گاز مبرد R410A چیست؟

گاز مبرد R410A چیست؟

گاز مبرد R410A

مبرد R410A، اگر بخواهیم به کلمه  مبرد یا سرما زده اشاره کنیم باید بگوییم گاز مبرد به ماده گفته  می شود که نقطه جوش ان خیلی پایین است و به علت فرایند  تبخیرعملی گرماگیراست، موقع تبدیل از حالت مایع به گاز باعث می شود که دما کم شود .

اگر بخواهیم راحتر بگوییم  مبرد حرارت گرما را در یک سیستم جذب کرده و این حرارت باعث تغییر حالت آن می شود و به عنوان یک خنک کننده در سیستم خود کار می کند باعث می شوند که آن سیستم خیلی سرد شود. از مبرد می توان به عنوان سیال خالص یا ترکیبی باشد در چرخه ی تبرید  قرار بگیرد و سپس در  پمپ حرارتی استفاده شود .

 

نسل های گاز مبرد

  • نسل اول و دوم مبردها که به علت اثر مخرب بر روی محیط زیست استفاده از آنها ممنوع شده است HCFC CFC ها بودند .
  • نسل سوم یا HFC ها در مقایسه با نسل های پیشین خود سوء تاثیر بسیار کمتری دارند و امروزه در خیلی از تجهیزات و صنایع به کار می روند .

 

 انواع مختلف گاز مبرد

از انواعی که به آنها نسل 4 می نامند یا HFO ها به علت دور بودن مقدار GWP انها ب CO3 در آینده ای نه چندان دور به عنوان یک جایگزینی برای نسل 4 مورد معرفی قرار می گیرند

گاز مبرد در انواع مختلف و در همه ی سیستم هایی که سرما ایجاد می کنند وجود دارد .

گاز مبرد یخچال

طریقه کار کردن این گاز به صورتی است که  مواردی که در داخل یخچال قرار دارند گرمازایی می کنند و گرمای که از خود آنها دریافت می شود به بیرون یخچال انتقال داده می شود . این گاز وقتی که می خواهد وارد کندانسور یخچال شود به شکل مایع است . این مایع به دست آمده توسط کندانسور باید باعث درست شدن سرما در محیط یخچال شود .

گاز مبرد در کولرهای گازی:

یک گاز مبردی است که نام دیگر ان پورنو است که این گاز استاندارد امریکایی  را دارد و تحقیقاتی که روی آن انجام شده، نشان می دهد که باعث اسیب رساندن به اوزون می شود  اگر می خواهید یک خریدار بسیار حرفه ای باشید  حتماً حتماً به نوع گازی که می خرید  دقت کنید چون که هر کولر گازی دارای یک نوع گاز است .

 

گاز  مبرد R410A در کولرهای گازی:

امروزه بیشترین کاربرد مبردها در صنعت کولر سازی و یخچال سازی است . نکته ی جالب این که در زمان های قدیم از گاز آمونیاک (NH3) برای خنک سازی یخچال های اولیه استفاده می کردند

اما به علت این که آمونیاک دارای عوارض زیاد و ناگواری بود کم کم با گازهای فریونی جایگزین شد . از مهم ترین عوارض استفاده از این گاز به عنوان مبرد در صنایع می توان به ایجاد انفجار و امکان بروز خفگی در انسان اشاره کرد .

تولید سرما

ایجاد و تولید سرما از ۳ طریق امکان پذیر است . سیستم تبخیری ، سیستم تراکمی و سیستم جذبی از مواردی است که تولید سرما را انجام می دهند در زیر به این موارد اشاره کرده ایم :

سیستم تبخیری :

مال واضح این سیستم کولرآبی می باشد. اصول کار کردن با سیستم های تبخیری به نوعی است که در آن دسته سیستم ساده و خیلی کم هزینه قرار می گیرند .

سیستم تراکمی :

خروجی سیستم های تراکمی این است که باید هوای اطراف اپراتور سرد شود .  این فرآیند طی چرخه ای بدین شرح اتفاق می افتد .  در ابتدا سیال توسط کمپرسور متراکم شده ، در کندانسور گرمای خود را آزاد می کند و به محیط برمی گرداند .  سپس از شیر انبساط گذشته و در اپراتور گرمای محیط را جذب می کند . این فرآیند منتج به سرد و خنک شدن هوای اطراف اپراتور می شود .

در سیستم خنک کننده تراکمی از انرژی های مکانیکی استفاده می شود . سیال تراکمی تبدیل به بخار و به شکل یک موتورعمل میکند اما نکته اصلی اینجاست که این موتوردر خلاف جهت عکس در حال کار کردن است .

اختراع سیکل تراکمی تبدیل یک بخار قدمت زیادی دارند و مربوط حداقل دو قرن گذشته می باشد. علاوه بر ان  که اکثر افراد باور دارند که این سیستم هم برای طبیعت  وهم برای محیط زیست ضرر های بسیاری دارد اما باز هم آن جایگاه خود را درصنعت های مخلتف حفظ کرده اند. اسم دیگر ان پمپ حرارتی است و به خاطراین است که گرما را از آن محیط مورد نظردریافت کرده و آن را انتقال می دهند .

 

 

سیستم جذبی :

ملموس ترین مثال برای درک سیستم تبرید جذبی چیلرهای جذبی هستند که طبق این فرآیند کار می کنند .  اکثر اوقات اگر یک منبع حرارتی داشته باشیم که بلااستفاده یا در حال هدر رفتن باشد و بخواهیم آن را در فعالیتی مفید به کار ببریم می توانیم از سیکل تبرید جذبی استفاده کنیم . در سیستم های تبرید جذبی نیاز به یک ورودی احساس می شود .

برعکس سیستم تبرید تراکمی که به انرژی مکانیکی نیاز دارد در این سیستم از گرمای هدر رفته یا انرژی خورشیدی که دسترسی به آن علاوه بر کم هزینه بودن آسان نیز است به عنوان ورودی استفاده می شود .

گازهای فریون، انواع و کاربرد آن ها

فریون در حقیقت برند و نامی تجاری برای دسته ای از مواد شیمیایی است که به عنوان کلروفلوئوروکربن ها CFC شناخته می شوند و از آن ها به عنوان یک ماده ی خنک کننده یا مبرد در سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود .

گاز سرما ساز یا مبرد فریون ماده ای است که در دمای 25 درجه سانتی گراد که به آن دمای اتاق هم میگویند به شکل گاز وجود دارد، اما هنگامی که این گاز را فشرده کنیم و سپس آن را خنک نماییم باعث تغییر حالت در آن می شویم و گاز تبدیل به مایع می شود .

غیر قابل اشتعال بودن و رنگ و بو نداشتن از جمله ویژگی های این گاز است .یکی از بارزترین خصیصه های فریون این است که حتی اگر با رطوبت هم ترکیب شود موجب خوردگی فلزات نمی شود .

 

 

انواع گازهای مبرد

 

  • گاز مبرد R134 
  • گاز مبرد R134A
  • گاز مبرد R11
  • گاز مبرد R12
  • گاز مبرد R22
  • گاز مبرد R290 یا پروپان
  • گاز مبرد R436
  • گاز مبرد R404
  • گاز مبرد R410A

 

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *