نحوه کار کردن فن کویل

همه چیز در مورد فن کویل های کانالی از نحوه کار آنها گرفته تا مزایا و معایب
فن کویل چیست؟

نحوه کار کردن فن کویل فن کویل یکی از پرطرفدارترین دستگاه های تهویه مطبوع می باشد که مانند هر دستگاه تهویه مطبوع دیگری هوای ورودی را گرفته و آن را تغییر داده و به محیط باز می گرداند. محدوده عملکرد فن کویل در گردش هوا و تنظیم دمای هوا تعریف شده است. این دستگاه به عنوان مبدل حرارتی هوای ورودی را گرفته و به سادگی دمای آن را تغییر داده و سپس با دمای جدید به محیط باز می گرداند. این عملکرد در انواع فن کویل ها حتی فن کویل های کانالی یکسان است. این عمل در فن کویل ها توسط کویل، فن، موتور، لوله های ورودی و خروجی آب سرد و گرم به داخل کویل و فیلتر هوا صورت می گیرد.

به این ترتیب آب سرد یا گرم از طریق پکیج، دیگ یا چیلر وارد لوله ها می شود تا وارد کویل ها شود. کویل های مسی یا لوله های پره دار که در چند ردیف خم شده و در کنار یکدیگر قرار می گیرند، محیطی را برای تبادل حرارت فراهم می کنند. در فصل سرد، آب گرم وارد لوله ها و سپس کویل ها می شود و کویل های مسی را گرم می کند. چرخش فن باعث می شود که هوا با این کویل ها در تماس باشد و گرما را تبادل کرده و در نهایت به دمای بالاتری برسد. این هوای گرم از فن کویل خارج شده و از طریق دریچه ها به اتاق مورد نظر هدایت می شود. در فصول گرم، همین اتفاق برعکس می‌افتد. آب سرد وارد کویل ها می شود، هوای گرم با کویل ها تماس پیدا می کند و دما کاهش می یابد.

فن کویل کانالی چیست؟

اکنون که با فن کویل و نحوه کار آن آشنا شدیم به سراغ فن کویل Ducted یکی از انواع فن کویل سقفی می رویم. داکت فن کویل ها مشابه فن کویل های دیگر مانند فن کویل سقفی سقفی یا فن کویل کانالی می باشد. بنابراین وقتی نام داکت ذکر می شود به معنای فن کویل است که در سقف و به صورت کار نصب می شود.

اما این دو ویژگی به چه معناست؟

اولین ویژگی که به محل نصب فن کویل برمی گردد به این معنی است که فن کویل کانالی در قسمت جلویی سقف نصب می شود بنابراین حجمی از فضای مفید اتاق را اشغال نمی کند. ویژگی دوم نیز به این معناست که داخل سقف قرار می گیرد و جز دریچه قسمتی از آن بیرون نیست. این باعث صرفه جویی مجدد در فضای روی فن کویل می شود.

به دلیل نصب داکت فن کویل که در جلوی سقف و در واقع روی دیوار در نزدیکترین نقطه به سقف قرار دارد باد از جهت مخالف می وزد. اما در هر صورت داکت فن کویل در دو نوع افقی و عمودی موجود می باشد.

به طور کلی می توان گفت

نحوه کار کردن فن کویل به طور کلی می توان گفت داکت فن کویل ها کولرهایی هستند که به صورت کاملا مخفی و دور از دید طراحی شده اند اما می توانند گرما و سرمای محیط را تامین کنند. آنها را می توان به عنوان فضاهای داخلی همه کاره و در عین حال آرام در نظر گرفت که برای فضاهایی مانند هتل ها ایده آل هستند. هر مسافر و مهمان یا به عبارتی هر اتاق می تواند دمای مخصوص به خود را داشته باشد. همچنین می توان آنها را با دقت بیشتری کنترل کرد و روی فن کویل های کانالی از راه دور استفاده کرد. به عنوان مثال، این فن کویل ها را می توان با کارت ورود مهمان فعال کرد یا با باز شدن پنجره های اتاق هتل خاموش شد.ویژگی ها و مزایای داکت

در قسمت قبل در مورد ویژگی های مربوط به نصب فن کویل صحبت کردیم. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا از فن کویل کانالی استفاده کنند. یعنی هر اتاق و فضایی با هر متراژ و ارتفاع سقفی می تواند از این فن کویل استفاده کند. بنابراین هر فضایی با هر کاربری اعم از مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و تفریحی می تواند از داکت فن برای تهویه مطبوع خود استفاده کند.
یکی دیگر از ویژگی های مثبت فن کویل داکت، قابلیت جداسازی هوای هر اتاق از اتاق دیگر است.
استفاده از فیلترهای مخصوص کاهش صدا و آلودگی صوتی از دیگر ویژگی های مثبت فن کویل های کانالی است.

خرید اقتصادی و مقرون به صرفه پنکه داکت کویت در کنار عمر مفید بالای آن از دیگر مزیت های آن است.
معایب فن کویل کانالی چیست؟

از معایب فن کویل می توان به عدم قابلیت تنظیم رطوبت و همچنین شاداب نکردن هوای ورودی اشاره کرد. هوایی که وارد فن کویل کانالی می شود، هوای مصرفی داخل اتاق است. این هوا با هوای تازه دیگر مخلوط نمی شود. این بدان معناست که فن کویل فقط هوای داخل اتاق را می مکد و هوای تازه را از جای دیگر نمی کشد. هوای اتاق در داکت فن کویل به دمای تنظیم شده می رسد، از فیلترها عبور می کند و دوباره با همان کیفیت هوای مصرف شده وارد اتاق می شود. به این ترتیب بارها و بارها از این هوای ساکن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: علت های گرم نشدن اب پکیج

شباهت ها و تفاوت های فن کویل کانالی با سایر فن کویل ها

نحوه کار کردن فن کویل فن کویل های کانالی مانند سایر فن کویل ها کار می کنند. و این برای همه فن کویل ها یکسان است. از طرفی داکت فن کویل از نظر موقعیت و نصب شبیه فن کویل است. که در داخل سقف نصب می شود. و داخل آن مخفی می شود. البته باید گفت که مراحل نصب باید طبق دفترچه راهنما یا راهنمای نصب فن انجام شود. اما این دو فن کویل تفاوت هایی نیز دارند. از تفاوت های کانال ها و کاستی های آنها می توان به شکل شیر خروجی آنها اشاره کرد. شیر خروجی فن کویل معیوب یک کنترل پنل است. در حالی که شیر فن کویل کانالی یک شیر ساده است.

تفاوت دیگر فن کویل کانالی با عیب این است. که فن کویل برای تخلیه آب جمع شده .در فن کویل پمپ ایراد دارد. این پمپ آب را مستقیماً به محلی که باید تخلیه شود هدایت می کند. اما داکت برای خود پمپ تخلیه ندارد. و باید از لوله های تخلیه برای تخلیه آب جمع آوری شده. با تقطیر روی لوله ها استفاده کند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *