کاربرد چیلر در ساختمان

.سیستم های چیلر چیست؟

کاربرد چیلر در ساختمان ساختمان های تجاری از سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) برای رطوبت زدایی و خنک سازی ساختمان استفاده می کنند. ساختمان های تجاری مدرن به دنبال سیستم ها و اجزای تهویه مطبوع کارآمد به عنوان بخشی از ابتکارات گسترده تر با تمرکز بر عملکرد و پایداری ساختمان هستند. ساکنان ساختمان به طور مشابه انتظارات زیادی دارند که سیستم HVAC همانطور که در نظر گرفته شده است عمل کند. . . برای ایجاد یک محیط داخلی راحت بدون توجه به شرایط بیرونی ساختمان.
چیلرها به یک جزء ضروری HVAC در طیف گسترده ای از امکانات تجاری، از جمله هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها، عرصه های ورزشی، کارخانه های صنعتی و تولیدی و غیره تبدیل شده اند. امکانات آنها به راحتی می توانند بیش از 50 درصد از کل مصرف برق را در طول دوره های فصلی مصرف کنند. طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده (DOE)، چیلرها می توانند. با ترکیب تقریباً 20 درصد از کل برق تولید شده در آمریکای شمالی را استفاده کنند. علاوه بر این، DOE تخمین می‌زند که چیلرها به دلیل ناکارآمدی‌های عملیاتی مختلف، می‌توانند تا 30 درصد در مصرف انرژی اضافی صرف کنند. این ناکارآمدی‌ها سالانه میلیاردها دلار برای شرکت‌ها و تأسیسات ساختمانی هزینه دارد.
به طور کلی چیلر انتقال حرارت از محیط داخلی به محیط خارجی را تسهیل می کند. این دستگاه انتقال حرارت به وضعیت فیزیکی مبرد متکی است که در سیستم چیلر گردش می کند. مطمئناً چیلرها می توانند به عنوان قلب هر سیستم مرکزی HVAC عمل کنند.

چیلر چگونه کار می کند؟

چیلر بر اساس اصل فشرده سازی بخار یا جذب بخار کار می کند. چیلرها جریان مداوم خنک کننده را به سمت سرد سیستم آب فرآیند در دمای مطلوب حدود 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) ارائه می دهند. سپس مایع خنک‌کننده در فرآیند پمپاژ می‌شود و گرما را از یک منطقه از یک تأسیسات (به عنوان مثال، ماشین‌آلات، تجهیزات فرآیند و غیره) خارج می‌کند، زیرا به سمت برگشت سیستم آب فرآیند جریان می‌یابد.
یک چیلر از یک سیستم تبرید مکانیکی فشرده سازی بخار استفاده می کند که از طریق دستگاهی به نام اواپراتور به سیستم آب فرآیند متصل می شود. مبرد از طریق اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و دستگاه انبساط چیلر گردش می کند. یک فرآیند ترمودینامیکی در هر یک از اجزای فوق یک چیلر اتفاق می افتد. اواپراتور به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند به طوری که گرمای جذب شده توسط جریان خنک کننده فرآیند به مبرد منتقل می شود. همانطور که انتقال حرارت انجام می شود، مبرد تبخیر می شود و از مایع کم فشار به بخار تبدیل می شود، در حالی که دمای خنک کننده فرآیند کاهش می یابد.
سپس مبرد به سمت کمپرسور جریان می یابد که چندین عملکرد را انجام می دهد. ابتدا، مبرد را از اواپراتور خارج می کند و اطمینان حاصل می کند که فشار در اواپراتور به اندازه کافی پایین می ماند تا گرما را با سرعت صحیح جذب کند. دوم، فشار را در بخار مبرد خروجی افزایش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که دمای آن به اندازه‌ای بالا باقی می‌ماند که وقتی به کندانسور می‌رسد گرما را آزاد کند. مبرد در کندانسور به حالت مایع برمی گردد. گرمای نهان که با تغییر مبرد از بخار به مایع از بین می رود توسط یک محیط خنک کننده (هوا یا آب) از محیط خارج می شود.

انواع چیلر:

همانطور که توضیح داده شد، دو محیط خنک کننده مختلف (هوا یا آب) می توانند انتقال گرمای نهان را که با تغییر مبرد از بخار به مایع از بین می رود، تسهیل کنند. بنابراین چیلرها می توانند از دو نوع کندانسور هوا خنک و آب خنک استفاده کنند.
کندانسورهای هوا خنک شبیه “رادیاتورهایی” هستند که موتورهای خودرو را خنک می کنند. آنها از یک دمنده موتوری برای فشار دادن هوا به شبکه ای از خطوط مبرد استفاده می کنند. کندانسورهای هوا خنک، برای عملکرد مؤثر به دمای محیطی 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) یا کمتر نیاز دارند، مگر اینکه به طور ویژه برای شرایط محیطی بالا طراحی شده باشند.
کاربرد چیلر در ساختمان کندانسورهای آب خنک عملکردی مشابه کندانسورهای هوا خنک دارند، اما برای تکمیل انتقال حرارت به دو مرحله نیاز دارند. ابتدا گرما از بخار مبرد وارد آب کندانسور می شود. سپس، آب کندانسور گرم به یک برج خنک کننده پمپ می شود، جایی که گرمای فرآیند در نهایت به اتمسفر تخلیه می شود.

چیلرهای آب خنک:

چیلرهای آب خنک دارای یک کندانسور آب خنک هستند که به یک برج خنک کننده متصل است. معمولاً برای تأسیسات متوسط ​​و بزرگ که دارای آب کافی هستند استفاده می شود. چیلرهای آب خنک به دلیل استقلال نسبی نسبت به نوسانات دمای محیط می توانند عملکرد ثابت تری را برای تهویه مطبوع تجاری و صنعتی ایجاد کنند. چیلرهای آب خنک در اندازه‌های مختلف از مدل‌های کوچک با ظرفیت 20 تن تا مدل‌های چند هزار تنی هستند که بزرگترین تأسیسات جهان مانند فرودگاه‌ها، مراکز خرید و سایر امکانات را خنک می‌کنند.
یک چیلر معمولی که با آب خنک می شود از آب کندانسور چرخشی از یک برج خنک کننده برای متراکم کردن مبرد استفاده می کند. یک چیلر آب خنک حاوی یک مبرد وابسته .به دمای آب کندانسور ورودی (و سرعت جریان) است که در رابطه با دمای لامپ مرطوب محیط عمل می کند. از آنجایی که دمای لامپ مرطوب همیشه کمتر از دمای حباب خشک است. دمای (و فشار) متراکم مبرد در یک چیلر آب خنک اغلب می تواند به طور قابل توجهی کمتر از چیلر با هوا خنک شود. بنابراین، چیلرهای آب خنک می توانند. کارآمدتر عمل کنند.

کاربرد چیلر در ساختمان چیلرهای آب خنک معمولاً در داخل محیطی محافظت شده. از عناصر قرار می گیرند. از این رو، چیلر آب خنک می تواند طول عمر بیشتری داشته باشد. چیلرهای آب خنک. معمولا تنها گزینه برای تاسیسات بزرگتر هستند. سیستم برج خنک. کننده اضافی در مقایسه با چیلرهای هوا خنک به هزینه. نصب و نگهداری اضافی نیاز دارد.

چیلرهای هوا خنک:

چیلرهای هوا خنک متکی به کندانسوری هستند. که توسط هوای محیط خنک می شود. بنابراین، چیلرهای هوا خنک ممکن است در تاسیسات کوچکتر یا متوسط ​​که در آن محدودیت فضا وجود دارد. کاربرد معمولی پیدا کنند. یک چیلر با هوا خنک می‌تواند کاربردی‌ترین انتخاب را در سناریوهایی که آب منبع کمیاب است، ارائه دهد.

یک چیلر معمولی با هوا خنک می‌تواند. دارای فن‌های پروانه یا چرخه‌های تبرید مکانیکی باشد تا هوای محیط را روی یک سیم پیچ پره‌دار بکشد تا مبرد متراکم شود. تراکم بخار مبرد در کندانسور هوا خنک. انتقال گرما به جو را امکان پذیر می کند.

بیشتر بخوانید: کولر آبی سلولزی سپهرالکتریک مدل BLCD PLUS SE8200

کاربرد چیلر در ساختمان چیلرهای هوا خنک مزیت قابل توجهی از هزینه نصب پایین تر دارند. تعمیر و نگهداری ساده تر نیز به دلیل سادگی نسبی آنها در مقایسه با چیلرهای آب خنک می شود. چیلرهای هوا خنک فضای کمتری را اشغال می کنند، اما بیشتر. در خارج از یک مرکز قرار می گیرند. بنابراین، عناصر در فضای باز طول عمر عملکردی خود را به خطر می اندازند.
ماهیت همه جانبه چیلرهای هوا خنک، هزینه های تعمیر. و نگهداری را کاهش می دهد. سادگی نسبی آنها همراه با کاهش فضای مورد نیاز، مزایای زیادی را در بسیاری از انواع تاسیسات ایجاد می کند.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *