرا این ذرات موجب می شوند تا لوله دچار گرفتگی شده و کمپرسور دستگاه دچار آسیب شود و حتی امکان دارد موجب شود کمپرسور نیاز به تعویض داشته باشد و از طول عمر مفید آن کاسته شود.

در صورتی که سر لوله دستگاه باز باشد بایستی حتما آن را با یک درپوشی ببندید تا این ذرات وارد لوله دستگاه نشوند. علاوه بر این امکان دارد درون لوله های دستگاه هنگامی که به تازگی آن را خریداری کرده اید، گرد و خاک یا ذرات ریزی وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است لوله های دستگاه را بعد از خرید با استفاده از گاز ازت تمیز کنید تا از وجود ذرات احتمالی پاک شود.

علاوه بر محافظت لوله های دستگاه از گرد و غبار باید مراقب باشید تا آب داخل سیستم داخلی دستگاه و لوله های مبرد نشود. با وارد شدن اب به لوله مبرد لوله مویین بسته می شود و در نهایت کمپرسور دستگاه آسیب می بیند. علاوه بر این اگر سر لوله باز باشد بایستی از ورود آب به درون آن جلوگیری شود. بهتر است از نصب دستگاه در هوای بارانی خود داری کنید زیرا امکان دارد قطرات باران وارد لوله شود.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب رادیاتور

در زمان نصب کولر گازی اسپلیت جهت جلوگیری از ورود هوا به داخل دستگاه، وقتی درپوش را باز می کنید بلافاصله به دستگاه متصل کنید زیرا با ورود هوا و رطوبت به داخل دستگاه فشار درون سیستم غیر طبیعی می شود و همچنین این کار ممکن است موجب ایجاد اسید در سیستم شود که ادامه این روند در دراز مدت موجب آسیب به کمپرسور دستگاه می شود.

نصب دستگاه داخلی و بیرونی کولر گازی

یونیت داخلی و بیرونی  کولر گازی نباید در ارتفاع غیر استاندارد وغیر معمولی از سطح نصب شود. زیرا در این صورت کمپرسور دستگاه در یونیت داخلی دچار روغن گرفتگی می شود و بازگشت دوباره آن به پنل خارجی موجب آسیب دیدن کمپرسور و کاهش طول عمر آن می شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *