نکات مفید درباره مبدل

نکات مفید درباره مبدل

به طور کلی مبدل ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مبدل هایی که به صورت صفحه ای هستند که از یک سری صفحات کنار هم تشکیل شده اند و بین این صفحات یکی در میان آب گرم شونده مثلا آب استخر و آب گرم کننده مثلا آب دیگ در جریان است .

و در اثر تبادل دما بین این دو ، آب استخر و یا آبی که قرار است گرم شود ، گرم می شود.

  • نوع دیگر مبدل ها ، مبدل های پوسته و لوله ای هستند که از یک پوسته تشکیل شده اند که داخل آن یک سری لوله های طولی وجود دارد. آب گرم کننده مثلا آب دیگ ممکن است داخل لوله ها در جریان باشد و آب گرم شونده مثل آب استخر داخل پوسته در جریان باشد و بالعکس و در اثر تبادل دما، آب استخر گرم می شود. و به صورت کلی از این نوع مبدل ها برای استخر استفاده می شود.

انواع مبدل های استخری پوسته و لوله :

این نوع مبدل ها از لحاظ محل عبور جریان آب استخر تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند که در زمان نصب آن ها خیلی باید به آن ها دقت کنید.

1: عموما مبدل های با این شکل ، ایرانی هستند .

2: این نوع مبدل ها راندمان بسیار بالایی دارند و قیمت بالایی دارند. در این نوع مبدل حتما باید آب استخر در لوله هایش در جریان باشد و نباید در قسمت پوسته آب استخر باشد زیرا پوسته آن از جنس چدن و یا شبیه چدن است که مقاومت در برابر مواد ضد عفونی ندارد و از طرفی میتواند آب استخر را آلوده کند اما قسمت داخلی لوله ها آب کاری شده و یا از موادی استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر مواد ضد عفونی کننده دارد . در این مبدل سایز کانکشن های سمت لوله خیلی بزرگ تر از سایز کانکشن سمت پوسته است دقیقا برعکس نوع سوم مبدل ها . دقت در همین موضوع باعث می شود بدانیم آب استخر در کدام قسمت باید در جریان باشد.آب استخر را باید سمتی جریان دهیم که سایز کانکشن ها بزرگ تر هستند.

  • اگر مبدلی خریداری کرده اید که سایز کانکشن ها باهم برابر بود حتما از فروشنده یا تولید کننده بپرسید آب استخر در کدام قسمت باید در جریان باشد.

3: نوع اصلی این مبدل ها کیفیت بسیار عالی دارند و قیمت آن ها نسبتا بالاست و با برند اصلی فلکسینوس آن ها را در بازار مشاهده می کنید .

داخل پوسته این نوع مبدل آبکاری شده است و یا از موادی استفاده شده است که مقاومت داخلی آن را بالا برده . و حتما باید آب استخر داخل پوسته در جریان باشد.اگر به دقت به عکس مشاهده کنید متوجه می شوید سایز کانکشن پوسته خیلی بزرگ تر از کانکشن لوله است.

نکته مهم درباره نصب مبدل هایی که آب استخر داخل پوسته آن ها در جریان است:

مبدل هایی که آب استخر داخل پوسته آن ها در جریان است باید به صورت عمودی نصب شوند و اگر به صورت افقی مانند شکل زیر نصب شوند اشتباه است.

علت اینکه این نوع مبدل ها نباید به صورت افقی نصب شوند:

اگر به شکل بالا به دقت نگاه کنید می بینید بر روی پوسته یک سری صفحات نیم دایره ای به رنگ آبی وجود دارد که به آن ها بافر گفته می شود و وظیفه آن ها این است که تماس آب داخل پوسته را با لوله ها بیش تر کنند تا تبادل دمایی بهتری اتفاق بیافتد. اما این صفحات می توانند محلی باشند برای انباشته شدن رسوب و همچنین رسوب می تواند در قسمت کف مبدل جمع بشود و عبور آب استخر را با اختلال رو به رو کند.

اما اگر مبدل را به صورت عمودی نصب کنیم :

در این حالت آب استخر از بالا وارد شده و از قسمت پایین خارج می شود و اگر رسوب و یا آلودگی وارد مبدل شود ، بین صفحات جریان پیدا می کند و از قسمت پایین خارج می شود .

به شما توصیه می کنیم حتما در قسمت پایین یک شیر زیر آب زنی قرار دهید و هر چند وقت یک بار شیر را  باز کرده و تمیز کنید تا اگر رسوبی به وجود آمده بتواند از شیر خارج شود.

نکته بعدی که وجود دارد این است :

اگر مبدل شما مانند شکل زیر است خیلی تفاوت نمی کند آب از سمت چپ وارد شود یا راست زیرا آب گرم کننده یعنی همان آب دیگ از قسمت بالا وارد شده سپس از داخل لوله ها پایین آمده و دوباره به بالا برگشته و از همان بالا خارج می شود .

اما اگر مبدل شما مانند شکل زیر است و آب گرم کننده یا همان آب دیگ می تواند از بالا وارد شود و از پایین خارج در این شرایط سعی کنید جریان آب گرم کننده را بر عکس قرار دهید یعنی اگر آب استخر از قسمت بالا وارد شده و از پایین خارج می شود شما آب دیگ را از قسمت پایین وارد کرده و از قسمت بالا به سمت دیگ برگردانید . این کار باعث بالا رفتن راندمان مبدل می شود .

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *