کاربرد کولر گازی دیواری

کاربرد کولر گازی دیواری

کاربرد کولر گازی دیواری شاید با آمدن فصول گرم سال بیشتر از هر چیزی واژه کولر گازی و اسپلیت به گوش برسد. تحمل حرارت و دماهای بالا در نواحی مختلف کشور مانند نواحی جنوب می تواند واقعا غیر ممکن باشد. از این رو افراد مجبور خواهند بود. برای به تعادل رساندن دمای منازل، اداره، محیط کار و فعالیت خود از کولر گازی استفاده کنند. کولر گازی در اصل به نوعی از سیستم­­های تهویه مطبوع گفته می شود. که با استفاده از یک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از محیط گرفته و آن را به بیرون از محیط مورد نظر منتقل می کند. در تعدادی از کولر گازی ها که از ظرفیت گرمایش و سرمایش همزمان استفاده می کنند. این سیکل می تواند در جهت معکوس کار کند و در فصول سرد زمستان برای گرم کردن محیط استفاده شود.

کولر گازی دیواری چیست؟

کولر گازی دیواری یکی از انواع اصلی کولر گازی است. که با نام اسپلیت هم شناخته می شد. اسپلیت در لغت به معنی دو تکه است .کولر گازی اسپلیت به صورت کلی دارای دو پنل داخلی و خارجی است. که بخش داخلی آن اواپراتور یا یونیت داخلی و بخش خارجی آن کندانسور یا یونیت خارجی گفته می شد. این نوع از کولر گازی ها به دلیل نصب یونیت داخلی آن بر روی دیوار به عنوان یکی از رایج ترین کولرهای مورد مصرف شناخته می شود که امکانات و قابلیت های خاصی دارند.

انواع کولر گازی دیواری

همان طور که گفته شد اسپلیت یا کولر گازی دیواری می تواند به دو نوع اصلی تقسیم شود که در مدل ها و ظرفیت های مختلفی عرضه می شود. کولر گازی دیواری نوع اول فقط عملکرد سرمایشی دارد و فقط در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد اما نوع دوم آن که هم ظرفیت سرمایشی و هم ظرفیت گرمایشی دارد می تواند در فصول و سرد و گرم استفاده شود. از لحاظ مصرف انرژی می توان اسپلیت ها را به کولر گازی کم مصرف که مجهز به اینورتر هستند و برچسب انرژی رده A دارند و کولر گازی عادی که دارای رده انرژی B هستند تقسیم کرد.

مزایای استفاده از کولر گازی دیواری یا اسپلیت

  • این نوع از سیستم­های تهویه می توانند علاوه بر تنظیم دمای محیط می توانند هوا را نیز تصفیه کنند. و انواع آلودگی ها، گرد و غبار، ریزگردها، بوهای ناخوشایند و میکروبهای موجود در هوا را از بین ببرند.
  • طراحی ظاهری و نحوه ساخت اسپلیت دیواری به صورتی است. که می توان حتی در تزئین و دکوراسیون منازل و محیط کار از آن استفاده کرد
  • استفاده از کولر گازی دیواری علاوه بر عدم نیاز به فضای زیاد در مقایسه با کولر پنجره ای یا کولرهای قدیمی می تواند از نظر آلودگی صوتی و سر و صدا نیز بسیار مفید و موثر باشد
  • اسپلیت­های دیواری معمولا به عنوان کولر گازی کم مصرف نسبت به سایر انواع کولرها شناخته می شوند.
  • استفاده از اسپلیت و کولر گازی دیواری می تواند چالش های مربوط به مشکلات تاسیسات ساختمان، شوفاژ و بخاری را از بین ببرد. و دیگر نیازی به وسایل گرمایشی نخواهد بود.
  • کمپرسور یا موتور کولر گازی و اسپلیت است. که به دلیل قرار گرفتن آن در بخش خارجی دستگاه صدای حاصل از کار کردن دستگاه را به داخل ساختمان منتقل نمی کند. لذا احساس راحتی و آرامش صوتی بیشتری در مقایسه با سایر کولرها حاصل می شود.
  • کولرگازی دیواری را می توان بر اساس نوع کمپرسور پیستونی حاره ای،کمپرسور اسکرول و کمپرسور روتاری تقسیم بندی کرد. و برای مناطق مختلف استفاده کرد تا متناسب با شرایط جغرافیایی از آن استفاده کرد

نصب کولر گازی دیواری

همانطور که گفته شد کولر گازی دیواری، اسپلیت های دو تکه هستند. که یونیت خارجی آن بیرون از ساختمان و یونیت داخلی آن در داخل محیط و بر روی دیوار نصب می شود. یونیت خارجی باید در محلی قرار داده شود که از نظر ارتفاع بالاتر از محل نصب یونیت داخلی باشد. نصب یونیت خارجی و داخلی کولر گازی دیواری باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. تا لوله کشی آن با مشکل مواجه نشود. یونیت خارجی باید در محل مناسب و ایمن قرار داده شود. و از نور مستقیم آفتاب، باران و برف در امان باشد. تا موتور کولر فشار زیادی را متحمل نشود.

برندهای کولر گازی دیواری

با توجه به نیاز شدید به وسایل تهویه مطبوع خصوصا در فصول گرم سال، شرکت ها و برندهای داخلی و خارجی بسیاری زیادی محصولات خود را روانه بازارها می کنند. از جمله بهترین برندهای کولر گازی دیواری در بازارهای ایران می توان به برندهای اجنرال، ال جی، بوش، سامسونگ، میتسوبیشی، فوجی، ایوولی، دورا، رویال کول، جنرال مکس، گری، شارپ، پاناسونیک، هیتاچی، میدیا استار، توشیبا، اوجین و بیکو اشاره کرد. که هر کدام محصولات خود را در سری ها و ظرفیت های سرمایش و گرمایش (BTU/h) مختلف از 9k تا 36k به مشتریان عرضه می کنند.این کولرها می توانند. بر اساس میزان ظرفیت سرمایش و قدرتی که دارند فضاهایی از 15 تا 150 مترمربع را پوشش دهند.

معرفی انواع کولر گازی

این دستگاه انواع متعددی دارد و هر مدل‌ از مشخصات و ویژگی‌های خاص خود برخوردار است. برای انتخاب یک اسپلیت گازی مناسب باید بدانید. که کدام مدل برای محیط مورد نظر شما مناسب خواهد بود. خنک کننده های گازی را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • کولر یک تکه
  • کولر دو تکه
  • کولر چند تکه یا مولتی پنل

انواع کولر گازی یک تکه

  • کولر گازی پنجره‌ای یا اتاقی

کاربرد کولر گازی دیواری راه‌اندازی این کولر سخت نیست و از اسمش پیدا است. که در محل پنجره‌ها قابل نصب است. البته برای اینکه هوای گرم تولید شده. وارد محیط نشود. باید ۳۰ درصد از قسمت پشتی کولر در فضای باز باشد. این مدل بیشتر برای منازل و محل کار قابل استفاده است.

  • کولر گازی پرتابل یا قابل حمل

این مدل از لحاظ نحوه کارکرد به خنک کننده گازی پنجره‌ای شباهت دارد. با این تفاوت که دستگاه پرتابل قابل حمل است و الزامی به نصب آن در یک مکان ثابت نیست. هوای گرمی که در کولر تولید می‌شود. نیز از طریق یک لوله به خارج از منزل منتقل می‌گردد. خنک کننده های پرتابل برای مکان‌های کوچک مناسب است.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *