کابرد کولر گازی ایستاده

کابرد کولر گازی ایستاده

کابرد کولر گازی ایستاده کولر گازی ها بر اساس موقعیت نصب به انواع مدل کولر گازی دیواری، پنجره ای، پرتابل و ایستاده تقسیم می شوند که در این مقاله به بررسی کولر گازی ایستاده، نحوه عملکرد آن و مسائلی چون مزایا و معایب کولر گازی ایستاده و فرق کولر گازی ایستاده و دیواری باهم خواهیم پرداخت.

ابتدا اولین سوالی که درباره این دستگاه وجود دارد این است که کولر گازی ایستاده چیست؟ برای پاسخ به این سوال نیز می توان گفت که کولر گازی های ایستاده در دو نوع دو تکه و یک تکه طراحی می شوند که پنل داخلی آن به حالت ایستاده بر روی زمین نصب می شود و اندازه نسبتا بزرگی دارد و اگر یونیت خارجی داشته باشند در فضای بیرون در پشت بام یا تراس قرار می گیرد.

مزایا کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده مانند هر دستگاه دیگر دارای مزایا و معایب و ویژگی های مختص خود می باشد که در ادامه به بررسی مزایا و معایب کولر گازی ایستاده خواهیم پرداخت.

از مزایای این دستگاه می توان به طراحی زیبا و دکوراتیو، بهره مندی از کمپرسور پرقدرت اسکرال یا روتاری، قدرت رطوبت زدایی بالا، قدرت پرتاب باد، گرمایش و سرمایش سریع و قدرتمند، فیلتر های تصفیه کننده هوا و یون زدایی آن، قابلیت تعویض فیلترها، مجهز به ریموت کنترل، امکان پرتاب باد در چهار جهت و مجهز بودن آن به نمایشگر دیجیتال به جهت نمایش دمای محیط اشاره نمود.

معایب کولر گازی ایستاده

همچنین از معایب کولر گازی ایستاده می توان مصرف کولر گازی ایستاده نسبت به سایر کولرگازی ها مانند نوع دیواری بیشتر می باشد که علت این امر نیز طبیعی است زیرا اسپلیت های ایستاده به دلیل قدرت خنک کنندگی بالاتری که دارند مجهز به کمپرسور بزرگ تری هستند بنابراین مصرف بالاتری نیز خواهند داشت اما این مصرف بالا با در نظر گرفتن کارایی هایی که این دستگاه دارد قابل قبول خواهد بود.

راهکار دیگری که برای این مسئله وجود دارد استفاده از کولر گازی ایستاده کم مصرف با برچسب انرژی A می باشد. صدای زیاد کولر گازی ایستاده از دیگر معایب آن می باشد که این امر نیز مانند عیب قبلی به دلیل بزرگ بودن بلوورهای دستگاه طبیعی می باشد. به همین دلیل هم این سیستم بیشتر در مکان های تجاری و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و برای آپارتمان ها از نوع دیواری استفاده می گردد.

تفاوت کولرهای گازی ایستاده و دیواری

کابرد کولر گازی ایستاده همان‌طور که اشاره کردیم، اولین تفاوتی که بین این دو سبک از‌کولرهای گازی مشخص است، ابعاد آن‌ها است. اختلاف زیاد بین ظرفیت‌های نوع ایستاده با زمینی را می‌توان دومین تفاوت آن‌ها دانست. به علت ظرفیت زیاد کولرهای ایستاده، لازم است تا از کمپرسور و تجهیزات با ابعاد بزرگ‌تری استفاده شود. همین عامل سبب می‌شود تا ابعاد آن‌ها نیز بزرگ‌تر شود. این ابعاد و وزن بالا باعث شده تا دیوارها تحمل نصب آن‌ها را نداشته‌باشند و از این رو آن‌ها را به صورت ایستاده تولید کنند.

ظرفیت بالای آن‌ها باعث می‌شود تا نوع کاربری آن‌ها با سبک دیواری متفاوت شود. بدین صورت که برای منازل از کولرهای دیواری و محیط‌های بزرگ و اجتماعی از کولر گازی ایستاده استفاده می‌شود.

مصرف کدام کولر گازی بیشتر است؟

قائدتاً برای خنک کردن یک فضای ۵۰۰ متری، به نسبت یک محیط ۱۰۰ متری، به انرژی بیشتری نیاز است. در نتیجه این یک امر بدیهی است که مصرف کولرهای ایستاده بیشتر باشد. اما این را در نظر بگیرید که برای خنک کردن یک محیط ۵۰۰ متری، به چندین کولر دیواری نیاز می‌باشد که در مجموع مصرف آن‌ها بیشتر از یک کولر ایستاده خواهدشد. با این توضیحات به این نتیجه می‌رسیم که مصرف بالای اسپیلت‌های ایستاده مقرون به صرفه می‌باشد. اما حتما به این نکته دقت کنید که از کولرهای با گرید انرژی A استفاده کنید.

ظرفیت های کولر گازی ایستاده

کولر گازی های ایستاده در انواع ظرفیت های 36000 الی 90000 بی تی یو طراحی و عرضه می شوند. برق این اسپلیت ها به دلیل ظرفیت بالایی که دارند معمولا سه فاز می باشند اما در ظرفیت های 36000 در برخی از برند ها دستگاه با برق تک فاز می باشد. مصرف برق کولر گازی ایستاده نیز به دلیل ظرفیت بالا زیاد می باشد که اگر مدل های اینورتر آن را انتخاب کنید به دلیل مجهز به بودن به کیت اینورتر مقدار زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

نصب و راه اندازی کولر گازی ایستاده

برای نصب و راه اندازی کولرگازی ایستاده ابتدا باید محل قرارگیری آن را مشخص نمایید. به صورتی که به علت قدرت پرتاب بالایی که دارند سبب ناراحتی افراد نگردند. همچنین دستگاه را باید در محلی قرار دهید از منابع گرمایی و نور مستقیم آفتاب دور باشند. تا با عملکرد واقعی خود کار کنند.

اکنون باید محل عبور لوله ها را مشخص کنید. در این مرحله بعد از قرار دادن یونیت داخلی در محل موردنظر باید نقطه ای مناسب برای سوراخ کردن دیوار جهت عبور دادن لوله کولرگازی ایجاد نمایید. سوراخ ایجاد شده باید با قطر کولر گازی ایستاده تناسب داشته باشد. تا مشکلاتی مانند مسدود شدن. هوای ورودی اواپراتور و یا عدم توزیع هوا به صورت کامل رخ ندهد.

پس از انجام این مراحل نوبت به تست اتصالات خواهد رسید. به این صورت که ابتدا پوشش پنل دستگاه را جدا کرده و تمامی اتصالات برقی آن را چک نمایید. تا از سلامت آن اطمینان یابید. همچنین میزان خم شدگی لوله دستگاه را بررسی کنید تا مسدود نباشد و یونیت داخلی و یونیت خارجی  به درستی بهم وصل شده باشند. بعد از آن کابل ها و لوله ها را با نوار الکتریکی ببندید. و از سوراخ ایجاد شده در دیوار عبور دهید.

همچنین میتوانید جهت خرید کولر گازی و مشاهده انواع اسپلیت از صفحه آن دیدن فرمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *