نحوه کارکرد چیلر

نحوه کارکرد چیلر چیلرهای آب صنعتی در کاربردهای مختلفی استفاده می شوند. که در آن آب سرد یا مایع از طریق تجهیزات فرآیند به گردش در می آید. چیلرهای آبی که معمولاً برای خنک کردن محصولات و ماشین‌آلات استفاده می‌شوند. در بسیاری از کاربردهای مختلف از جمله قالب‌گیری تزریقی، برش ابزار و قالب، مواد غذایی و آشامیدنی، مواد شیمیایی، لیزر، ماشین ابزار، نیمه هادی‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

عملکرد چیلر صنعتی انتقال گرما از یک مکان (معمولاً تجهیزات یا محصول) به مکان دیگر (معمولاً هوای خارج از تأسیسات تولید) است. استفاده از آب یا محلول آب/گلیکول برای انتقال گرما به و از چیلر بسیار متداول است. که ممکن است. نیاز به داشتن مخزن و سیستم پمپاژ چیلر فرآیند داشته باشد. صرف نظر از صنعت و فرآیند شما، اطمینان از داشتن خنک کننده. کافی برای بهره وری و صرفه جویی در هزینه بسیار مهم است.

چرا از چیلر استفاده کنیم؟

هیچ فرآیند صنعتی، ماشین یا موتوری 100% کارآمد نیست و گرما رایج ترین محصول جانبی این ناکارآمدی ها است. اگر این گرما حذف نشود، به مرور زمان تجمع می یابد و باعث کاهش زمان تولید، خاموش شدن تجهیزات و حتی خرابی زودهنگام تجهیزات می شود. برای جلوگیری از این مسائل ضروری است که خنک کننده را در طراحی سیستم فرآیند صنعتی گنجانده شود.

استفاده از چیلر برای تامین سرمایش مزایای متعددی دارد. یک چیلر دما و فشار ثابتی را برای فرآیند صنعتی شما فراهم می کند. حذف متغیرهای دما و فشار، توسعه و بهینه‌سازی فرآیند را ساده می‌کند و محصول با بالاترین کیفیت را تضمین می‌کند. یک چیلر به جای یک سیستم بیهوده و تک گذر، آب خنک کننده را به گردش در می آورد. چرخش مجدد هزینه مصرف آب را به حداقل می رساند که می تواند گران و سازگار با محیط زیست باشد.

چیلر چگونه کار می کند؟

در اکثر کاربردهای خنک کننده فرآیند، یک سیستم پمپاژ آب خنک یا محلول آب/گلیکول را از چیلر به فرآیند به گردش در می آورد. این سیال خنک حرارت را از فرآیند خارج می کند و سیال گرم به چیلر باز می گردد. آب فرآیند وسیله ای است که گرما را از فرآیند به چیلر منتقل می کند.

چیلرهای فرآیندی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام مبرد هستند. نحوه کارکرد چیلر انواع مختلفی از مبرد و کاربردها بسته به دماهای مورد نیاز وجود دارد، اما همه آنها بر اساس اصل اولیه فشرده سازی و تغییر فاز مبرد از مایع به گاز و بازگشت به مایع کار می کنند. این فرآیند گرم کردن و خنک کردن مبرد و تبدیل آن از گاز به مایع و بازگشت دوباره، چرخه تبرید است.

نحوه کارکرد چیلر چرخه تبرید با یک مخلوط مایع/گاز کم فشار که وارد اواپراتور می شود شروع می شود. در اواپراتور، گرمای حاصل از آب فرآیند یا محلول آب/گلیکول، مبرد را به جوش می‌آورد که آن را از مایع کم فشار به گاز کم فشار تبدیل می‌کند. گاز کم فشار وارد کمپرسور می شود و در آنجا به گاز پرفشار فشرده می شود. گاز پرفشار وارد کندانسور می شود که در آن هوای محیط یا آب کندانسور حرارت را حذف می کند تا آن را به یک مایع پرفشار خنک کند. مایع پرفشار به سمت شیر ​​انبساط می رود، که کنترل می کند چه مقدار مبرد مایع وارد اواپراتور می شود و در نتیجه چرخه تبرید دوباره آغاز می شود.

اصول کار

چیلرهای صنعتی بر اساس اصول عملکرد زیر کار می کنند.

تغییر فاز: هنگامی که خنک‌کننده مایع گرم می‌شود، تغییر فاز به گاز تبدیل می‌شود و زمانی که خنک‌کننده گازی فوق‌سرد شود، دوباره به مایع تبدیل می‌شود.
جریان گرمایی: انرژی گرمایی همیشه از ناحیه ای با غلظت بالا به ناحیه ای با غلظت پایین تر جریان می یابد.
نقطه جوش: کاهش فشار روی یک مایع باعث کاهش نقطه جوش آن و افزایش فشار باعث افزایش نقطه جوش آن می شود.

بیشتر بخوانید: مزایای فن کویل

چیلر چگونه کار می کند؟

یک سیستم چیلر صنعتی با یکی از دو اصل عملیاتی هدایت می شود:

جذب حرارت
فشرده سازی بخار

چیلرهای جذب حرارت، مبدل‌های حرارتی را یکپارچه می‌کنند که گرما را از هر فرآیند مرتبط خارج می‌کند و آن‌ها را از بیرون پخش می‌کند. مبدل های حرارتی معمولاً از لوله های حاوی مایعات خنک کننده (هوا، آب یا مخلوطی از آب و مایعات دیگر) تشکیل شده اند.

چیلرهای تراکمی بخار با گردش مایع خنک کننده در لوله ها از طریق فرآیندهایی که نیاز به خنک کننده دارند، به یک اثر خنک کننده دست می یابند. این امر گرما را از هر فرآیند مرتبط به داخل خنک‌کننده می‌کشد، که سپس به یک سیستم مبرد منتقل می‌شود که سیال چیلر را خنک می‌کند و آن را برای یک چرخه جدید خنک‌کننده فرآیند آماده می‌کند.

چیلرها از چهار جزء ضروری تشکیل شده اند. یک اواپراتور، یک کمپرسور، یک کندانسور و یک واحد انبساط. علاوه بر این، هر سیستم چیلر حاوی یک مبرد است.

فرآیند با ورود مبرد کم فشار به اواپراتور شروع می شود. در داخل اواپراتور، مبرد چیلر گرم می شود و باعث می شود که آن را به گاز تبدیل کند. در مرحله بعد، مبرد گازی وارد کمپرسور می شود که فشار آن را افزایش می دهد.

مبرد پرفشار به سمت کندانسور می رود، که با استفاده از آب خنک کننده برج خنک کننده یا هوای محیط اطراف، گرما را دفع می کند و آن را به مایعی با فشار بالا متراکم می کند.  مبرد تغلیظ شده سپس به واحد انبساط می رود که دارای دریچه ای است که به عنوان یک دستگاه اندازه گیری برای محدود کردن جریان مبرد عمل می کند. با مبردهای جدید چیلر آشنا شوید.

در نتیجه، فشار مبرد را کاهش داده و فرآیند خنک‌سازی را دوباره آغاز می‌کند. کل فرآیند به عنوان چرخه تبرید شناخته می شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *