کولرهای آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی چه تفاوتی دارند؟

کولرهای آبی سلولزی با کولر آبی پوشالی چه تفاوتی دارند؟

کولرهای آبی سلولزی چیست؟

کولرهای آبی سلولزی نسل جدید و مدرن کولر های آبی می باشند که روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند و امکانات بسیار خوبی را جهت خنک کنندگی فراهم می آورند. استفاده از کولر آبی بعنوان یکی از ساده‌ترین وسایل سرمایشی، در مناطقی که آب و هوای خشک دارند؛ رایج است.

اجزای کولر آبی سلولزی

  • بدنه و کف کولر
  • پوشال سلولزی
  • موتور، تسمه موتور و پولی
  • پمپ آب
  • جعبه تقسیم برق
  • پروانه
  • کانال و دریچه ها
  • سیستم کنترل هوشمند

 

کولر سلولزی پرتابل چیست؟

کولرهای پرتابل کولرهای قابل حمل بوده که نیاز به کانال‌کشی ندارند و برای خنک کردن فضاهای کوچک به خصوص در ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کولر سلولزی پلیمری چیست؟

یکی از جدیدترین انواع کولر آبی، کولر آبی پلیمری می باشد که غالبا به صورت پرتابل در مدل‌های بالازن، پایین‌زن و روبه‌رو زن طراحی می‌شوند. آن‌ها در انواع محیط‌های صنعتی، خانگی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کولر سلولزی کنترل دار چیست؟

انواع کولرهای آبی از نوع پرتابل و ثابت که درون خانه و یا بیرون خانه تعبیه می‌شوند؛ می‌توانند دارای کنترل از راه دور یا فاقد آن باشند. با نصب پنل کنترل‌کننده کولر داخل ساختمان، می‌توان از راه دور خاموش و روشن بودن این کولرها را کنترل نمود که با توجه به زندگی های مدرن امروزی این قابلیت بسیار مفید خواهد بود.

 

تفاوت کولرهای آبی سلولزی و کولرهای آبی پوشالی در چیست؟

کولر آبی سلولزی به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های مطلوبی که دارد توانسته‌است به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین رقبای کولر آبی پوشالی تبدیل شود، به طوری که در بسیاری از مواقع، خریداران در انتخاب بین این ۲ نوع سیستم خنک‌کننده دچار تردید می‌شوند.

بی شک کولرهای آبی پوشالی جز اولین سیستم های سرمایشی هستند که به وجود آمدند.در این کولر ها با تبخیر آب در پوشال ها سرمای مورد نیاز محیط خانه فراهم می شود.

رشته های پوشال نیز از چوب درختان سپیدار،صنوبر و بید که جذب آب بهتری دارند تهیه می شود.

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی دسته دیگری از کولرهای آبی ساخته شد که به جای استفاده از پوشال درآن پد های سلولزی تعببیه شده است.

پد های سلولز از ترکیب شدن فیبر و کاغذ به صورت شبکه هایی یکنواخت و منسجم تولید می شود.

به طور کلی تفاوت کولرهای آبی پوشالی با کولرهای آبی سلولزی همانطور که ازنامشان پیداست در واسطه ی تبخیریشان است.

سیستم تبخیر آب در کولر پوشالی ،چوب درختان و سیستم تبخیر آب در کولرسلولزی کاغذ وفیبر می باشد.

حال به تفاوت های این دوکولر می پردازیم:

1.قدرت سرد کردن کولرهای آبی سلولزی بیشتر از کولرهای آبی پوشالی است؛

زیرا بافت پوشال به صورت یکنواخت نیست و امکان ورود هوای گرم به محیط داخل کولر را دارد.بنابراین میزان سرمایش محیط راکاهش میدهد.در صورتی که در کولر های آبی سلولزی بافت فیبرو کاغذ به صورت همگن و یکنواخت می باشد و امکان ورود هوای گرم به داخل سیستم کولر وجود ندارد.پس میزان سرمایش هوا درآن بیشتر هست.

2.میزان مصرف برق در کولرهای آبی سلولزی کمتر از کولر های آبی پوشالی است؛

وقتی رطوبت نسبی هوای بیرون در تابستان ها کمتر از 15 درصد باشد، پدهای سلولزی این قابلیت را دارند تا دمای هوای خروجی را تا 15 درجه سانتی گراد کاهش دهند.

بنابراین هر چه مقدار خنک کردن هوای محیط توسط کولرزیاد باشد، به همان نسبت مصرف برق دستگاه هم کم می شود.

به طور کلی مصرف برق در کوهای گازی بیشتر از کولرهای آبی پوشالی و کولرهای آبی سلولزی است.

  1. .میزان مصرف آب در کولرهای آبی سلولزی بیشتر کولرهای آبی پوشالی است؛

همانطور که می دانید هرچه تبخیر بیشتری صورت بگیرد سیستم سرمایشی بهتر محیط را خنک می کند. ازآنجا که قدرت سرمایش کولرهای سلولزی بیشتر از پوشالی است پس آب بیشتری تبخیر می شود تا این سرما تامین شود.

4.کولرهای آبی سلولزی برای بدن مفید هستند.

در کولرهای پوشالی این مشکل وجود دارد که پوشال ها برای برخی افراد زمینه آلرژیک و مشکلات تنفسی را فراهم می کند،همچنین هوای بیرون از لابلای پوشال ها وارد سیستم کولر شده و با وزش باد کولر به اتاق ورود می کند. بنابراین اگر میکروب یا ذرات ریز معلق در هوا باشد با کولر های پوشالی امکان ورود به داخل وایجاد بیماری را دارد .

ولی در کولرهای سلولزی بافت همگن و یکنواخت سلولزی شکننده نیست ، بنابراین فضایی برای رشد و تکثیر باکتری ها در بین منافذ پد سلولزی باقی نمی ماند.در ضمن مشکلات آلرژیک نسبت به پوشال هم در کولرهای سلولزی وجود ندارد.

میتوان نتیجه گرفت که با کولرهای سلولزی در هوای پاک تر وتمیزتری نفس می کشیم.

5.کولر های آبی سلولزی هزینه نگهداری دارند؛

درکولرهای آبی پوشالی باید سالی یکبار پوشال ها تعویض کنیم تا هم قدرت سرمایش کولر افزایش یابد هم اینکه پوشال ها با گذشت زمان زمینه ی بیماری رابرای افراد فراهم می کنند.

درصورتی که در کولرهای آبی سلولزی، پدهای سلولزی قابل شستشو هستند و تعویض آنها بین 3تا 5 سال انجام میشود.

پس کولرهای آبی سلولزی هزینه نگهداری کمتری دارد.

 

6.طول عمر کولرهای آبی سلولزی بیشتر از کولرهای آبی پوشالی است؛.

یکی ازمشکلات رایج در انواع کولر آبی این است که احتمال ریزش آب کولر بر روی موتور و یا پمپ آب دستگاه وجود دارد و همین موضوع بارها و بارها باعث سوختن پمپ خواهدشد و موتورکولر شده است.

در صورتی که که در کولرهای آبی سلولزی به دلیل این که آببه سمت پایین دستگاه ریزش دارد و  داخل دستگاه تجمع پیدا نمی کندهیچ مشکلی برای کولر به وجود نمی آید.

همانطور که قبلا هم اشاره شد یکی دیگر از فاکتورهایی که نشان دهنده طول عمر بیشتر کولرآبی سلولزی ، دوام وماندگاری زیاد پد های سلولزی نیز هست..

 

7.قیمت خرید کولرهای آبی سلولزی بیشتر از کولرهای آبی پوشالی می باشد؛

ازآنجایی که پد های سلولزی نسبت به پوشال گرانتر هستند و هزینه ی بیشتری برای تولیدشان شده است،کولرهای سلولزی قیمت خرید بالاتری نسبنت به کولر پوشالی دارد دارد.

اما همیشه باید قیمت را در کنار کیفیت سنجید زیرا طول عمر بالای کولرسلولزی در کنار مصرف برق پایین و هزینه نگهداری کم ارزشمند است.

 

 

آیا می توان کولر آبی پوشالی را به سلولزی تبدیل کرد؟

از آنجا که تفاوت این دوکولر در پوشال و پد سلولزی است قابل تبدیل می باشند ولی بهتر است اینکار را به تعمیرکار کولر بسپارید.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *