نحوه انتخاب فن کویل

انواع محاسبه ظرفیت فن کویل برای محیط

نحوه انتخاب فن کویل فن کویل دستگاهی است. که در سیستم تهویه مطبوع برای سرمایش یا گرمایش به‌کار می‌رود. از این دستگاه در مکان‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های مسکونی. اداری و تجاری استفاده می‌شود. فن کویل‌ها به دلیل استفاده آسان. عدم نیاز به کانال‌کشی اضافی. فضای اشغال شده. کم و تنظیم دمای هر اتاق به صورت مجزا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب فن‌کویل مناسب برای یک مکان، ظرفیت فن کویل است. در این مقاله، ابتدا آشنایی مختصری با فن کویل و انواع آن پیدا می‌کنیم. و سپس نحوه‌ی محاسبه ظرفیت فن کویل توضیح داده. می‌شود. ظرفیت فن کویل معمولاً به دو روش دقیق و تخمینی قابل محاسبه است.

انواع فن کویل و تاثیر در محاسبه ظرفیت آن

زمینی
سقفی (کابینت‌دار و بدون کابینت)
کانالی (توکار، روکار و روکار ایستاده)
از سوی دیگر، فن کویل‌ها با توجه به شیوه نصب نیز به دو دسته توکار و روکار تقسیم می‌شوند.

آشنایی مختصر با فن کویل و انواع آن

فن کویل (FCU) شامل یک فن است که هوا را در یک محیط بسته به داخل واحد می‌کشد و سپس آن را به داخل سیم‌پیچ (کویل) خنک‌کننده یا گرم‌کننده می‌دمد. FCU‌ها دارای یک کویل آب سرد و یک کویل آب گرم هستند. آب سرد از چیلر واقع در واحد مرکزی و آب گرم از بولر تامین می‌شود. در نهایت، هوای خارج شده از فن کویل یا سردتر یا گرم‌تر از قبل است. البته باید بیان کرد که فن کویل‌ها نیز مانند سایر تجهیزات و تاسیسات ساختمانی دارای مزایا و معایبی هستند که پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه کامل مزایا و معایب آن به مقاله مزایا و معایب فن کویل مراجعه فرمایید.

از فن کویل‌ها در برخی از ساختمان‌های اداری، ساختمان آپارتمانی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید و به طور کلی در فضاهای کوچک بدون تهویه مناسب استفاده می‌شوند. با این وجود، فن کویل‌ها در ساختمان‌های بزرگ در کنار سایر سیستم‌های تهویه مطبوع از قبیل سیستم‌های HVAC به‌کار می‌روند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به صفحه “فن کویل”  مراجعه فرمایید.

انتخاب فن کویل از روی کاتالوگ

نحوه انتخاب فن کویل قبل از انتخاب فن کویل از روی کاتالوگ. باید ظرفیت مورد نیاز ساختمان و حجم هوادهی. هر دستگاه محاسبه گردد. حجم هوادهی هر دستگاه بر حسب CFM در سه حالت مختلف H , M , L برای هر مدل بیان شده است. H مخفف کلمه High speed (سرعت بالا)، حرف M مخفف Medium (سرعت متوسط) و حرف L مخفف Low (سرعت کم) است. و کارکرد فن دستگاه. را در سه سرعت مختلف (سه دور مختلف) نشان می دهد. ظرفیت سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز تعیین شده. برای ساختمان مورد نظر باید. با ظرفیت هوادهی فن کویل در حالت H مطابقت داشته باشد.

چرا باید ظرفیت فن کویل موردنیاز خود را اندازه‌گیری کنیم؟

همانطور که گفته شد. ظرفیت فن کویل نقش بسیار مهمی. در انتخاب آن با توجه به فضای مورد نظر دارد. به عبارت دیگر. انتخاب فن کویلی با ظرفیت کمتر از مقدار مورد نظر هیچ گونه فایده‌ای نخواهد داشت. و فن کویل نمی‌تواند دمای محیط را به نقطه مطبوع برساند. از سوی دیگر. اگر فن کویلی با ظرفیت بیشتر از حد نیاز برای یک محیط انتخاب شود. مصرف‌کننده صرفاً متحمل هزینه زیادی شده است. همچنین، فن کویل بزرگ، فضای بیشتری از محیط را نیز اشغال می‌کند. به همین دلیل است. که محاسبه ظرفیت فن کویل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
نحوه انتخاب فن کویل محاسبه ظرفیت فن کویل در حین سادگی بسیار زمان‌بر است. در این محاسبه، پارامترهایی از قبیل. ارتفاع از سطح دریا، دمای هوای ورودی، دمای هوای خروجی، دمای آب ورودی، دمای آب خروجی. رطوبت نسبی محیط و غیره تاثیرگذار هستند. در ادامه، دو روش دقیق و تخمینی برای اندازه‌گیری ظرفیت فن کویل توضیح داده می‌شود.

چند نکته مهم در انتخاب  و محاسبه ظرفیت فن کویل

 

اولا فن کویل همیشه در حالت سرمایش انتخاب کنید یعنی محاسبات بار براساس سرمایش باشد نه گرمایش

دوما ؛ فن کویل نه فشار مثبته نه فشار منفی ، فشار استاتیکی فن کویل صفر است. یعنی هوا را هم میزند . یعنی مقداری باید از هوای بیرون که از درزها وارد اتاق می شود. را به عنوان میکس هوای برگشتی و هوای تازه در بار فن کویل لحاظ کنیم ، در واقع باید یک Q  دیگر بنام Q fa  به بار حرارتی کل اضافه کنیم

سوما ؛ فن کویل را از روی کاتالوگ در حالت دور متوسط انتخاب کنید. زیرا در حالت دور تند  اختلاف دمای رفت برگشت زیاد شده و راندمان چیلر کاهش می یابد

چهارما ؛ دمای آب روردی به فن کویل معمولا 46 درجه فارینهایت معادل 7 درجه در نظر بگیرید. و با 46 درجه فارینهایت از روی کاتالوگ فن کویل سایز کنید.

پنجما ؛ در کاتالوگ فن کویل دو بار Sensible  و total  داریم. که یاید بار total  را ظرفیت حرارتی فن کویل بدانیم.

بیشتر بخوانید: پمپ تصفیه استخر و نحوه عمکرد آن

روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل

در روش دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل، ابتدا بار برودتی محاسبه می‌شود. محاسبه بار برودتی خود یک مبحث بسیار گسترده است که باید در مقاله جداگانه‌ای به آن پرداخته شود. بار برودتی معمولاً بر اساس دو واحد اندازه‌گیری وات یا BTU بر ساعت بیان می‌شود. به کمک رابطه‌ی زیر می‌توان این دو واحد را به هم تبدیل کرد:
KW=3412.14 BTU/hr
به طور معمول، بار برودتی توسط مهندسین مشاور و پیمانکاران محاسبه دقیق می‌شود.
با فرض داشتن بار برودتی می‌توان ظرفیت فن کویل از فرمول زیر به دست آورد:
Q=m.C.⧍T
در این رابطه:
Q بار برودتی بر حسب BTU در دقیقه است؛
M دبی جریان هوا یا ظرفیت هوادهی فن کویل بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (cfm) است؛
C گرمای ویژه هوا در فشار ثابت است
T⧍ اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی بر حسب درجه فارنهایت است.
در نتیجه، مقدار cfm با توجه به فرمول فوق به صورت زیر قابل محاسبه خواهد بود:
M (cfm) = Q/(C.⧍T)
در این فرمول، مقدار C برابر با 0/018 فرض می‌شود. T⧍ نیز بسته به دمای و جغرافیای منطقه متغیر است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *