نگهداری از پمپ استخر

نگهداری از پمپ استخر نگهداری و محافظت از پمپ استخر ، شامل موارد گوناگونی می باشد که اگر آنها را رعایت نکنید به احتمال زیاد دچار مشکلات متعددی در فعالیت طبیعی پمپ خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است، پمپ استخر تنظیمات اولیه خود را از دست بدهد و هوا وارد سیستم شود. پرایمینگ پمپ استخر شما بدین معناست که پمپ ، آب کافی داشته باشد تا بتواند دوباره کار کند. یکی از متداولترین علل کاهش آب در پمپ استخر تبخیر آب استخر می باشد. زمانی که سطح آب استخر به سطح زیر ورودی های اسکیمر کاهش یابد، افزودن آب به استخر ، سطح آب را به سطح مناسب آن برمی گرداند.

همچنین می توان به پمپ آب اضافه کرد تا شروع به کار کند. برای پر کردن آب به داخل پمپ، درپوش محفظه پمپ را بردارید تا محفظه پمپ و خط ورودی را با آب پر کنید. پس از تعویض درپوش دریچه تخلیه هوا را در بالای فیلتر استخر باز کنید. دریچه های ورودی و تخلیه باید باز باشد. اکنون می توانید پمپ را روشن کنید. برای اطمینان از کارکردن پمپ استخر، از پنجره بالای محفظه پمپ استخر می توانید حرکت آب را نگاه کنید. در نتیجه پمپ به درستی کار می کند. منتظر بمانید تا آب از طریق دریچه خروجی هوا روی فیلتر بیرون زده و شیر را ببندید.

تعریف پمپ تصفیه استخر

پمپ استخر یکی از تجهیزاتی است. که برای به گردش درآوردن آب با مکش بالا و فرستادن آب آلوده استخر به سیستم فیلتراسیون، عملیات تصفیه را به خوبی انجام می‌دهد. یکی از گران‌ترین و البته مهم‌ترین تجهیزات استخر، همین پمپ تصفیه است. نگهداری از پمپ استخر از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در نگاه اول، خیلی ساده به نظر بیاید. اما در واقع برای داشتن آبی تمیز و شفاف، باید از اجزای وابسته به هم استفاده کرد.

نکات مهم نگهداری از پمپ استخر

منظور از نگهداری پمپ تصفیه آب استخر آن است که موارد مهم در حفظ سلامت این دستگاه به خوبی رعایت شود. در صورت عدم رعایت این موارد، دستگاه، دچار مشکلات متعددی خواهد شد. در ادامه مطلب در مورد این نکات، با شما سخن می‌گوییم.

تمیز کردن موگیر پمپ

پمپ‌های استخری که به صورت استاندارد طراحی شده‌اند. دارای موگیر یا strainer در بدنه خود هستند. وظیفه موگیرها آن است که موی شناگران، ذرات بزرگ، آشغال‌ها، برگ‌ها و … را از آب استخر گرفته .و اجازه ورود آنها را به پمپ استخر نمی‌دهند. بعد از مدتی، این سبد موگیر پر شده و مهم‌ترین کار برای نگهداری از آن تمیز کردن سبد می‌باشد. در غیر این صورت، آشغال و ذرات، به تدریج داخل موگیر جمع شده. و موجب کاهش جریان آب ورودی به پمپ می‌شوند. با کاهش آب استخر، آب به درستی تصفیه نمی‌شود و کدر باقی می‌ماند. توصیه می‌شود، حداقل هفته‌ای یک بار موگیر را تمیز کنید. در فصل بهار و پاییز که ورود برگ به استخرها بیشتر می‌شود. باید بیش از یک بار در هفته آن را تمیز نمود.

روغن کاری به موقع پمپ از اصول مهم نگهداری از پمپ  استخر

روغن کاری کردن پمپ استخر امر مهم و ضروری است. حتی اگر از پمپ استفاده نمی‌شود. نباید از روغن کاری آن غافل شد. ذکر این نکته لازم است که موتور پمپ باید دایما خشک باشد. و از هرگونه رطوبت و خیسی به دور باشد. حتماً اطمینان حاصل نمایید که یاتاقان‌های شما دائما روغن کاری شده باشند. تا از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری نمایند. در صورتی که موتور بیش از حد معمول داغ شود، موجب خرابی کل پمپ می‌گردد.

راه اندازی پمپ فقط با وجود آب

بسیاری از پمپ‌های استخر خود مکش هستند. اما این بدان معنا نیست. که این پمپ‌ها می‌توانند بدون آب و در حالت خشک کار کنند. نکته بسیار مهمی که در پمپ‌های تصفیه استخر باید به آن توجه ویژه داشت. آن است که پمپ‌ها در زمان راه اندازی باید پر از آب باشند. کار کردن پمپ در حالت خشک و بدون آب، موجب افزایش حرارت پمپ شده و آب به داخل آن وارد می‌شود. این افزایش حرارت موجب آب شدن بخش‌های پلاستیکی پمپ می‌گردد.

برقراری هوا در اطراف موتور پمپ از نکات مهم نگهداری از پمپ  استخر

گردش هوا در اطراف موتور برای عملکرد بهینه پمپ استخر بسیار ضروری است. اگر پمپ استخر شما دارای درپوش است، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی تهویه و جریان هوای آزاد در اطراف آن وجود دارد. در صورتی که گردش هوایی صورت نگیرد، موتور پمپ داغ کرده و ممکن است دچار سوختگی گردد.

تنظیم مدت زمان لازم روشن بودن پمپ

در بسیاری مواقع افراد به خاطر صرفه جویی در مصرف برق، پمپ‌های تصفیه استخر را کمتر از مدت زمان لازم برای تصفیه روشن نگه می‌دارند. شاید این امر در صرفه جویی مصرف برق موثر باشد. اما صدمات جبران ناپذیری نظیر آلوده شدن استخر را به همراه می‌آورد. بعلاوه، این یکی از دلایل کدر شدن آب استخر است. اگر پمپ استخر کمتر از مدت زمان لازم برای تصفیه مثلاً یک بار در روز روشن شود. موجب افزایش کدورت آب و آلودگی آن و همچنین رشد جلبک‌ها در استخر می‌شود. پس هزینه خیلی بیشتری را باید برای نگهداری از پمپ  استخر پرداخت نمود.

قرار دادن پمپ تصفیه در پناهگاه

برای پمپ استخر و همه تجهیزات فیلتراسیون استخر باید یک مکان به عنوان پناهگاه در نظر گرفته شود. این مکان‌ها علاوه بر اینکه ظاهر این تجهیزات را مرتب‌تر به نمایش می‌گذارند. بلکه از آنها در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی محافظت به عمل می‌آورند. بسته به فضای موجود استخر خود می‌توانید. از یک سری جعبه‌های قابل حمل پمپ، سوله‌های کوچک و روکش‌های محافظ استفاده کنید. اما درون محفظه باید تهویه و گردش هوا وجود داشته باشد. مواد شیمیایی استخر خود را از پمپ‌ها دور نگه دارید. زیرا بخارهای مواد شیمیایی قسمت‌های داخل موتور را از بین می‌برند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *