کاربرد پمپ پکیجی

کاربرد پمپ پکیجی

کاربرد پمپ پکیجی پمپ پکیج به عنوان یکی از قطعات خیلی مهم در عملکرد پکیج های دیواری شناخته می شود، که سرویس و نگهداری از آن به صورت مرتب میتواند از بروز مشکلات زیادی جلوگیری نماید. این نوع پمپ ها عبارتند از:

  • سیرکولاتور آب
  • گراندفوس

پکیج، یک سیستم حرارتی مرکزی است که برای گرم کردن فضای واحدهای تجاری و مسکونی و همچنین تامین آب گرم مصرفی به کار می‌رود. به طور کلی، وظیفه پکیج را می‌توان به صورت گرم کردن آبی که در رادیاتورها جریان دارد و آبی که از شیرآلات ساختمان مصرف می‌شود، تعریف کرد. شاید برای شما نیز این سوال به وجود بیاید که این آب گرم، چگونه در رادیاتورها جریان پیدا می‌کند؟ در پاسخ به این سوال، باید اینگونه گفت که عاملی که آب را در لوله‌های کف و رادیاتورهای محیط به جریان وا می‌دارد، پمپ پکیج است. اگر این قطعه دچار خرابی شود، شما نیاز به تعمیر پکیج یا تعویض پمپ آن خواهید داشت.

پمپ پکیج چیست؟

هنگامی که آب گرم توسط پکیج تولید شد و در لوله‌های کف و رادیاتورها جریان یافت، حرارت خود را به محیط داده و سرد می‌شود. حال این آب سرد بایستی دوباره به پکیج برگردد، گرم شود و در لوله‌ها جریان پیدا کند. این چرخه با عملکرد قطعه‌ای به نام پمپ پکیج تکمیل می‌شود. این پمپ، آب گرم را در رادیاتورها به حرکت درآورده و از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتورها جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، اگر فشار آب گرم کم باشد، پمپ پکیج فشار را بالا می‌برد تا گردش آب به صورت یکسان و یکنواخت صورت گرفته و فضا سرد نشود.

معرفی قطعات پمپ پکیج

پمپ پکیج، خود دارای اجزا و قطعاتی است، که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • کیسینگ

پوسته پمپ یا بیرونی‌ترین بخش آن را کیسینگ می‌نامند.

  • یاتاقان

این قطعه در تمامی انواع پمپ پکیج دیده می‌شود و در چرخش ایمپلر نقش دارد.

  • روتور

بخش پره‌ای موجود در پمپ پکیج، روتور نامیده می‌شود، که وظیفه به جریان درآوردن آب را بر عهده دارد.

  • استاتور

سیم پیچ یا استاتور، قطعه‌ای است که درون پمپ، یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند.

  • هوزینگ

در انواع پمپ‌ها یک قطعه پلاستیکی وجود دارد که آن را هوزینگ می‌نامند. محل قرارگیری هوزینگ در پمپ‌های گوناگون، متفاوت است، اما اغلب در بخش پشتی پمپ دیده می‌شود.

انواع پمپ پکیج

کاربرد پمپ پکیجی پمپ پکیج دارای انواع مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به مدل‌های گراندفوس، داب، نوچی و ویلیو اشاره کرد.

اگر پمپ شما به کلی از کار افتاده باشد و با تعمیر نیز قابل راه اندازی مجدد نباشد، بایستی یکی از این مدل پمپ‌ها را خریداری کرده و آن را با پمپ نصب شده روی پکیج خود تعویض کنید.

دلایل خرابی پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج شما از هر برندی که باشد، می‌تواند به دلایل گوناگونی دچار خرابی شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

۱- بسته شدن و گرفتگی در مسیر برگشت پمپ

در بخش قبلی اشاره کردیم که آب گرمی که در مسیر لوله‌های پکیج جریان دارد، پس از آنکه گرمای خود را از دست داد، باید به پکیج برگردد و دوباره گرم شود. حال اگر در مسیر برگشت آب، در مبدل یا پکیج، گرفتگی وجود داشته باشد، آب به پکیج نمی‌رسد، شفت‌های پکیج که باید در آب، خنک شوند، داغ می‌شوند و این گرما دمای دستگاه را افزایش می‌دهد. بنابراین، فشار زیادی به پمپ وارد شده و موجب خرابی آن می‌شود.

۲- نبود فیلتر و صافی در مسیر آب ورودی از رادیاتورها به پکیج

اگر در مسیر آب از رادیاتور به پکیج، صافی یا فیلتری وجود نداشته باشد. و یا فیلتر معیوب باشد، املاح و ذرات ریز و درشت وارد پمپ پکیج می‌شوند. این املاح و ذرات به مرور زمان باعث گرفتگی و خرابی قطعات موجود در پمپ شده و عملکرد آن را مختل می‌کنند.

3-کار کردن پکیج بدون آب

همواره پیش از روشن کردن دستگاه، باید توجه کنید که درون لوله‌های پکیج، آب وجود داشته باشد. و دستگاه بدون آب کار نکند. در غیر این صورت، پمپ پکیج، آبی را برای پمپاژ در اختیار نداشته. و کار کردن آن در این حالت موجب سوختنش، می‌شود.

4- بی کیفیت بودن پمپ

اگر پمپ پکیج، کیفیت ساخت خوبی نداشته باشد، پس از مدت کوتاهی دچار خرابی خواهد شد. بهتر است پمپ جدیدی که روی دستگاه نصب می‌کنید. از برندهای باکیفیت باشد. تا از بروز دوباره خرابی‌ها جلوگیری شود.

5-عدم سرویس پکیج

اگر مدت زمان زیادی از پکیج خود استفاده کنید. و نسبت به سرویس کردن آن بی‌تفاوت باشید. احتمال دارد که به زودی با خرابی قطعاتی همچون پمپ پکیج مواجه شوید.

وظایف پمپ پکیج در تابستان و زمستان چگونه است؟

پیشتر دیدیم که پمپ پکیج باید به تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط بپردازد. در فصل زمستان، پکیج باید همواره روشن باشد. آب گرم را به رادیاتورها منتقل کند و اگر جایی از منزل، شیر آب گرم باز شود. از انتقال آب گرم به رادیاتورها جلوگیری کند. در مقابل، در فصل تابستان پکیج شما روی شمعک قرار دارد و تنها زمانی که آب گرم را باز کنید. روشن می‌شود.

برخی افراد عقیده دارند که پمپ پکیج، تنها زمانی عمل می‌کند که پکیج در حالت زمستانه، تنظیم شده باشد. چرا که در این حالت، برای گرم کردن رادیاتورها به عملکرد پمپ نیاز داریم. این ادعا غلط نیست. اما فقط برای پکیج‌های تک مبدله صادق است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *