کاربرد رطوبت گیر

کاربرد رطوبت گیر کم تر پیش آمده است که به هوای موجود در خانه یا بیرون توجه کنید، چرا؟ چون هوا با چشم دیده نمی شود. اگر به آسمان نگاه کنید چیز های مختلفی را خواهید دید. حرکت ابرها بر بالای سر ما نشان می دهد که در هوا آب به عنوان مایعی در بارش باران و بخار آب به عنوان مه وجود دارد.

البته شاید تا به حال اصلا به آن توجه نکرده و هوا را خشک فرض می کردید، در حالی که مقدار زیادی رطوبت را در خود جای داده است. اگر در خانه لباس خشک کن داشته یا در آشپزخانه بدون تهویه غذا درست می کنید، رطوبت به طور عجیبی زیاد می شود. بنابراین وجود بخار روی پنجره ها یا دیوارهای آشپزخانه دلیل روشن وجود مشکل رطوبت هستند.

رطوبت گیر چیست؟

به طور کلی رطوبت گیر، رطوب زدا یا درایر (به انگلیسی Dehumidifiers) نوعی لوازم خانگی است که معمولاً با هدف سلامت و آسایش و یا برای از بین بردن بوی کپک زدگی، سطح رطوبت در هوا را کاهش می دهد. رطوبت گیرهای بزرگ نیز در ساختمان های تجاری، مانند سالن اسکیت روی یخ، برای کنترل سطح رطوبت استفاده می شوند. رطوبت گیرها در فرایندشان، آب را از هوای تهویه شده خارج می کنند. این آب جمع شده (چگالش شده) معمولاً برای نوشیدن استفاده نمی شود و دور ریخته می شود.

مزیت استفاده از رطوبت گیر چیست؟

در ساده ترین حالت، رطوبت گیر هوا برای کاهش سطح رطوبت در فضا استفاده می شود. به طور معمول، سطح بالای رطوبت ۵۵٪ به بالا در نظر گرفته می شود. بنابراین، برای ایجاد محیط سالم و راحت در محیط داخلی، توصیه می شود که سطح رطوبت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حفظ شود.

مدیریت آلرژی در محیط خانه

رطوبت بالا می تواند سبب ایجاد انواع آلرژی های خانگی شایع مانند آلودگی های گرد و غباری، باکتری های هوادهی مضر شود که می تواند به سرعت در شرایط رطوبت رشد و تکثیر شوند. حفظ رطوبت کمتر از ۶۰٪ باعث می شود که فضای شما برای این عوامل آلرژی فضای خشکی بوده و به شما در بهبود علائم آلرژی کمک می کند.

کنترل آفات

کاربرد رطوبت گیر رطوبت بالا محیطی مناسب جهت رشد و تکثیر انوع حشرات مزاحم، سوسکها، عنکبوت ها و … می باشد. کنترل رطوبت محیط باعث از بین بردن کامل حشرات و شرایط رشد آنها در در فضای خانه می شود.

جلوگیری از رشد قارچ و کپکها

نگه داشتن سطح رطوبت در حد استاندارد از رشد قارچها، کپکها و عوامل بیماری زای موجود در هوا کاملا جلوگیری می کند. رشد و نموی این عوامل مضر در شرایط گرم و مرطوب بیش از ۶۰٪ در زیر زمین، حمام و آشپزخانه، به طور خاص، سه حوزه ای هستند که کاملا مستعد شرایط رشدند. اجرای منظم رطوبت گیری می تواند محیط و شرایط رشد این عوامل مخرب را از بین ببرد.

یک دستگاه رطوبت گیر به دو روش از رشد کپک جلوگیری می کند،

  • در روش اول ابتدا اتاق را خشک می کند و رطوبت را از محتویات و پارچه های داخل اتاق می گیرد و این کار کپک ها را تا مقدار زیادی از بین می برد.
  • در روش دوم با کاهش رطوبت هوا به کمتر از ۵۰ درصد محیط را برای رشد کپک ها نا ایمن می کند زیرا بزرگترین عامل رشد کپک و قارچ بر روی سطوح، آب می باشد.

حفظ یکپارچگی سازه خانه

کاربرد رطوبت گیر رطوبت بیش ازحد، به خصوص در فضاهای پایینی خانه مثل زیر زمین، می تواند به سازه های زیربنایی از جمله پایه های سازه ساختمانی، کف کفپوشها و سازه های چوبی خطرات جدی را وارد آورد. استفاده از دستگاه رطوبت گیر می تواند این خطرات را از بین ببرد.

چرا وجود رطوبت یک مشکل است؟

همان طور که می دانیم به طور متوسط 70 درصد از بدن یک فرد بالغ را آب تشکیل می دهد. ولی این به این معنی نیست خانه ما باید مانند تنگ ماهی باشد. رطوبت بالا ممکن است سبب بروز مشکلات زیادی شود. مانند:

  • کپک زدن لباس ها در کمد
  • ایجاد اختلالاتی در ابزار های الکترونیکی مانند رایانه
  • آسیب زدن به تجهیزات نوری مانند دوربین های شکاری
  • ایجاد بیماری

طبق مقاله ای که در مورد تاثیر رطوبت بر سلامتی در سال 1986 توسط آرندل و همکاران به چاپ رسیده است، رطوبت زیاد در محیط های بسته سبب رشد باکتری ها، ویروس ها، کنه ها و قارچ ها می شود. بنابراین احتمال بروز عفونت های تنفسی و بیماری ها افزایش پیدا می کند. اکثر اثرات منفی در بهداشت ناشی از رطوبت، با تنظیم رطوبت داخلی بین 40 تا 60 درصد به حداقل می رسند.

رطوبت گیر چه کاری انجام می دهد؟

کاربرد رطوبت گیر این ابزار کمی شبیه به یک جارو برقی است. یعنی هوا را از یک طرف به سمت داخل می کشد و بعد از گرفتن رطوبت آن به بیرون منتقل می کند. این رطوبت به شکل آب در یک مخزن جمع می شود که

هر چند بار باید آن را تخلیه کنید. این سوال مطرح است که رطوبت چگونه از بین می رود؟ جالب است بدانید یک دستگاه رطوبت گیر مانند تهویه عمل می کند. این نوع دستگاه ها سازوکاری مانند یخچال ها دارند. با شنیدن این موارد دچار سردرگمی شده اید؟

عملکرد رطوبت گیر

این دستگاه ها به دو شیوه کار می کنند:

  1. سرد سازی: خنک کردن هوا جهت حذف رطوبت مانند تکنولوژی یخچال ها و تهویه هوا.
  2. جذب و پاک سازی: رطوبت به طور سطحی یا کامل به یک ماده خشک جذب شده و در نهایت خارج می شود.

فرآیند سرد سازی رطوبت گیر

  1. هوای گرم و مرطوب از طریق توری و از یک طرف دستگاه مکیده می شود.
  2. یک فن برقی هوا را به داخل می کشد.
  3. هوای گرم از لوله های سرد و یخ زده در یک چرخه سرد عبور می کند. این بخش شبیه به یک تهویه کوچک یا یخچال با یک پمپ و کمپرسور بدون توقف است. زمانی که هوا سرد می شود. رطوبت دوباره به آب تبدیل شده و از لوله ها به سمت پایین می ریزد.
  4. حال هوای بدون رطوبت از واحد کندانسور و کمپرسور عبور کرده و با گرمایش دوباره به دمای اتاق می رسد.
  5. هوای گرم و خشک از طریق توری مشبک دیگری به اتاق باز می گردد.
  6. رطوبت موجود در هوا که در داخل سینی یا مخزن جمع آوری شده به انتهای ماشین ریخته می شود.
  7. یک شناور پلاستیکی بعد از پر شدن سینی به سمت بالا می رود.
  8. وقتی سینی پر شد شناور سوییچ برق فن را خاموش و چراغ نشانگر را روشن می کند. این یعنی مخزن باید تخلیه شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *