کاربرد کولر گازی پنجره ای

کاربرد کولر گازی پنجره ای

کاربرد کولر گازی پنجره ای کولر گازی پنجره ای ساده ترین و ابتدایی ترین نوع کولر گازی است. که به صورت یک تکه طراحی شده یعنی قسمت کمپرسور و پنل با هم ادغام شده. این نوع کولرها از طراحی کوچک و جمع و جوری برخوردار اند و اغلب روی پنجره اتاق نصب می شوند. به همین دلیل است. که به آنها کولر گازی پنجره ای گفته می شود. در حالت قرار گیری نصف کولر در قسمت داخل ساختمان و نصف دیگر آن نیز در قسمت خارج قرار می گیرد. نصب کولر گازی پنجره ای بسیار آسان است و به راحتی بر روی پنجره قرار می گیرد.

در هنگام خرید کولر گازی پنجره ای تنها موردی که باید در نظر داشته باشید. متراژ اتاق و همچنین اندازه پنجره ای که می خواهید کولر را در آن قرار دهید. بهترین مکان استفاده از این نوع کولرها اتاقهایی با متراژ کمتر از ۵۰ متر می باشد، مثلا اتاق های نگهبانی و اتاقی که امکان نصب اسپلیت دیواری در آن ممکن نیست.

ظرفیت این کولر

کولر گازی پنچره ای در ظرفیت های مختلف ۹۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ تولید می شود که شما می توانید بسته به متراژ اتاق ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. همچنین در انواع مختلف و توسط شرکت های زیادی تولید و عرضه می شود که از جمله معروف ترین آنها می توان به گری، ال جی، سامسونگ، اجنرال و هایر اشاره کرد.

همانند سایر کولر گازی های دیگر کولر گازی پنجره ای نیز یک سیستم تبرید است و از گاز مبرد R22 و R410A برای خنک سازی محیط استفاده می کند. بعضی مدلها دارای عملکرد سرمایشی، گرمایشی هستند و در تمامی فصول می توانید از آن استفاده کنید و محیط خود را با آن خنک و یا گرم کنید. اجزای سازنده کولر گازی پنجره ای شامل موتور، اپراتور، پنل، کویل های برودتی، فن دمنده، کمپرسور، کندانسور و فن پروپلر می باشد که همه باهم به صورت یک جا و در یک باکس قرار گرفته اند.

مزایا و معایب کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای طراحی ساده و سبکی دارد و حمل و نقل و همچنین نصب آن بسیار آسان است. که حتی بدون نیاز به تخصص کافی نیز می توانید آن را نصب کنید. همچنین هزینه نسبتا پایینی نیز دارد و به راحتی قابل دسترس است. بعد از مدت ها استفاده از این نوع کولر گازی به آسانی می توانی.د به عنوان یک محصول دست دوم آن را بفروشید. زیرا به دلیل ارزان بودن و نگهداری و استفاده راحتی که دارد مورد استقبال خیلی ها قرار می گیرد.

بهره وری در مصرف انرژی نیز از دیگر ویژگی های کولرگازی پنجره ای است که با کارکرد در حالت نرمال انرژی کمی مصرف می کند و عملکرد بهینه و به صرفه ای را ارائه می دهد.

از معایب این کولر گازی این است که قدرت خنک کنندگی کمی دارد. و تنها برای اتاقهایی با متراژ کم مناسب است. همچنین به دلیل قرار طراحی یکپارچه ای که دارد صدای نسبتا زیادی دارد. و در هنگام کارکردن همراه با هوای خنک سر و صدای زیادی را به داخل اتاق وارد می کند که شاید آزار دهنده باشد.

علت یخ زدن کولر گازی پنجره ای

کاربرد کولر گازی پنجره ای فن بلوور در کولر گازی باعث می شود تا هوای گرم به داخل پنل کشیده شده و با تماس با کویل های اواپراتور سرد شود و در آخر نیز هوای سرد به داخل اتاق باز می گردد. در صورتی که فن بلوور نتواند هوای سرد را بر روی کویل های داخلی کولر گازی تخلیه کند پنل داخلی شروع به یخ زدن می کند. دلایل مختلفی باعث می شود تا هوای سرد به خوبی تخلبه نشوند که ما در اینجا سه مورد را بیان می کنیم.

  1. خراب شدن فن بلوور
  2. کثیف شدن فیلترهای کولر گازی
  3. سوختن موتور فن کولرگازی یا راه اندازی بلوور داخلی کولر گازی

کولر گازی در حین کار ممکن است به دلایلی که در بالا ذکر شد. یخ بزند بنابراین اگر چنین موردی پیش آمد باید بررسی شود. دلیل اصلی یخ زدگی پنل معلوم شود. برای عیب یابی باید با یک متخصص تماس بگیرید. زیرا بدون ابزار و نداشتن تخصص نمی توانید این مشکل را حل کنید.

چرخه هوا اتاق

تمام هدف کولر گازی پنجره ای، حرکت هوا است. هوای داخل اتاق شما ، در جلوی کولر گازی که کویل خنک کننده. در آن می باشد. قرار دارد. این چیزی است. که با توجه به راهنمای استفاده از کولر گازی پنجره ای، ما آن را “هوای اتاق” می نامیم.

هنگامی که کولر گازی پنجره ای شروع به کار کرد ، دمنده آن شروع می شود. و به دنبال آن کمپرسور قرار می گیرد . کویل خنک کننده (یا تبخیر سیم پیچ) شروع می شود. به رها کردن در دمای به محض شروع می شود کمپرسور آن است.

دمنده در هوای اتاق – گرم و پر از ذرات گرد و غبار – حرکت می کند. و آن را از طریق فیلتر هوا حرکت می دهد و ذرات ناخواسته را جدا می کند. بعد ، هوا از سیم پیچ خنک کننده شما عبور می کند. دو مورد در اینجا اتفاق می افتد.

اول ، با توجه به اینکه دمای کویل بسیار پایین تر از هوای اتاق است. سیم پیچ گرما را جذب می کند. این باعث ریزش دمای محیط اتاق می شود و در واقع هوا را “سرد” می کند.

چرخه هوای گرم

جنبه مهم دیگر درک نحوه عملکرد واحدهای کولر گازی پنجره ای چرخه هوای گرم است. این چرخه در درجه اول متمرکز بر هوای خارجی یا “اتمسفر” است. که برای خنک کردن کندانسور استفاده می شود .

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *