کولینگ تاور و انواع آن

کولینگ تاور و انواع ان ، کارخانه‌های شیمیایی و نیروگاه‌های حرارتی مفید هستند و در تاسیسات تولیدی و بسیاری از ساختمان‌های دارای سیستم HVAC رایج هستند.

برج های خنک کننده

انواع مختلفی دارند و مهم است که برج خنک کننده را متناسب با نیاز کارخانه خود انتخاب کنید. در راهنمای زیر، نحوه عملکرد این دستگاه ها را توضیح خواهیم داد و در مورد برخی از انواع مختلف برج های خنک کننده صحبت خواهیم کرد.
برج های خنک کننده و نحوه کار آنها

برج خنک کننده یک دستگاه دفع حرارت است. این کار با تماس هوا و آب برای خنک کردن آب و انتشار گرمای ناخواسته در جو عمل می کند. برج های خنک کننده در فرآیندهای صنعتی مفید هستند، زیرا تجهیزات صنعتی تمایل به تولید مقادیر زیادی گرما دارند. تأسیسات به روش‌های قابل اعتمادی برای دفع گرما نیاز دارند تا محیط کار خود را خنک نگه دارند و خطر خرابی و آتش‌سوزی را کاهش دهند.

برج های خنک کننده در اندازه های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها به اندازه چند فوت مربع و برخی چند صد فوت بزرگ هستند. اندازه های مختلف پیکربندی های بار مختلف را امکان پذیر می کند. برج های خنک کننده نیز دارای اشکال و طراحی های داخلی متفاوتی هستند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

همه برج‌ها

خنک‌کننده عملکرد اصلی یکسانی را انجام می‌دهند – افزایش سطحی که هوا و آب روی آن برهم کنش دارند. سطح بزرگتر به معنای تبخیر کارآمدتر است و تبخیر کارآمدتر به معنای خنک شدن سریعتر است.

آن فرآیند چگونه کار می کند؟ به طور معمول، آب گرم فرآیند صنعتی به سمت برج خنک کننده جریان می یابد و در بالای آن وارد می شود. سپس آب از طریق برج خنک کننده به پایین جریان می یابد. همانطور که این کار را انجام می دهد، تجهیزات داخل برج آب را در یک سطح بزرگ پخش می کنند، اغلب با تبدیل آب به قطرات کوچک یا لایه های نازک که سطح بزرگتری نسبت به آب عمیق در یک مخزن دارند. افزایش تماس آب به هوا باعث افزایش انتقال حرارت از طریق تبخیر می شود.

آب از طریق

برج خنک کننده جریان می یابد و در طول مسیر گرما را از دست می دهد تا زمانی که به سامپ در پایین می رسد. سامپ بیشتر آب سرد را برای خنک کردن ماشین آلات گرم به عقب می فرستد. هنگامی که انتقال حرارت از تجهیزات آب را دوباره گرم می کند، آب دوباره به برج خنک کننده جریان می یابد و این روند تکرار می شود.
در زیر چند جزء ضروری بسیاری از برج های خنک کننده آورده شده است:

فن ها:

کولینگ تاور و انواع ان یک برج خنک کننده ممکن است دارای فن های بزرگی باشد که حجم قابل توجهی از هوا را به گردش در می آورند. اگرچه همه برج های خنک کننده نیازی به فن ندارند، بسیاری از مدل ها از آنها برای ایجاد و هدایت جریان هوا در برج استفاده می کنند. آنها ممکن است هوا را از طریق برج فشار دهند یا بکشند، و بسته به نیازهای خاص برنامه، ممکن است محوری یا گریز از مرکز باشند. فن های محوری کارآمدتر هستند، در حالی که فن های سانتریفیوژ بی صداتر هستند و می توانند با سطوح بالاتر فشار استاتیک مقابله کنند.

پر کردن:

پر، که به آن عرشه یا سطح مرطوب نیز گفته می شود، معمولاً از پلی وینیل کلرید بافت دار (PVC) تشکیل شده است که برای عملکرد برج خنک کننده ضروری است. معمولاً دارای برجستگی هایی با فضاهای باز برای عبور هوا و آب است. هدف آن این است که اجازه دهد آب روی آن جمع شود، در نتیجه سطح آب را به حداکثر می رساند و انتقال حرارت بین آب و هوا را تسهیل می کند. پر می تواند در چند نوع مختلف باشد. پرکننده از نوع فیلم، سطح آب را با پخش کردن آن در یک لایه نازک افزایش می‌دهد. پر کردن از نوع اسپلش با شکستن جریان آب در حال سقوط به قطرات کوچکتر، سطح آب را افزایش می دهد.

نازل های اسپری:

نازل های اسپری در برج خنک کننده نیز می توانند در افزایش سطح آب مفید باشند. در برخی از انواع برج های خنک کننده مانند برج های جریان مخالف، نازل های اسپری قطرات کوچک آب را در هوا پراکنده می کنند. اسپری به اطمینان از توزیع یکنواخت آب روی پرکننده کمک می کند و قطرات سطح بزرگی را برای تماس با هوا فراهم می کنند.
حوضه توزیع: کولینگ تاور و انواع ان حوضه توزیع یا حوضه آب گرم اغلب در برج های خنک کننده جریان متقاطع استفاده می شود. یک حوض توزیع با توزیع یکنواخت آب گرم در سراسر برج، جای نازل های اسپری را می گیرد. این برج در بالای برج قرار دارد و معمولاً از یک تشتک با سوراخ یا نازل در امتداد پایه آن تشکیل شده است. آب داغ از بالای برج به داخل جریان می‌یابد و سوراخ‌ها یا نازل‌ها آن را به طور یکنواخت روی مواد پرکننده زیر رها می‌کنند.

حوض جمع آوری:

حوض جمع آوری یا حوض آب سرد در پایین برج قرار می گیرد تا پس از سرد شدن آب را جمع آوری کند. در مدل های ساخته شده در مزرعه، این حوضچه ها اغلب از بتن ساخته می شوند تا وزن عظیم آبی را که از برج پایین می آید تحمل کنند.
ورودی و خروجی ها: ورودی و خروجی های برج خنک کننده هوای خنک محیط را می گیرند و پس از جذب گرمای آب، هوای گرم را آزاد می کنند.
حذف کننده های رانش: رانش یا از دست دادن آب در یک برج خنک کننده نامطلوب است، اما گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که قطرات آب به خروجی می ریزد و همراه با هوای خروجی به بیرون جریان می یابد. حذف کننده های دریفت به حفظ امنیت آب در برج کمک می کند. آنها جریان هوا را در جهات مختلف هدایت می کنند تا از هضم کردن آب جلوگیری کنند.
برج های خنک کننده دارای چند طرح منحصر به فرد هستند که از فناوری های مختلفی برای خنک کردن آب فرآیند استفاده می کنند. در زیر، برخی از انواع مختلف برج خنک کننده را مورد بحث قرار خواهیم داد.

صنعت خنک کننده معمولاً برج های خنک کننده را به روش های مختلفی دسته بندی می کند، از جمله:

هوای آنها به صورت افقی یا عمودی جریان دارد
چه از فن های مکانیکی استفاده کنند و چه از همرفت طبیعی
طرفداران آنها در کجا و چگونه قرار دارند

بیشتر بخوانید : مخزن تصفیه آب 2500 لیتری مادول سه لایه پلاستونیک

یک برج خنک‌کننده منفرد ممکن است

در بیش از یکی از دسته‌های فهرست‌شده در زیر قرار گیرد – مانند برج خنک‌کننده با جریان متقابل یا برج خنک‌کننده با جریان متقاطع.

اگر به دنبال یک برج خنک کننده قابل اعتماد هستید، چندین برند معتبر برای انتخاب خواهید داشت. EVAPCO، ENEXIO، Baltimore Aircoil Company (BAC)، Cooling Tower Systems، American Cooling Tower و بسیاری دیگر محصولات قابل اعتماد و با کیفیت را تولید می کنند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *