ویژگی های رادیاتور

رادیاتور:

ویژگی های رادیاتور رادیاتور یک منبع حرارتی برای انتقال انرژی حرارتی از رسانه ای به رسانه دیگر می باشد. که موجب گرم یا سرد شدن محیط می شود. در داقع رادیاتور به پانل هایی اشاره دارد. که گردش آب در آن ها از طریق لوله ها صورت گرفته. و وظیفه اصلی آنها تامین آب گرم و گرمایش محیط است. گرمایش در رادیاتور از طریق گردش آب گرم تولیدی توسط پکیچ یا موتور خانه در داخل آن و به دو طریق همرفتی و تابشی اتفاق می افتد.

رادیاتورها بخش حیاتی هر سیستم گرمایش مرکزی هستند. امروزه آنها در سبک ها، رنگ ها و اندازه های مختلفی متناسب با هر فضایی که شما مد نظرتان باشد، در دسترس اند. اما برای این که از میان مدل ها و جنس های موجود، انتخاب درستی هنگام خرید داشته باشیم، باید موارد متعددی را بررسی کنیم. برای خرید بهتر است انواع رادیاتور و مزایا و معایب هر کدام را به طور کامل بشناسیم تا با اطمینان بیشتری رادیاتور مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه نماییم.

انواع رادیاتور:

  • رادیاتور پنلی
  • رادیاتور پره ای
  • رادیاتور فولادی
  • رادیاتور چدنی
  • رادیاتور آلومینیومی
  • رادیاتور مسی
  • رادیاتور قرنیزی
  • رادیاتور برقی
  • رادیاتور دکوراتیو
  • رادیاتور حوله خشک کن

انواع رادیاتور از نظر ظاهری

ویژگی های رادیاتور امروزه طراحی رادیاتورها بسیار متنوع و جذاب شده است و در انواع رنگ ها قابل سفارش هستند. تا با دکوراسیون منزل شما به زیبایی مطابقت داشته باشند. فرقی نمی کند که در حال نصب یک سیستم گرمایشی جدید هستید و یا این که تصمیم گرفته اید سیستم گرمایشی منزل خود را به روز کنید. در هر صورت این موضوع ارزش این را دارد که برای بررسی گزینه های خود وقت بگذارید تا مطمئن شوید که سبک و طرح رادیاتورهای مورد نظر خود را به درستی انتخاب کرده اید و دقیقاً همان چیزی را که بدنبال آن بوده اید به دست بیاورید. در ادامه با طراحی مختلف رادیاتورها مثل رادیاتور پره ای یا پنلی بیشتر آشنا خواهیم شد.

رادیاتورهای پره ای

از چندین پره با شکل یکسان ساخته شده اند. این رادیاتورها عمدتا از جنس آلومینیوم هستند که شکل پذیری بهتری دارد. از مزایای آن ها می توان به این اشاره کرد که در صورت بروز مشکلی در یکی از پره ها نیاز به تعویض کل رادیاتور نیست و تعمیرات آن راحت تر از سایر رادیاتورها انجام می شود. در مقابل، تمیز کردن رادیاتورهای پره ای ممکن است کمی سخت تر باشد علاوه بر این، این نوع رادیاتورها معمولا بیشتر نیاز به هواگیری پیدا می کنند و این موارد را می توان جز معایب آن ها برشمرد. رادیاتور پره ای محدودیتی برای کاربرد ندارد و در اغلب فضاها مثل اتاق های مسکونی، حمام و سرویس بهداشتی و غیره قابل استفاده هستند.

رادیاتور پنلی

ویژگی های رادیاتور رادیاتورهای پنلی دارای یک سطح صاف و مسطح هستند. این رادیاتورها معمولا از ورقه های فولادی ساخته می شوند و انواع مختلفی دارند برای مثال می توانند دارای یک یا دو پنل باشند و مجهز به پره های کانوکتور و یا فاقد آن باشند. پنل با یک مایع گرم کننده که معمولا آب است پر می شود. هرچه پنل بزرگتر باشد و یا سطح بیشتری داشته باشد، انتقال گرما بیشتر انجام خواهد شد. بنابراین، یک رادیاتور با پنل دوتایی با ابعاد مشابه در مقایسه با یک رادیاتور تک پنلی گرمای بیشتری تولید خواهد کرد، زیرا سطح کل آن بیشتر است. رادیاتورهای پنلی همچنین ممکن است دارای باله ها یا پره های کانوکتور باشند. این پره ها نوارهای فلزی کم ضخامتی هستند که به صورت زیگ زاگ در پشت رادیاتور تک صفحه ای یا وسط رادیاتور دوپنلی جوش داده می شوند و موجب افزایش سطح انتقال گرما در رادیاتور می گردند.

مقایسه رادیاتورهای تک پنل و دو پنل

اگرچه رادیاتورهای تک پنل به اندازه نوع دو پنل گرما تولید نمی کنند. اما در مواردی که فضای محدودی مانند یک راهرو کوچک مورد نظر است. و یا مسائل زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این نوع رادیاتورهای پنلی نیز می توانند انتخاب خوبی باشند. به عنوان مثال، اگر رادیاتور قرار است. در زیر یک پنجره عریض نصب شود. یک رادیاتور تک پنل عریض تر نسبت به مدل دو پنلی، کوچک تر بوده و فضای کمتری را اشغال می کند. و با فضا نیز مطابقت بیشتری دارد. قسمت رویی یا بالایی رادیاتورهای پنلی نیز می تواند. به دو شکل متفاوت دارای روکش (Compact) و یا دارای سطح گرد و بدون روکش (Round or Roll Top) باشد. تفاوت اصلی بین آنها از نظر زیبایی است. زیرا رادیاتورهای دارای روکش نمای پره های کانوکتور را پنهان می کنند. و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد رادیاتور پنلی

این رادیاتورها قادر به توزیع گرما به روش همرفت و تابش هستند و علاوه بر این می توانند به زیرساخت های معماری خانه شما جلوه های جدیدی اضافه کنند. ویژگی های رادیاتور آن ها گاهی به عنوان تقسیم کننده فضا و نیمکت عمل می کنند. قابلیت تطبیق بالایی با دکوراسیون منزل شما دارند و در دسترس بودن آنها در اندازه ها و رنگ های مختلف، رادیاتورهای پنلی را به انتخابی محبوب تبدیل کرده است به طوری که تقریباً در هر مکانی مثل دفاتر تجاری یا منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای رادیاتور پنلی

یکی از بزرگترین مزایای رادیاتورهای پنلی، قابلیت صرفه جویی در فضای شما است. طیف وسیعی از طرح های استاندارد افقی یا عمودی، رادیاتورهای جمع و جور و باریکی را در اختیار شما قرار می دهد که به شما این امکان را می دهد که آنها را تقریباً در هر کجا که می خواهید قرار دهید. چه دیوارها بلند و مسطح و چه کوچک یا دارای انحنا باشند، به راحتی می توانید یک رادیاتور پنلی تهیه کنید تا در هر نوع محیطی قرار گیرد. این رادیاتورها مطمئناً گزینه ای عالی برای گرم کردن خانه و همچنین بهبود دکوراسیون منزل شما هستند. این رادیاتورها به دلیل سطح صاف و یکدست زیبایی زیادی داشته و همچنین تمیز کردن آن ها نیز به سادگی انجام می شود. اما احتمالاً بارزترین مزیت آن ها این است که مقرون به صرفه و در دسترس هستند.

معایب رادیاتور پنلی چیست

این رادیاتورها دارای ظاهری بسیار ساده هستند که ممکن برای برخی از افراد خیلی جذاب نباشد. علاوه براین برخی از اصطلاحاتی که در مورد آن ها به کار می رود ممکن است گیج کننده باشند برای مثال برخی از تولیدکنندگان هنگام نامگذاری رادیاتورهای خود، اغلب آنها را با نام های K1 ، K2 و P+ و برخی دیگر آن ها را با اعداد 11 ، 12 ، 22 و 33 نام گذاری می کنند. به یاد داشته باشید که رادیاتورهای پنلی چون اغلب از جنس فولاد هستند بنابراین می توانند وزن نسبتا بالایی داشته باشند و لازم است تا اتصالشان به دیوار به طور مناسبی انجام شود. برای دیوارهای ضعیف یا گچی ممکن است نیاز به پشتیبانی یا تسمه اضافی باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *