هزینه مصرف برق داکت اسپیلت چقدر است؟

هزینه مصرف برق داکت اسپلیت چقدر است؟

هزینه مصرف برق داکت اسپلیت چقدر است؟

حساب میزان مصرف برق داکت اسپلیت به صورت دقیق، اول  دستگاه مورد نظر  به نیاز ساختمان انتخاب شود تا پس تا پس از آن طبق فرمولی که در ادامه خواهیم داشت، بتوان هزینه برق داکت اسپلیت در ماه را محاسبه کرد.

در واقع قبل از مشخص شدن ظرفیت و سایر پارامترهای موجود دردستگاه، نمی توان به طور دقیق آن را محاسبه کرد ولی مهندسان با تجربه در این زمینه می توانند به طور حدودی مقادیر آن را باسایر دستگاه ها مقایسه و حدس بزنند.

ابتدا فضای مورد نظر از ساختمان خود را قرار است سرمایش و گرمایش آن توسط داکت اسپلیت انجام شود را بایستی در نظر گرفت و مطابق با شرایط اب و هوایی و نیز ساختمان، مقادیر دقیق بار گرمایشی و سرمایشی را محاسبه و یا به صورت حدودی آن را تخمین زد.

پس از تعیین ظرفیت دستگاه مورد نیاز، کافی است که طی گام های زیر مصرف برق داکت اسپلیت را محاسبه کنیم.

 

چگونه هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در ماه را محاسبه کنیم؟

محاسبه هزینه مصرف برق داکت در تابستان با 5 گام بسیار ساده:

.1از آخرین قبض برق، قیمت هر کیلووات ساعت(KW) مصرف برق را استخراج کنید. دقت کنید که قیمت هر کیلووات ساعت برای انواع کاربردها (مسکونی، تجاری یا صنعتی بودن ساختمان) متفاوت است.

.2 از کاتالوگ دستگاه یا برچسب روی دستگاه، توان ماکزیمم دستگاه(Total input یا power input) را برحسب کیلووات استخراج کنید.

اگر توان الکتریکی ورودی درج نشده بود با داشتن ظرفیت دستگاه برحسب کیلووات (اگر برحسب تن ببرید یا btuh/hمی توان به راحتی آن را به کیلووات تبدیل کرد) و نیز با داشتن شاخص EER یا  COP(ضریب عملکرد) که معمولا در دفترچه راهنما یا برروی دستگاه درج می شود.

با استفاده از فرمول توان الکتریکی ورودی برابر است با ظرفیت تقسیم بر EER می توان توان الکتریکی ورودی به داکت اسپلیت را محاسبه نمود.

.3قیمت هر kw درساعت برق مصرفی را در مصرف برق کل دستگاه ها در حالت ماکزیمم ضرب می کنیم.

.4 مقدار بدست آمده هزینه مصرف برق داکت  در همین یک ساعت کار با توان ماکزیمم را نشان می دهد.

.5 حالاروزانه چند ساعت با چند درصد ظرفیت هرکل انجام شود می توان میزان ظرفیت برق داکت اسپلیت را به طور روزانه و سپس ماهانه محاسبه نمود.

 

مثالی از هزینه برق داکت اسپلیت در ماه های تابستان با 5 گام بسیارساده

مثلاً اگر جهت سرمایشی یک واحد از ساختمان به دستگاه با ظرفیت 4 تن ببرید، می توان از داکت اسپلیت شرکت ال جی که ظرفیت خنک کاری آن 4تن را دارد .

توان ماکزیمم الکتریکی ورودی به داکت اسپلیت مورد نظر در حالت سرمایشی برابر ۴٫۷۳ کیلووات است.لازم به ذکر است که برای مثال در شهر تهران و به طور کلی به ازای هر 50 متر مربع از مساحت واحد به ۱ تن تبرید برودت نیاز است و هر تن تبرید برابر ۱۲۰۰۰  است. BTU/h

با توجه به پله ای بودن قیمت هر کیلووات ساعت برق (برای مثال در قبض های سال ۱۳۹۶ در مناطق مسکونی) قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی برای مصارف بین ۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت ۴۵ تومان، برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت (مازاد بر مصرف) ۵۲ تومان، برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت (مازاد بر مصرف) ۱۱۲ تومان و … است که در جدول زیر به طور کامل آورده شده است.

اگر دستگاه در هر روز به مدت ۸ ساعت و به طور میانگین با ۵۰ درصد توان کل کار کند، هزینه مصرف برق داکت اسپلیت در ماه برابر فرمول زیر خواهد شد.

کل کیلووات ساعت دستگاه در ماه برابر است با ۴٫۷ * ۵۰% * ۸ * ۳۰ = ۵۶۴ کیلووات ساعت

قیمت ۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت = ۱۰۰ * ۴۵ = ۴۵۰۰ تومان

قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ = ۱۰۰ * ۵1 = ۵1۰۰ تومان

قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ = ۱۰۰ * ۱۱۲ = ۱۱۲۰۰ تومان

قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ = ۱۰۰ * ۲۰۲ = ۲۰۲۰۰ تومان

قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ = ۱۰۰ * ۲4۲ = ۲4۲۰۰ تومان

و قیمت ۵۰۰ تا ۵۶۴ = ۶۴ * ۲۹۲ = ۱۸۶۸۸ تومان

مجموع قیمت در ماه = ۴۵۰۰ + ۵۲۰۰ + ۱۱۲۰۰ + ۲۰۲۰۰ + ۲۳۲۰۰ + ۱۸۶۸۸ = ۸۲۹۸۸ تومان.

 

عوامل موثر بر میزان مصرف داکت اسپلیت
  • دستگاه از نوع onیا  ofمعمولی است
  • دستگاه مطابق با ظرفیت به طور دقیق محاسبه شده یا خیر
.1دستگاه از نوع on یا of  معمولی است یا اینورتر

احتمالاً این روزها زیاد با کلمه اینورتر به گوشمان خورده است. قیمت این وع داکت اسپلیت ها نسبت به دستگاه هایی که فاقد اینورتر هستند و با کلیدهای  ofیا  onکار می کنند، بسیار بالا هستند.

مهمترین نکته در مورد مزیت اینورتر که در اختیار ما قرار دارد این است که هزینه برق داکت اسپلیت در ماه بسیار ناچیز است.

  1. 2. دستگاه مطابق با ظرفیت به طور دقیق محاسبه شده یا خیر

یکی از بهترین و تاثیر گذارترین روش ها برای بهینه کردن مصرف برق داکت اسپلیت اینورتر یا معمولی on/of است که بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که قدرت و ظرفیت سرمایشی و گرمایشی آن دقیقاً با میزان قدرت مورد نیاز برابری کند.

منظور این است که دستگاهی را انتخاب نکنید که ظرفیتش بیشتر یا کمتر از ظرفیت مورد نیاز باشد.

چنانچه که ظرفیت دستگاه زیاد باشد دمای مورد نیاز شما می رسد در نهایت کمپرسور دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش شود تا بعد از رسیدن به دمای محیط به دمای درخواستی دوباره روشن می شود کار می کند.

 

میزان مصرف در زمستان

.1در مطلب اول که گرمایش دستگاه نیز همانند سرمایش آن تماما با انرژی الکتریکی صورت می گیرد و با تغییر سیکل کاری دستگاه توسط یک سوپاپ چهار طرفه مخصوص و با همان تجهیزات قبلی حالت سرمایشی به گرمایشی تبدیل می شود.

برای همین مدل از داکت اسپلیت شرکت ال جی ، مقدار توان در حالت گرمایشی در برابر 2/5 کیلووات است.

که با ضرب همان اعداد، هزینه برق داکت اسپلیت در هر ماه از زمستان برابر 101228 تومان می شود.

.2در مطلب دوم به جای استفاده از انرژِی برق و چرخش کمپرسور سیکل تبرید برای ایجاد گرمایش، از یک کویل آب گرم درون یونیت داخلی استفاده می شود.که آبگرم توسط یک پکیج گازسوز یا بویلر موتور خانه ای ایجاد می شوند و به درون کویل ارسال می شوند و مصرف برق فقط در حد چرخش فن یونیت داخلی خواهد بود. بدین ترتیب برای گرمایش داکت اسپلیت بجای استفاده از برق و گاز شهری می توان بهره برد.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *