نحوه عملکرد سختی گیر آب

نحوه عملکرد سختی گیر آب

سختی گیر آب

سختی گیر آب از دسته تجهیزات کاربردی در کم کردن املاح  موجود در آب می باشند که در انواع خاصی و همینطور الکترونیکی، رزینی  و نیمه اتوماتیک با منبع فلزی و فایبرگلاس تولید میشوند. این نوع دستگاه که درتصفیه آب کاربرد بسیار مهمی پیدا کرده است، در ظرفیت مجود طراحی و ساخته شده است و در سختی گرفتن  آب و حذف کلسیم خیلی خوب کارمی کند.یک گروهی به اسم صنعتی 7؛ تولید کننده دستگاه رزینی(سختی گیر) اتوماتیک و همینطور نیمه آب.

سختی گیر آب چیست؟

آب از سختی گیر آب عبور می کند، مواد معدنی آب سخت توسط سیستم فیلتر شده و آب نرم در لوله کشی جریان می یابد.

بر خلاف آب سخت، آب نرم رسوب نامحلول تشکیل نمی دهد، در لوله ها و مخازن رسوب نمی کند یا با پاک کننده هایی مانند صابون تداخل ایجاد نمی نماید.

آبی سخت از عملکرد وسایلی مثل لباسشویی هم تحت تأثیر قرار داده است. به خاطر وجود رسوب، حتماً نیاز به استفاده در لباسشویی افزایش پیدا کرده و حتی از براق شدن ظرف  شسته شده با ماشین ظرفشویی مانع می شود.

احساس خارش سر و همینطور ریزش مو، از دیگر اشکالاتی است که آب سخت به دنبال آن است.

پس استفاده از سختی گیر آب در اکثر از صنایع و حتی خانه بسیار ضروری و مهم است.

 

سختی گیر فایبرگلاس

ورق های فایبرگلاس که ترکیبی از الیاف شیشه، اپوکسی و ونیل استر می باشند با قرار گرفتن بر روی لایه ای مقاوم از مواد پلی تیلن سطحی کاملا مقاوم در برابر فضار و ضربه و خوردگی را بوجود می آورند. از ویژگی ها وکاربرد نکات مثبت ان می توان به مقاومت در برابر خوردگی با مواد های اکسیده موجود در آب هم اشاره نمود.

در کل، سختی گیر اب فایبرگلاس به  همان اندازه دستگاه با بدنه فلزی در مقابل فشار زیاد و ضربه شدید و به خاطر همین که بیشتر در مجتمع  مسکونی کاربردو فایده دارند. به غیر از این، استفاده از

ورق فایبرگلاس در تولیدات این دستگاه باعث می شود تا در مقابل یخ زدگی  مقاومت بالا  و خوبی نداشته و کاهش دمای زیاد باعث ترکیدن بدنه شود.

سختی گیر فلزی

جنس این گروه از دستگاه ها بر اساس کاربرد و میزان آب ورودی به آنها در هر سیکل تعیین می گردد، به طوریکه هر چه وزن آب ورودی بیشتر باشد، لازم است برای بدنه دستگاه مقاومت بالاتری در نظر گرفت. در محیط های صنعتی و تصفیه خانه های بزرگ که از سختی گیرهای عمودی و افقی با اندازه و ابعاد زیاد استفاده میشود، دستگاه هایی انتخاب میشوند که بدنه آنها تماما از فلز باشد. لازم به ذکر است، در صورت عدم استفاده از رنگ های مخصوص بدنه این دستگاه به سرعت دچار خوردگی و زنگ زدگی میشود که یک نقط منفی برای آن به شمار می رود.

سختی گیر اب در طراحی سختی گیر آب و توجه به فرآیندها و روشی که  برای جدا سازی املاح و  به کار برده میشود، نوع این دستگاه ها تعیین می شود. هر کدام از این دستگاه ها روش بسیار مختلفی را برای حذف کردن سختی آب به کار می برند. به عنوان مثال برخی برای حذف کلسیم و سدیم از مواد شیمیایی استفاده می کنند و برخی آنها را به املاح سدیم تبدیل می کنند. در اکثر دستگاه ها از انواع و روش های مغناطیسی استفاده می کنند و تا حد بسیار زیادی می توان با در نظر گرفتن  سختی آب موثر باشد و در بعضی نیز از روش ترکیبی استفاده می شوند.

از روش های پیش رو پیدا کردن اب نرم و از حذف املاح  با توجه به میزان املاح انواع انها و همچنین صنعتی که از آب نرم استفاده می کند در حال تغییر می باشد. به طور کامل دستگاه سختی گیر آب را می توان بر اساس روش کارکرد و عملکرد به چندین گروه کلی تقسیم بندی نمود که عبارتند از:

  • سختی گیر رزینی
  • سختی گیر مغناطیسی
  • اسمز معکوس
  • الکترونیکی
  • فیلتر کربنی
سختی گیر رزینی

از روشهای متداول سختی زدایی استفاده از دستگاههای سختی گیر رزینی می باشد. دستگاه شامل یک استوانه فلزی است. که در داخل آن ماده سختی زدا (رزین تبادل یونی) قرار گرفته است زرین  مذکور می توانند. یون سدیم را با یون کلسیم و منیزیم در آب مبادله نموده و جایگزین آنها نماید . راه اندازی ، بهره برداری و تجدید بار دستگاه می تواند به صورت دستی و نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیکی انجام گیرد. دستگاه‌های سختی‌ گیر رزینی مورد استفاده در تصفیه آب، بیشتر به صورت استوانه فلزی هستند، که در داخل آن، ذرات رزین قرار می‌‌گیرد.

کاربرد زرین وسختی گیرآب و حذف سختی آن در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می باشد. که هر یک دارای ویژگی های خاصی هستند. از جمله تفاوت های موجود در آنها شیوه تمیز کردن دستگاه می باشد. در سختی گیر تمام اتوماتیک فرآیند شستشو که در اغلب مواقع بک واش می باشد، بدون نیاز به دخالت اپراتور و انسان، به صورت خودکار انجام میشود و رزین ها مجدد احیا می گردند. در مقابل، برای تمیز کردن رزین ها در نوع سختی گیر نیمه اتوماتیک، اپراتور این فرآیند را انجام می دهد.

 

قیمت سختی گیر

دستگاه های سختی گیر آب با توجه به نوع آنها، ظرفیت، متریال و مواد به کار رفته در ساخت قطعات مختلف موجود. در آنها دارای قیمت های متفاوتی می باشند. به منطور اطلاع از قیمت سختی گیر آب تولید شده. توسط مجموعه صنعتی هفت می توانید از راه های ارتباطی فروشگاه اینترنتی تاسیسات کلاب استفاده کنید. لازم به ذکر است که علاوه بر ارائه قیمت، کارشناسان این مجموعه مشاوره های لازم برای انتخاب و خرید کاملا متناسب با محیط مورد استفاده را ارائه خواهند داد.

  • قیمت سختی گیر رزینی
  • قیمت سختی گیر موتورخانه
  • قیمت سختی گیر آب صنعتی
  • قیمت سختی گیر اتوماتیک
  • قیمت سختی گیر آب خانگی

 

استانداردهای مورد استفاده در طراحی سختی گیر

بدنه سختی گیر از مخازن فلزی یا فایبرگلاس ساخته میشود و در بخش های صنعتی بیشتر نوع فلزی کاربرد دارد. چون این مخازن مقاومت بالاتری داشته و طول عمر و کارایی آنه نیز بیشتر است. بر اساس استاندارد ASME تمام مخازن تحت فشار که برای این دستگاه ها استفاده میشود. باید در طراحی از نظر میزان ضخامت بدنه و حداقل و حداکثر تنشی که می توانند تحمل کنند و سایر فاکتورها در سطح مطلوبی قرار داشته باشند. بر همین اساس می توان استانداردهای مورد استفاده در طراحی سختی گیر را به صورت زیر بیان کرد:

  • استاندارد ASME-UG 23: این استاندارد حداقل و حداکثر میزان تنش مخزن را در شرایط محیطی مختلف تعیین می کند
  • استاندارد ASME-UG 27: میزان ضخامت بدنه مخزن که تحت فشار داخلی قرار دارد
  • استاندارد ASME-UG 28: میزان ضخامت بدنه مخزن که تخت فشار خارجی قرار دارد
  • استاندارد ASME-UG 29: میزان مقاومت حلقه ای مخزن تحت فشار داخلی
  • استاندارد ASME-UG 43: این استاندارد مربوط به اتصالات و نازل و بوشن به بدنه و پوسته مخزن می باشد
  • استاندارد ASME-UG 45: حداقل قطر نازل ها
بر اساس استانداردهای ارائه شده  ASME حداکثر تنش مجاز در اتصالات مخزان و بدنه سختی گیر از رابطه زیر محاسبه میشود:

P=(B/4) ((SuE)/Su,avg)

بر اساس این رابطه B نشان دهنده فشار پیوسته، E نشان دهنده ضریب تاثیر جوشکاری، SU حداقل تنش کششی و SU,avg مقدار تنش نرمال است.

علاوه بر ASME، استانداردهای جهانی دیگری نیز در طراحی مخازن تحت فشار مورد استفاده در سختی گیر کاربرد دارند. از جمله آنها می توان به استاندارد BS یا British standard اشاره نمود. بر اساس این استاندارد در طراحی و ساخت بدنه سختی گیر لازم است از BS EN 14015:2004 پیروی شود.

یگی دیگر از استانداردهای مهم در این زمینه، استاندارد API می باشد که توسط انستیتو نفت آمریکا رائه شده است. در بندهای مختلف این استاندارد میزان ضخامت بدنه مخزن و ارتفاع و قطر و وزن و تنش مجاز فلز مشخص شده اند. این استاندارد دارای 6 بند مجزا بوده و در تولید مخزن و بدنه سختی گیر و سایر تجهیزاتی که مخزان تحت فشار در آنها کاربرد دارد استفاده میشوند.

جهت مشاهده مطالب مفید و مرتبط اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *